• Contenu principal
  • Menu
OpenEdition Books
  • Accueil
  • Catalogue de 15472 livres
  • Éditeurs
  • Auteurs
  • Facebook
  • X
  • Partager
    • Facebook

    • X

    • Accueil
    • Catalogue de 15472 livres
    • Éditeurs
    • Auteurs
  • Ressources numériques en sciences humaines et sociales

    • OpenEdition
  • Nos plateformes

    • OpenEdition Books
    • OpenEdition Journals
    • Hypothèses
    • Calenda
  • Bibliothèques

    • OpenEdition Freemium
  • Suivez-nous

  • Lettre d’information
OpenEdition Search

Redirection vers OpenEdition Search.

À quel endroit ?
  • Presses universitaires de Provence
  • ›
  • Hors collection
  • ›
  • Eschatologie et au-delà
  • ›
  • Annexe I. Apocalypse de Paul
  • Presses universitaires de Provence
  • Presses universitaires de Provence
    Presses universitaires de Provence
    Informations sur la couverture
    Table des matières
    Liens vers le livre
    Informations sur la couverture
    Table des matières
    Formats de lecture

    Plan

    Plan détaillé Texte intégral Introduction ABRÉVIATIONS UTILISÉES DANS L'APPARAT CRITIQUE INCIPIT VISIO SANCTI PAVLI APOSTOLI. VISION DE SAINT PAUL APÔTRE NOTES COMPLÉMENTAIRES Notes de bas de page

    Eschatologie et au-delà

    Ce livre est recensé par

    Précédent Suivant
    Table des matières

    Annexe I. Apocalypse de Paul

    Édition et traduction de la version L1

    p. 179-265

    Texte intégral Introduction ABRÉVIATIONS UTILISÉES DANS L'APPARAT CRITIQUE INCIPIT VISIO SANCTI PAVLI APOSTOLI. VISION DE SAINT PAUL APÔTRE NOTES COMPLÉMENTAIRES Notes de bas de page

    Texte intégral

    Introduction

    1L'Apocalypse de Paul, ou Visio Pauli dans les manuscrits médiévaux, nous a été conservée dans sa version latine longue (Ll) par deux manuscrits : nouv. acq. lat 1631 de la Bibliothèque Nationale de Paris (Fl) et 317 de la Bibliotheca Vadiana de Saint-Gall (SG). Ces deux manuscrits avaient été édités séparément par James et Silverstein1. Notre travail a donc consisté essentiellement dans la confrontation des deux, afin d'aboutir à une version commune aussi vraisemblable que possible.

    2FL - Le premier manuscrit a fait partie du lot que Libri avait dérobé à la bibliothèque municipale d'Orléans. Il a été décrit par L. Delisle dans le catalogue du fonds Libri où il occupait le numéro 842. Le codex 1631 en entier est composé de deux parties distinctes artificiellement rassemblées, à une époque ancienne selon Delisle. La première partie, qui nous intéresse seule, comprend 26 folios, de 315 sur 225 millimètres, écrits sur deux colonnes à 26 lignes par page, sauf les deux dernières. Elle provient certainement du monastère de Fleury3. Les chiffres qui figurent aux bas des folios 8v, 16v et 17r permettent de penser que les trois cahiers qui nous restent formaient la fin d'un volume qui en comportait vingt. Delisle et James à sa suite dataient l'ensemble du viiie siècle d'après l'écriture. Celle-ci cependant semble plutôt postérieure et pourrait bien n'être que de la fin du xe ou du début du xie siècle4. Le contenu, que nous décrivons maintenant, ne permet pas en effet de déterminer une datation plus précise.

    3– Fol. 1r à 2v. Fin d'un homéliaire dont le copiste se désigne ainsi au bas de la première colonne du fol. 2v : Explicit Liber ecclesiasticus. Deo gratias, amen. Miserere mei Deus, et fratres orate pro me indignum famulum Gaçleno. Amen. Il nous a été impossible de retrouver l'auteur de ce Liber ecclesiasticus5.

    4– Fol. 2v à 25v. Apocalypse de Paul, annoncée comme suit en haut de la dernière colonne du fol. 2v : Incipit Visio sancti Pauli apostoli. Elle se termine ainsi au milieu de la deuxième colonne du fol. 25v : Explicit Visio Pauli. Le texte était inachevé, comme on l'a vu6. Il faut en conclure que le modèle dont disposait le copiste était dans le même état.

    5– Fol. 25v à 26r. Le blanc laissé libre au folio 25v ainsi que la totalité du folio 26r sont occupés par un tableau de comput, d'un type très répandu au Moyen Âge, et intitulé : Incipit computus Grecorum sive Latinorum de concordia mensuum7.

    6– Fol 26v. Ce dernier folio est occupé par les textes de quatre prières écrites à pleines lignes sans réglure, d'une grosse écriture irrégulière. En voici les textes :

    7Exaudi, domine, preces nostras et confitentium tibi parce peccatis, ut quos conscientiae reatus accusat, indulgentia tuae miserationis absoluat. Per...

    8Preueniat hunc famulum tuum, quaesumus, Domine, misericordia tua et omnes iniquitates eius celeri indulgentia deleantur. Per ...

    9Adesto, domine, supplicationibus nostris, ne sit ab hoc famulo tuo clementiae tuae longinqua miserano, sana uulnera eiusque remitte peccata, ut, nullis iniquitatibus a te separatus, tibi, domine, semper ualeat adhaerere. Per...

    10Domine Deus noster qui offensione nostra non uinceris sed satisfactione placans, respice, quaesumus, ad hunc famulum tuum qui se tibi peccasse grauiter confitetur. Tuum est absolutionem criminum dare et ueniam praestare peccantibus qui dixisti penitentiam te peccatorum malle quam mortem. Concede ergo hoc ...

    11Ces quatre prières sont extraites du Sacramentaire Gélasien, mais le début de la quatrième prière est différent8.

    12Il faut remarquer que l'écriture de la main principale, qui a écrit la Visio Pauli, est différente de celle du scribe Gauzlin, copiste de l'homéliaire qui précède. Si leurs deux ouvrages ne se rencontraient pas sur le même folio 2v, on aurait pu penser que l'écriture de Gauzlin était d'un type plus récent que celle de son successeur. Il est probable que ce dernier recopiait un manuscrit du viiie siècle, car il reprend quelques abréviations de cette époque, bien qu'il écrive par ailleurs une minuscule Caroline largement postérieure. On constate également dans le texte de la Visio l'intervention de deux correcteurs. Le premier, désigné par Fl1, est peut-être le scribe principal lui-même qui revient sur son propre texte. Le second, en revanche, écrit avec une plume fine, sans doute à l'époque moderne. Il intervient souvent à la fin des lignes, dans la deuxième colonne des folios rectos, là où le texte a été rogné. Il procède en fait à des restitutions qui sont la plupart du temps acceptables. Il lui arrive aussi de corriger en ajoutant des mots ou des syllabes qui lui paraissent indispensables. Ajoutons que l'écriture du tableau de comput, ainsi que celle des prières, qui terminent le manuscrit, sont du même type que celle du scribe de la Visio.

    13SG - Le second manuscrit présente beaucoup moins d'incertitudes. Il provient du monastère de Saint-Gall9. Comme Fl, le codex 317 est en deux parties. La deuxième qui comprend les folios 78 à 86 contient la chronique d'André de Bergame10. Les soixante et dix-sept premiers folios comprennent les œuvres suivantes écrites par des mains des ixe et xe siècles11.

    14– Fol. 1-13 : Sancti Basilii admonitiones

    15– Fol. 13-15 : six hymnes

    16– Fol. 16-23 : Vita Sancti Findani

    17– Fol. 24-55 : Acta apostolorum

    18– Fol. 56-68 : Ammonitio Sancti Pauli (à savoir la Visio Pauli)

    19– Fol. 70-77 : Cassiodore, de Anima.

    20Les folios 56r à 68v, qui contiennent la Visio Pauli, forment un ensemble complet, le folio 69 ayant été laissé vide. Le texte y est écrit à pleines lignes, à raison de 28 par pages. Il comporte un titre : Incipit ammonitio sancti Pauli qualiter demonstraverat ei Dominus uidere bonum et malum. Celui-ci occupe les trois premières lignes et est écrit en majuscules. La première lettre du texte est ornée. Par contre, la fin ne comporte pas d'explicit. Le scribe s'est contenté d'écrire en majuscules la dernière ligne. L'écriture est régulière, de la main d'un seul scribe du ixe siècle, qui semble bien avoir procédé lui-même aux corrections sur grattage que l'on rencontre en quelques endroits. Comme on le sait, le texte est incomplet. Il manque le début et la fin. Il est aussi lacunaire et présente une ordonnance particulière de l'enfer12.

    21Récemment un chercheur hollandais, A. Hilhorst, a signalé un manuscrit dont il prépare l'édition, qui se trouve à la Bibliothèque provinciale d'Arnhem et qui présenterait un texte de type L1. Nous n'avons pu l'utiliser. Voir Apokriefen van het Nieuwe Testament II, éd. A. F. J. Klijn, p. 211, n. 1. Nous devons cette indication à l'amabilité de Monsieur J. M. Rosenstiehl.

    ABRÉVIATIONS UTILISÉES DANS L'APPARAT CRITIQUE

    22Fl : manuscrit de Fleury

    23Fl1 : manuscrit de Fleury corrigé par la main courante du texte

    24Fl2 : manuscrit de Fleury corrigé par la seconde main

    25J : texte de James (Fl)

    26Silv. : texte de Silverstein (SG)

    27SG : manuscrit de Saint-Gall

    28add.  : addidit

    29a.  : ante

    30a. c. : ante correctionem

    31coni.  : coniecit (se rapporte à James)

    32conieci  : conieci (se rapporte à nous-mêmes)

    33def.  : deficit

    34del.  : delevit

    35des.  : desinit

    36s. l.  : supra linea

    37mg. : in margine

    38transp. : transposuit.

    INCIPIT VISIO SANCTI PAVLI APOSTOLI.

    39Veniam autem ad uisiones et reuelationes Domini. Scio hominem in Christo ante annos quatuordecim, siue in corpore nescio siue extra corpus nescio, Deus scit, raptum huiusmodi usque ad tertium caelum. Et scio huiusmodi hominem, siue in corpore siue extra corpus nescio, Deus scit, quoniam raptus est in paradisum et audiuit archana uerba quae non licet hominibus loqui. Pro huiusmodi gloriabor, pro me autem nihil gloriabor nisi in infirmitatibus meis.

    401. Quo tempore palam facta est ? Consule Theudosio Augusto minore et Cynegio, tunc habitante quodam honorato Tharso, in domum quae fuerat sancti Pauli ; angelus per noctem apparens reuelauit ei dicens ut fundamenta domus dissolueret et quod inuenisset palam faceret ; haec autem fantasmata esse putauit.

    412.1. Tertio autem ueniens, angelus flagellauit eum et coegit eum ut dissolueret fundamentum. Et fodiens inuenit locellum marmoreum in lateribus scriptum ; ibi erat Reuelatio sancti Pauli, et gallicole eius in quibus ambulabat docens uerbum Dei. 2. Hic autem uerebatur apperire locellum ipsum, et obtulit eum iudici. Accepto eo iudex, secundum eo quod erat signatum plumbo, misit imperatori Theudosio, timens ne quid aliud esset. Quod acceptum imperator reserauit et inuenit Reuelationem sancti Pauli. Exemplar misit ad Ierosolima, et authenticam retinuit apud se.

    423. Qui dum in corpore essem <in> quo raptus sum usque ad tertium caelum, et factum est uerbum Domini <ad> me, dicens : “Loquere populo huic : usque quo delinquetis et apponitis peccatum super peccatum, et temptatis Dominum qui uos fecit ? Vos estis filii Dei, opera diaboli facientes in fiducia Christi propter impedimenta mundi. Memoramini ergo et cognoscite quia omnis creatura seruiens Deo, humanum autem genus solum peccat. Imperat autem omni facturae, et plus quam omnis natura peccat.

    434. Multum etenim sol, quod est luminare magnum, interpellauit Dominum, dicens : ‘Domine Deus Omnipotens, ego prospicio super impietates et iniustitias hominum ; permitte me et faciam eis quae sunt uirtutes meae, ut cognoscant quia tu es solus Deus.’ Et facta est uox ad eum dicens : ‘Haec omnia noui. Oculus enim meus uidet et auris audit, sed patientia mea sustinet eos dum ad usque conuertentes peniteantur. Sin uero non reuertuntur ad me, omnes ego iudicabo.’

    445. Nonnunquam enim luna et stellae interpellauerunt Dominum, dicentes : ‘Domine Deus Omnipotens, nobis dedisti potestatem noctis ; usque quo respiciemus super impietates et fornicationes et homicidia quas faciunt filii hominum ? Permitte nobis ut faciamus in eis quae sunt uirtutes nostrae, ut cognoscant quia tu es Deus solus.’ Et facta est uox ad eos, dicens : ‘Ego omnia agnosco haec, et oculus meus prospicit et auris audit, sed patientia mea sustinet eos dum ad usque conuertantur et paeniteant. Sin uero non reuertuntur ad me, ego eos iudicabo.’

    456. 1. Et frequenter etiam mare exclamauit, dicens : ‘Domine Deus Omnipotens, intaminauerunt homines sanctum nomen tuum in me ; permitte me, exurgam et cooperiam omnem siluam et arbusta et omnem mundum, donec deleam omnes filios hominum a facie tua, ut cognoscant quoniam tu es Deus solus.’ Et facta est iterum uox, et dixit : ‘Noui omnia. Oculus enim meus uidet cuncta et auris audit, sed patientia mea sustinet eos dum ad usque conuertantur et paeniteant. Sin uero non reuertuntur, ego eos iudicabo.’

    462. Nonnunquam et aquae interpellauerunt aduersus filios hominum, dicentes : 'Domine Deus Omnipotens, filii hominum contaminauerunt omnes sanctum nomen tuum.' Et facta est uox, dicens : ‘Ego agnosco omnia priusquam fierent. Oculus enim meus uidet et auris audit omnia, sed patientia mea sustinet eos dum ad usque conuertantur. Sin minus, ego iudicabo.’

    473. Frequenter etiam et terra exclamauit ad Dominum aduersus filios hominum, dicens : ‘Domine Deus Omnipotens, ego super omnem creaturam tuam noceor importunos, fornicationes, adulteria, homicidia, furta, periuria, magia, maleficia hominum et omnia mala quae faciunt ; ita ut pater exurgat in filium et filius super patrem, alienigena super alienigenam, ut coinquinet unusquisque mulierem proximi sui. Pater ascendit super cubile filii sui, et filius similiter ascendit stratum patris sui. Et in his omnibus malis quinauerunt sanctum locum tuum qui offerant hostiam nomini tuo. 4. Propterea ego noceor super omnem creaturam, nolens etenim praebere uirtutem meam et fructus meos filiis hominum. Permitte mihi et conteram uirtutem fructuum meorum.’ Et facta est uox, et dixit : ‘Ego omnia noui, et non est qui possit abscondere se a peccato suo. Impietates autem eorum ego agnosco, sed mea sanctitas patitur eos dum adusque conuertantur et paeniteant. Sin uero non reuertuntur ad me, ego eos iudicabo.’

    48Videte, filii hominum, subdita creatura Deo est, humanum autem genus solum peccat.

    497.1. Propterea ergo, filii hominum, benedicite Dominum Deum incessabiliter omnibus horis et omnibus diebus ; magis autem cum occiderit sol. Hac enim hora omnes angeli proficiscuntur ad Dominum adorare eum et offerre opera hominum, quae operatur unusquisque homo a mane usque ad uesperam, siue bona siue mala. 2. Et est quidam angelus qui procedit gaudens de homine quem inhabitat. Cum ergo occiderit sol prima hora noctis, in eadem hora angelus uniuscuiusque populi et uniuscuiusque uiri et mulieris, qui protegunt et conseruant eos, quia imago Dei est homo, similiter etiam et hora matutina, quae est duodecima noctis, omnes occurrunt Deo angeli uirorum et mulierum adorare Deum et offerre omnem operam quam operatus est unusquisque homo, siue bona siue mala. Omni autem die et nocte rationem omnium actorum humani generis offerunt angeli Deo. 3. Vobis ergo dico, filii hominum, benedicite Dominum Deum indeficienter omnibus diebus uitae uestrae.”

    508. Statuta ergo hora omnes angeli quicumque gaudens simul in unum procedunt ante Deum, ut occurrant adorare in hora constituta. Et ecce subito facta est hora occursionis, et angeli uenerunt adorare in conspectu Dei, et spiritus processit in occursum eis. Et facta est uox, et dixit : “Vnde aduenistis, nostri angeli, referentes pondera nuntii ?”

    519. 1. Responderunt et dixerunt : “Nos uenimus ab illis qui abrenuntia-uerunt mundo huic propter nomen sanctum tuum, oberrantes peregrini et in spelunca petrarum, flentes omnibus horis *** qui inhabitant terram, et esurientes et sitientes propter nomen tuum, accinctis lumbis, habentes in manibus incensa cordis eorum, et orantes et benedicentes omnibus horis, angustiantes et domantes semetipsos, prae ceteris qui habitant in terra flentes et lugentes. Et nos quidem angeli eorum conlugemus eos. Quo ergo tibi placuerit, iube nos ire et ministrare, ne et alii fecerint sed inopes prae caeteris qui sunt in terra.” 2. Et facta est uox Dei ad eos, dicens : “Scitote quoniam uobis huic nunc constituetur mea gratia et meum adiutorium, qui est filius meus dilectissimus ; adest eis gubernans eos omni hora ; etiam administrans eis nunquam derelinquit eos, quoniam locus eorum habitatio eius est.”

    5210.1. His ergo angelis recedentibus, ecce angeli alii uenerunt adorare in conspectu <Dei> in hora occursionis, qui flebant ; et spiritus Dei processit in occursum eis. 2. Et facta est uox Dei, et dixit : “Vnde aduenistis, nostri angeli, portantes pondera, ministri nuntiorum mundi ?” Respondentes dixerunt in conspectu Dei : “Nos aduenimus ab illis qui inuocauerunt nomen tuum et impedimenta mundi fecerunt eos miseros, adinuenientes occasiones multas omni hora ; unam quidem orationem puram non facientes neque ex toto corde omni tempore uitae suae ; quid ergo necesse est adesse hominibus peccatoribus ?” Et facta est uox Dei, <dicens> : “Necesse est ministretis eis quoadusque conuertantur et paeniteant ; sin uero <non> reuertuntur ad me, ego illos iudicabo.”

    533. Cognoscite ergo, filii hominum, quia quaecumque operantur a uobis, haec angeli referunt Deo, siue bona, siue mala.

    5411. 1. Et respondens angelus dixit mihi : “Sequere me, et ostendam tibi locum sanctorum ubi ducuntur cum defuncti fuerint, et post haec adsumens te in abyssum ostendam tibi animas peccatorum, in qualem locum ducuntur cum defuncti fuerint.”

    552. Et profectus sum retro post angelum, et duxit me in caelum, et respexi firmamentum, et uidi ibidem potestates ; et erat ibi obliuio quae fallit et deducit ad se corda hominum, et spiritus detractionis et spiritus fornicationis et spiritus furoris et spiritus audaciae, et ibi erant principes malitiarum. Haec uidi sub firmamento caeli.

    563. Et iterum respexi et uidi angelos sine misericordia, nullam habentes pietatem, quorum uultus plenus erat furore ; et dentes eorum extra os eminentes, oculi eorum fulgebant ut stella matutina orientis, et de capillis capitis eorum scintillae ignis exiebant, siue de ore eorum. Et interrogaui angelum dicens : “Qui sunt isti, Domine ?” Et respondens angelus dixit mihi : “Hii sunt qui destinantur ad animas impiorum in hora necessitatis, qui non crediderunt Dominum habere se adiutorem nec sperauerunt in eum.”

    5712.1. Et respexi in altum et uidi alios angelos quorum uultus fulgebat ut sol, succinctis lumbis zonis aureis, habentes palmas in manibus eorum, et signum Dei, induti uestimenta quo scriptum erat nomen filii Dei, repleti autem omni mansuetudine et misericordia ; et interrogaui angelum et dixi : “Qui sunt isti, domine, in tanta pulcritudine et misericordia ?” Et respondens angelus dixit mihi : “Hii sunt angeli iustitiae qui mittuntur adducere animas iustorum in hora necessitatis, qui crediderunt Dominum se habere adiutorem.” 2. Et dixi ei : “Necessario iusti et peccatores occurrunt testes cum mortui fuerint ?” Et respondens angelus dixit mihi : “Vna est uia per quam omnes transeunt ad Deum, sed iusti habentes secum sanctum adiutorem non conturbantur euntes apparere in conspectu Dei.”

    5813.1. Et dixi angelo : “Volebam uidere animas iustorum et peccatorum exeuntes de mundo.” Et respondens angelus dixit mihi : “Respice deorsum in terra.” Et respexi de celo in terra, et uidi totum mundum, et erat quasi nihil in conspectu meo ; et uidi filios hominum quasi nil essent et deficientes ; et miratus sum et dixi angelo : “Haec est magnitudo hominum ?” Et respondens angelus dixit mihi : “Haec est, et hi sunt qui noceant a mane usque ad uesperam.” 2. Et respexi et uidi nubem magnam igne sparsam per omnem mundum, et dixi angelo : “Quid est hoc, domine ?” Et dixit mihi : “Haec <est> iniustitia obmixta a principibus peccatorum.”

    5914.1. Ego uero cum hoc audissem suspirans fleui, et dixi angelo : “Volebam expectare animas iustorum et peccatorum, et uidere quo scemate exeunt de corpore.” Et respondens angelus dixit mihi : “Iterum aspice in terra.” Et respexi et uidi omnem mundum, et erant homines quasi nichil et deficientes.

    602. Et inspexi et uidi quendam hominem moriturum, et dixit mihi angelus : “Hunc quem uides iustus est.” Et iterum aspexi et uidi omnia opera eius quaecunque fecerat propter nomen Dei, et omnia studia eius, quorum meminit et quorum non meminit, omnia steterunt in conspectu eius in hora necessitatis ; et uidi iustum profecisse et inuenisse refectionem et fiduciam ; et ante quam exiret de mundo, asteterunt sancti angeli simul et impii.

    613. Et uidi eos omnes, sed impii non inuenemnt locum habitationis in eum, sancti autem dominati sunt animae eius, gubernantes eam quousque exiret de corpore. Et commonuerunt animam, dicentes : “Anima, cognosce corpus tuum unde existi, necesse est enim te reuertere in eodem corpore in die resurrectionis, ut recipias promissa omnibus iustis.” Suscipientes ergo animam de corpore, statim osculati sunt <eam> quasi cotidie sibi notam, dicentes ei : “Viriliter age, fecisti enim uoluntatem Dei constituta in terra.”

    624. Et uenit ei in occursum angelus qui obseruabat eam singulis diebus, et dixit ei : “Viriliter age, anima ; ego enim gaudeo in te, quia fecisti uoluntatem Dei in terris. Ego enim referebam ad Deum omnia opera tua qualiter se habent.”

    635. Similiter etiam et spiritus in occursum processit ei, et dixit : “Anima, ne uerearis neque turberis quousque ueneris in locum quem non noueras umquam, sed ero tibi adiutor. Inueni enim in te locum refectionis in tempore quo habitaui in te, dum essem in terra.” Et spiritus eius confirmauit eam, et angelus eius suscepit eam <et> deduxit in caelo.

    646. Et ait angelus : “Vbi curris, anima, et audes ingredi caelum ? Expecta ut uideamus si est aliquid nostrum in te. Et ecce nihil inuenimus in te. Video etiam adiutorium diuinum et angelum tuum, et spiritus congaudens est tibi quoniam fecisti uoluntatem Dei in terris.”

    657. Et deduxerunt eam dum adusque adoraret in conspectu Dei. Cumque dessinuissent, statim Michael et omnis exercitus angelorum concidentes adorauerunt scabellum pedum eius et ostenderunt animae dicentes : “Hic est Deus omnium, qui fecit te ad imaginem et similitudinem suam.” Precurrit autem angelus ante eam, et indicauit dicens : “Deus, memor esto laborum eius. Haec est enim anima cuius tibi, Domine, cotidie operam referebam, faciens secundum iudicium tuum.” Et spiritus similiter ait : “Ego sum spiritus uiuificationis adspirans et habitans in ea ; habui enim apud eam refectionem in tempore quo habitaui in ea faciens secundum iudicium tuum.” 8. Et facta est uox Dei et dixit : “Quemadmodum me haec non contristauit, nec ego eam contristabo ; sicut enim miserta est, et ego miserebor. Tradatur ergo Michaelo angelo testamenti, et perducat eam in paradiso exultationis, ut et ipsa fiat coheres cum omnibus Sanctis.” Et audiui post haec uoces milia milium angelorum et archangelorum et cherubim et uiginti quatuor seniorum, hymnos dicentium, et glorificantium Dominum, et clamantium : “Iustus es, Domine, et iusta iudicia tua, et non est personarum acceptio apud te, sed retribues unicuique secundum tuum iudicium.” 9. Et respondens angelus dixit mihi : “Credidisti et cognouisti quoniam quaecunque fecerit unusquisque vestrum uidet ad horam necessitatis suae ?” Et dixi : “Ita, domine.”

    6615.1. Et ait mihi : “Iterum aspice deorsum in terram et expecta istam animam impii exeuntem de corpore, quae inritauit Dominum die ac nocte, dicens : ‘Nichil aliut noui in hoc mundo, manduco et bibo et fruor quae sunt in mundo. Quis enim est qui descendit ad inferos, et ascendens denunciauit nobis quia est iudicium illic ?”’

    672. Et iterum respexi, et uidi omnem contemptum peccatoris et omnia quae egit, et in unum adstetemnt ante eum in hora necessitatis, et factum ei in illa hora qua minabatur de corpore eius ad iudicium. Et dixi : “Melius erat ei si non fuisset natus.”

    683. Et post haec uenerunt simul sancti angeli et maligni, et anima pec-catoris vidit utrosque, et sancti angeli locum non inuenerunt in ea. Maligni autem angeli comminati sunt ipsi, usque cum educerent eam de corpore. Cum ergo exisset e corpore, commonuerunt eam angeli tertio, dicentes : “O misera anima, prospice carnem tuam et cognosce domum tuam unde existi. Necesse est enim te reuertere in carnem tuam in diem resurrec-tionis, ut recipias peccatis tuis condignum *** et impietatum tuarum.”

    6916.1. Et cum produxissent, praecessit eam consuetus angelus, et ait ad illam : “O misera anima, ego sum angelus adhaerens tibi, et referens cotidie ad Dominum opera tua maligna quaecumque egisti per noctem uel diem ; et si fuisset meae potestatis, ne una quidem die ministrassem tibi, sed nichil horum ualui facere. Deus enim misericors est et iudex iustus, et ipse praecepit nobis ut non cessemus ministrare animae quousque paeniteamini. Tu autem perdidisti tempus paenitentiae. Ego tibi quidem alienus factus sum, et tu mihi. Pergamus ergo ad iudicem iustum. Non te dimittam qua ab hodierna die scio quia alienus tibi factus sum.” Et spiritus confundebat eam, et angelus conturbabat.

    702. Cum ergo peruenisset ad potestates, cum iam ingredi caelum haberet, labor impositus est ei super alium laborem ; nam obliuio et susurratio obuiauerunt eam, et spiritus fomicationis et reliquae potestates, et dicebant ei : “Quo pergis, misera anima, et audes praecurrere in caelum ? Sustine, ut uideamus si habemus aliquid in te nostrum.” Et dixerunt : “Inuenimus et habemus in te peculiaria nostra, et non uidemus tibi sanctum adiutorem.”

    713. Et post haec audiui uoces in excelso caelorum dicentes : “Offerte miseram animam Deo, ut cognoscat quis est Deus ut contempsit.” Cum ergo ingressa esset caelum, uiderunt eam omnes angeli milia miliorum, et exclamauerunt una uoce omnes dicentes : “Vae tibi, misera anima, pro operibus tuis quae fecisti in terra ; quid responsum datura es Deo cum accesseris adorare eum ?” Respondit angelus qui erat cum ea, et dixit : “Flete mecum, mei dilectissimi, requiem enim non inueni in hac anima.” Et responderunt angeli et dixerunt : “Auferatur talis anima de medio nostrorum, ex quo enim ingressa est, putor eius transmit ad angelos.”

    724. Et post haec oblata est ut adoraret in conspectu Dei, et monstrauit ei angelus Dominum Deum qui eam fecit secundum imaginem et similitudinem suam. Angelus autem eius praecucurrit, dicens : “Domine Deus omnipotens, ego sum angelus animae istius cuius tibi opera referebam die ac nocte : fac ei secundum tuum iudicium.” Et spiritus similiter ait : “Ego sum spiritus, qui inhabitabam in ea, ex quo facta est, in seculo, et non secuta est meam uoluntatem. Iudica eam, Domine, secundum tuum iudicium.” 5. Et facta est uox Dei ad eam, et dixit : “Vbi est fructus tuus quem fecisti pro his quibus accepisti bonis ? numquid posui distantiam inter te et iustum uel unius diei ? numquid non faciebam oriri solem super te sicut et super iustum ?” Illa autem conticuit, non habens quid responderet. 6. Et facta est uox iterum, dicens : “Iustum iudicium Dei, et non est personarum acceptio aput Deum. Quicunque enim fecerit misericordiam eius, ipsius miserebitur ; et quicunque non misertus fuerit, neque ei miserebitur Deus. Tradatur ergo angelo Tartarucho qui praepositus est poenis, et mittat eum in tenebras exteriores ubi est fletus et stridor dentium, et sit ibi usque in diem magnum iudicii.” Et post haec audiui uocem angelorum et archangelorum dicentium : “Iustus es, Domine, et iustum iudicium tuum.”

    7317.1. Et iterum uidi, et ecce alia anima quae adducebatur a duobus angelis, flens et dicens : “Miserere mei, Deus, iudex iustus et uerax ; hodie enim septem dies habeo ex quo exiui de corpore meo, et tradita sum duobus angelis istis et perduxerunt me ad ea loca que numquam uideram.” Et ait ei Deus iudex iustus : “Quid fecisti ? tu enim misericordiam numquam fecisti, et propterea tradita es talibus angelis qui non habent misericordiam ; et quia non fecisti rectum, ideo neque hi tecum pie gesserunt in hora necessitatis tuae. Confitere ergo peccata tua que commisisti in saeculo constituta.” Et respondit et dixit : “Domine, non peccaui.” 2. Et iratus est in furore Dominus Deus, iudex iustus, dicente ea “non peccaui”, quoniam esset mentita ; et dixit Deus : “Adhuc te putas in saeculum permanere ? Si unusquisque uestrum illic peccans caelat et abscondit peccatum suum proximo suo, hic uero non absconditur quicquam. Cum enim ueniunt adorare animae in conspectu throni, tunc et opera bona uniuscuiusque et peccata eius manifestantur.” Et haec audiens conticuit anima, non habens responsionem.

    743. Et audiui Dominum Deum, iustum iudicem, iterum dicentem : “Veni, angele animae huius, et sta in medium.” Et uenit angelus animae peccatricis habens in manibus cirographum, et dixit : “Haec sunt, Domine, in manibus meis omnia peccata animae istius a iuuentute eius usque in hodiernum diem, ab annis X natiuitatis eius ; et si iubes, Domine, et narro actos eius ex quo coepit esse annorum XV .” Et dixit Dominus Deus, iustus iudex : “Tibi dico, angele, non te expecto rationem ex quo coepit XV esse annorum uel X, sed expone peccata eius ante annos V quam moriretur et ante quam huc ueniret.” 4. Et iterum dixit Deus, iudex iustus : “Per me enim ipsum iuro, et per sanctos angelos meos uirtutemque meam, quoniam si paenituisset ante unum annum quam moriretur et antequam huc ueniret, propter unius anni conuersionem obliuio nunc fieret omnium quae perpetrauit retro malorum, et indulgentiam et remissionem peccatomm haberet ; nunc uero pereat.”

    7518.1. Et respondit angelus anime peccatricis, et dixit : “Iube, Domine, angelum ilium exhibere animas illas.” Et illa eadem hora exhibitae sunt animae in medio, et cognouit eas anima peccatoris ; et dixit Dominus, iustus iudex, ad animam peccatoris : “Tibi dico, anima, operam tuam confiteri quam gesseris in his quas uides cum essent in mundo.” Et respondens dixit : “Domine, nondum completus est annus ex quo hanc interfeci et sanguinem eius fudi in terram ; et cum alia fornicatus sum. Non solum autem hoc, sed et nocui eam ualde, sustuli enim et facultates eius.” 2. Et dixit Dominus Deus, iudex iustus : “Aut nesciebas quia qui uim alio facit, si prior mortuus fuerit qui uim sustinuit, seruatur in hunc locum, usque quo moritur et nocens, et tunc adsistunt utrique in conspectu iudicis, et nunc unusquisque recipit secundum quae fecerit.” Et audiui uocem dicentem : “Anima ista in manibus Tartari tradatur ! Educi deorsum ad inferos debet et includi iam in carcere inferorum, et mittatur ibi in tormentis et relinquatur illic usque ad magnum iudicii diem.” Et iterum audiui uoces milia milium angelorum hymnum dicentium Domino, et clamantium : “Iustus es, Domine, et iusta iudicia tua.”

    7619.1. Respondit angelus et dixit mihi : “Cognouisti haec omnia ?” Et dixi : “Ita, domine.” Et dixit mihi : “Iterum sequere me, et adsumens te ostendam tibi loca iustorum.” Et secutus sum angelum, et sustulit me usque ad tertium caelum, et statuit me ad ianuas porte. Et intendens uidi, et erat porta aurea, et duae columnae aureae ante eam, et duae tabulae aureae super duas columnas plenae desuper litteris aureis ; et conuertit se iterum angelus ad me, et dixit : “Beatus es si ingressus fueris in his portis, eo quod non omnibus conceditur ingredi, nisi solis qui habent bonitatem et innocentiam corporis.” 2. Et in omnibus interrogaui angelum, et dixi : “Domine, dic mihi cuius rei gratia positae sunt haec litterae super tabulas istas ?” Respondit angelus et dixit mihi : “Haec sunt nomina iustorum ministrantium Deo ex toto corde qui habitant terram.” Et iterum dixi : “Domine, ergo nomina eorum scripta sunt in caelo constitutos eos in seculum ?” Et respondit et dixit mihi : “Non solum nomina eorum, sed et uultus eorum et similitudo ministrantium Deo in seculo est in caelo, et noti sunt angelis. Sciunt enim qui sunt ministri Dei ex toto corde priusquam exeant de mundo.”

    7720.1. Et cum ingressus fuissem interiora portae paradisi, exiuit in occursum mihi homo senior cuius uultus fulgebat sicut sol ; et complexus est me et dixit : “Aue, Paule, dilectissime Deo.” Et osculatus est me hilari uultu. Et postea coepit plorare, et dixi ei : “Frater, quare ploras ?” Et iterum suspirans et plorans dixit : “Nocemur enim ab hominibus et contristant nos ualde ; multa sunt enim bona quae praeparauit Deus hominibus et magna repromissio est eius, sed multi non percipiunt eam.” Et interrogaui angelum et dixi : “Quis est hic, domine ?” Et dixit mihi : “Hic est Enoch, scriba iustitiae.”

    782. Et ingressus sum in interiora loci illius, et statim uidi Helyam, et ueniens salutauit me hilari uultu et gaudens. Cumque uidisset, auertit se et fleuit, et dixit mihi : “Paule, utinam uel tu recipias <merces> laborum tuorum quos pateris in genere humano ; quoniam quidem uidi magna et multa bona quae praeparauit Deus omnibus iustis, et magnae repromissiones sunt Dei, sed plures non percipiunt eas ; et per multos labores uix unus et unus ingreditur in ea loca.”

    7921.1. Et respondit iterum angelus et dixit mihi : “Vide quaecunque nunc ostendero tibi in hoc loco, et quaecunque audieris, ne indices ea hominibus in terris.” Et duxit me et ostendit mihi, et audiui illuc uerba quae non licet homini loqui.

    802. Et iterum dixit : “Adhuc enim sequere me, et monstrabo tibi quae enarrare palam et referre debeas.” Et deposuit me de tercio caelo, et induxit me in secundo caelo, et iterum duxit me in firmamento, et de firmamento duxit me super ianuas caeli. Et aperuit hostium, et erat initium eius fundatum super flumen quod inrigat omnem terram. Et interrogaui angelum et dixi : “Domine, quis est hic fluuius aquae ?” Et dixit mihi : “Hic est Oceanus.”

    813. Et subito exiui de caelo, et intellexi quod lumen caeli est quod lucet omni terre illic. Erat autem terra illa clarior argento septies. Et dixi : “Domine, quis est hic locus ?” Et dixit mihi : “Haec est terra repromissionis. Adhuc non audisti quod scriptum est : 'Beati mansueti quoniam ipsi haereditabunt terram'l Animae ergo iustorum, cum exeunt de corpore, in hunc locum interim dimittuntur.” 4. Et dixi angelo : “Ergo terra haec manifestabitur ante tempus ?” Respondit angelus et dixit mihi : “Quando uenerit Christus quem tu praedicas ut regnet, tunc sententia Dei dissoluitur terra prima et haec terra repromissionis tunc ostendetur, et erit sicut ros aut nebula, et tunc manifestabitur Dominus Ihesus Christus, rex aeternus, et cum omnes sanctos suos ueniet habitare in eam, et regnabit super illos mille annos, et manducabunt de bonis quae nunc ostendam tibi.”

    8222.1. Et circumspexi terram illam, et uidi flumen currentem lac et mel, et erant ad litus fluminis ipsius arbores plantatae plenae fructibus ; unaquaeque autem arbor erat adferens fructus -XII- in anno, uarios et diuersos fructos habentes. Aperui ostium loci illius, et uidi creaturam loci 5 illius et omnem facturam Dei, et uidi ibi palmas cubitorum XX, alias autem cubitorum X ; terra autem illa clarior erat argento septies. Et erant arbores plenae fructibus a radice usque ad summum, ordines x milia ramorum fructuum super X milia ramos fructuum ; uineae autem uitis habebant X milia arbusta. In singulis autem uitibus erant X milia butriones et X milia racemi in singulis butrionibus ; singulae autem arbores illae ferebant milia fructuum. 2. Et dixi angelo : “Quare unaquaeque arbor milia fructuum fert ?” Respondit angelus Dei mihi : “Quoniam Dominus Deus abundans affluenter praestat dona condignis, quia et illi proprio uoto adflixerunt semetipsos constituti in mundo, omnia facientes propter nomen sanctum eius.” 3. Et iterum dixi angelo : “Domine, haec sunt solae repromissiones quas promittit Sanctis suis Dominus Deus ?” Et respondens dixit mihi : “Non ! sunt enim his maiora septies. Ego autem dico tibi quia cum iusti exierint de corpore, uidebunt repromissiones et bona quae praeparauit eis Deus ; adhuc iterum suspirabunt et plorabunt, dicentes : 'Vt quid uerbum emisimus de ore nostro ad inritandum proximum uel una die ?” 4. Ego uero interrogaui, et dixi ei iterum : “Haec sunt tantum repromissiones Dei ?” Et respondens angelus dixit mihi : “Haec quae nunc uides nuptorum sunt et seruantium castitatem nuptiarum et continentium se. Virginibus autem et esurientibus et sitientibus iustitiam et adfligentibus se propter nomen Domini, dabit Deus maiora his septies, quae nunc ostendam tibi.”

    835. Et post haec adsumpsit me ex loco illo, et uidi, et ecce flumina aquae cuius erant aquae candidae ualde super lac, et dixi angelo : “Quid est hoc ?” Dixit mihi : “Hic est Acherusius lacus ubi est ciuitas Christi, sed non omnis homo permittitur ingredi in ciuitatem illam, hoc est enim iter quod ducit ad Deum. Et si quis est fornicator uel impius, et conversus penituerit et fecerit fructum dignum paenitentiae, primum quidem statim cum exierit de corpore, ducitur et adorat Dominum Deum, et inde iussu Domini traditur Michaelo angelo, et baptizat eum in Acherusium lacum ; et sic iam inducit eum in ciuitatem Christi iuxta eos qui nihil peccauerunt.” Ego autem admiratus sum, et benedixi dominum Deum in omnibus quae uidi.

    8423.1. Et respondit angelus et dixit mihi : “Sequere me, et inducam te in ciuitatem Christi.” Et erat stans super Acherusium lacum. Et misit me in nauem auream, et angeli quasi tria milia hymnum ante me dicentes erant, donec perueniremus usque ad ciuitatem Christi. Inhabitantes autem ciuitatem Christi gauisi sunt ualde propter me euntem ad eos. 2. Et ingressus uidi ciuitatem Christi. Et erat lumen eius super aeris lumen, lucens mundi huius super numerum et modum ; et erat tota aurea ; et duodecim muri circuibant eam, et XII pirgi interiores ; et singuli muri habebant inter se singula stadia in circuitu. Et dixi angelo : “Domine, quantum est stadium unum ?” Respondit angelus et dixit mihi : “Tantum est quantum inter Dominum Deum et homines qui sunt in terris, quia sola est enim magna ciuitas Christi.”

    853. Et XII portae erant in circuitu ciuitatis ornatae pulchritudine magna, et quattuor flumina qui circumibant. Erat autem flumen mellis, et flumen lactis, et flumen uini, <et> flumen olei. Et dixi angelo : “Domine, quae sunt flumina haec circumientia ciuitatem hanc ?” Et ait mihi : “Haec sunt IIIIor flumina quae decurrunt sufficienter his qui sunt in hac terra repromissionis, quorum nomina sunt haec : flumen mellis dicitur Fison, et flumen lactis Eufrates, et flumen olei Gion, et flumen uini Tigris. Qui ergo iusti in seculo constituti sunt, non sunt usi potestatum harum rerum, sed esurierunt ab his et adflixerunt se propter dominum Deum. Ideo ingredientibus his in hanc ciuitatem, tribuet eis haec Dominus super numerum et super omnem modum.”

    8624.1. Ego uero ingrediens portam uidi arbores magnas et altas ualde ante ianuam ciuitatis positas, non habentes fructum nisi folia tantum ; et uidi paucos uiros, dispersos in medio arborum illarum, qui plorabant ualde cum uiderent aliquem ingredi in ciuitatem. Et arbores illae paenitebant pro ipsis, humiliantes semetipsos et inclinantes, et rursus se erigebant. 2. Et ego uidi et fleui cum eis, et interrogaui angelum et dixi : “Domine, qui sunt isti qui non sunt admissi ingredi in ciuitatem Christi ?” Et dixit mihi : “Flere necesse est hos prae ceteris hominibus.” Et dixi : “Qui sunt ?” Et dixit mihi : “Hi sunt qui abrenuntiauerunt, studentes die ac nocte in ieiuniis, sed cor superbum habuerunt prae ceteris hominibus, semetipsos glorificantes et laudantes, et nichilum facientes proximis. Alios enim salutabant amicabiliter, aliis uero nec aue dicebant ; et quidem cui uolebant aperiebant, et si quid faciebant aliquid proximo modicum, inflati erant.” 3. Et dixi : “Domine, quid ergo ? superbia eorum prohibuit eos ingredi in ciuitatem Christi !” Et respondit angelus et dixit mihi : “Radix omnium malorum est superbia. Numquid meliores sunt filio Dei qui ad Iudeos cum multa humilitate uenit ?” Et interrogaui eum et dixi : “Quid est ergo quod arbores humiliant se et iterum eriguntur ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Tempus omne quod exegerunt isti in terris, deseruientes Deo, propter confusionem et opprobria hominum ad tempus erubescentes humiliauerunt se, sed non sunt contristati neque paenituerunt ut recederent a superbia sua quae erat in eis. Hoc est quod arbores humiliant se et iterum eriguntur.” 4. Et interrogaui et dixi : “Cuius rei gratia admissi sunt ante ianuas ciuitatis ?” Respondit angelus et dixit mihi : “Propter multam bonitatem Dei ; et quoniam hic est ingressus omnium sanctorum eius ingredientium in hanc ciuitatem, propterea derelicti sunt in hoc loco, ut quando ingreditur cum Sanctis suis rex aeternus Christus, introeunte eo omnes iusti petant pro his, et tunc cum illis ingrediantur in ciuitatem ; set tamen non ualet aliquis eorum habere fiduciam talem qualem illi qui humiliauerunt se, seruientes Domino Deo in omni uita sua.”

    8725. Ego autem incedebam, ducente me angelo. Et tulit me angelus super flumen mellis, et uidi illic Isaiam, et Hieremiam, et Hezechiel, et Amos, et Micheam, et Zachariam, prophetas maiores et minores, et salutauerunt me in ciuitate. Et dixi angelo : “Quae est uia haec ?” Et dixit mihi : “Haec est uia prophetarum : omnis qui contristauerit animam suam et non fecerit propriam uoluntatem suam propter Deum, cum exierit de mundo et ductus fuerit ad Dominum Deum, et adorauerit eum, tunc iussu Dei traditur Michaelo, et inducit eum in ciuitate in locum hunc prophetarum, et salutant eum sicut amicum et proximum suum. Quoniam fecit uoluntatem Dei, propterea ipsius ciuitatem hereditabit.”

    8826. Iterum duxit me de noto ciuitatis ubi erat fluuius lactis, et uidi omnes infantes in illo loco quos occidit rex Herodes propter nomen Christi, et salutauerunt me. Et dixit mihi angelus : “Omnes qui seruiunt castitatem et puritatem, cum exierint de corpore, postquam adorant Dominum Deum, traduntur Michaelo et aducuntur ad infantes, et salutant eos dicentes quia fratres nostri sunt et amici et membra. Et cum ipsis hereditabunt promissa Dei.”

    8927. Iterum adsumpsit me et tulit me ad aquilonem ciuitatis, et duxit me ubi erat flumenuini. Et uidi illic Abraham, Isaac et Iacob, Loth et Iob, et alios sanctos, et salutauerunt me. Et interrogaui et dixi : “Quis est hic locus, domine ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Omnes qui humani sunt et susceptores peregrinorum, cum exierint de mundo, adorant primum Dominum Deum, et inde traduntur Michaelo, et per hanc uiam inducuntur in ciuitatem ; et omnes iusti salutant eos sicut filios et fratres, et dicunt eis : ‘Quoniam seruastis humanitatem et susceptionem peregrinorum, uenite, hereditamini ciuitatem Domini Dei nostri.’ Unusquisque iustus secundum proprium actum recipiet in ciuitate dona Dei.”

    9028. Et iterum tulit me iuxta flumen olei a borea ciuitatis. Et uidi illic uiros exultantes et psalmos dicentes, et dixi : “Qui sunt hi, domine ?” Et ait angelus mihi : “Hi sunt qui deuouerunt se Deo ex toto corde, non habentes in se superbiam. Omnes enim qui exultant in Domino Deo, et psallunt toto corde Domino, hi inducuntur in hanc ciuitatem.”

    9129.1. Et tulit me in medium ciuitatis iuxta duodecimum murum. Erat autem in hoc loco murus excelsior. Et interrogaui et dixi : “Domine, est in ciuitate Christi murus praecedens in honore huic ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Est secundus melior primo, similiter tertius secundo, quia unus unum praecedit in gloriam usque ad duodecimum murum.” Et dixi : “Obquare, domine, unus alium praecedit in gloriam, significa mihi.” Et respondit angelus et dixit mihi : “Omnes qui habent in se uel modicam detractionem aut zelum aut superbiam, euacuatur illis aliquid de gloria ipsius etiamsi in ciuitate Christi esse uidentur.”

    922. Et conuertens me uidi thronos aureos positos per singulas portas, et super eos diademas aureas et zonas positas. Et respexi et uidi in interiora, intra duodecimum murum, alium ordinem thronorum qui in multa gloria uidebantur, ita ut nemo ualeat ennarrare laudem eorum. Et interrogaui angelum et dixi : “Domine, qui sunt qui sessuri sunt super thronos ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Hii sunt throni eorum qui bonitatem et innocentiam et intellectum habent cordis, et qui semetipsos stultos fecerunt propter Dominum Deum, neque scientes scripturas multas neque psalmos plures, sed unius capituli memores de preceptis Dei ; et audientes haec, operati sunt in his in multa diligentia, et studium rectum habentes coram Dominum Deum. Et de his admiratio adprehendet omnes sanctos coram Dominum Deum, colloquentes enim ad alterutrum dicunt : “Expectate et uidete imperitos, qui nihil amplius sciunt, quomodo a Deo meruerunt tantum et tale indumentum et tantam gloriam propter innocentiam suam.”

    933. Et uidi in medio ciuitatis altare magnum et excelsum ualde ; et erat quidam stans iuxta altare cuius uultus fulgebat sicut sol, et tenebat in manibus eius psalterium et citharam, et psallebat dicens : Alleluia. Et uox eius replebat omnem ciuitatem, simulque exaudiebant eum omnes qui erant super turres et portas, et respondebant : Alleluia, ita ut commouerentur fundamenta ciuitatis. Et interrogaui angelum et dixi : “Quis est hic, domine, tantae potestatis ?” Et dixit mihi angelus : “Hic est Dauid. Haec est Hierusalem ciuitas. Cum autem uenerit Christus, rex aeternitatis, cum fiduciam regni sui, ipse iterum praecedet ut psallat, et iusti omnes simul psallant respondentes Alleluia.” 4. Et dixi : “Domine, quomodo solus Dauid prae ceteris Sanctis initium fecit psallende ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Quia Christus, filius Dei, sedet ad dexteram patris sui, et hic Dauid psallet ante eum in viimo celo, et sicut ita et fiunt in caelis, ita et in terris similiter, quia non licet sine Dauid hostiam offerre Deo, set necesse est ut psallat Dauid in hora oblationis corporis et sanguinis Christi ; quemadmodum in caelis proficitur, ita et in terra.”

    9430.1. Et dixi angelo : “Domine, quid est Alleluia ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Scrutaris et quaeris in omnibus !” Et dixit mihi : “Dicitur Alleluia ebrayca loquella Dei et angelorum. Narratio autem Alleluia haec est : tecel-chat-marith-macha.” Et dixi : “Domine, quid est tecel-cath-marith-macha ?” Et respondens angelus, dixit mihi : “Haec est tecel-cat-marith-macha : Benedicamus eum omnes in unum.” 2. Interrogaui angelum et dixi : “Domine, omnes qui dicunt Alleluia benedicunt Deum ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Ita est ; et iterum si quis ergo psallet Alleluia, et praesentes qui sunt non simul psallent, peccatum faciunt, quia non compsallent. Similiter tri *** tricans aut multum senex est ?” Respondit angelus et dixit mihi : “Non sic. Qui autem ualet et non compsallet, contemptorem est Verbi ; cognoscit talem et superbum esse et indignum ut non benedicat Dominum Deum, factorem suum.”

    9531.1. Cum autem quieuit loqui mihi, duxit me foras extra ciuitatem per medias arbores et recesse a lacu in terra bonorum, et statuit me super flumen lactis et mellis ; et post haec duxit me super oceanum qui portat fundamenta caeli.

    962. Respondit angelus et dixit mihi : “Intelligis quo dehinc eas ?” Et dixi : “Ita, domine.” Et dixit mihi : “Veni et sequere me, et ostendam tibi animas impiorum et peccatorum, ut cognoscas qualis sit locus.” Et profectus sum cum angelo, et tulit me per occasum solis, et uidi principium celi fundatum super flumine aquae magno. Et interrogaui : “Quis est hic fluuius aquae ?” Et dixit mihi : “Hic est oceanus qui circuit omnem terram.” Et cum fuissem ad exteriora oceani, aspexi, et non erat lumen in illo loco, sed tenebrae et tristitia <et> maestitia, et suspiraui.

    973. Et uidi illic fluuium ignis feruentem et, ingressus, multitudo uirorum et mulierum dimersus usque ad ienua et alios uiros usque ad umbilicum, alios enim usque ad labia, alios autem usque ad capillos ; et interrogaui angelum et dixi : “Domine, qui sunt isti in flumine igneo ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Neque calidi neque frigidi sunt, quia neque in numero iustorum inuenti sunt neque in numero impiorum. Isti enim inpenderunt tempus in uite suae in terris, dies aliquos facientes in orationibus, de alios uero dies in peccatis et fornicationibus usque ad mortem. 4. Et interrogaui et dixi : “Qui sunt hi, domine, dimersi usque ad ienua in igne ?” Respondens dixit mihi : “Hi sunt qui cum exierint de aecclesia inmitunt se in sermonibus alienis disceptare. Isti uero qui dimersi sunt usque ad umbilicum, hi sunt qui, cum sumpserint corpus et sanguinem Christi, eunt et fornicant, et non cessauerunt a peccatis suis usque quo morirentur. Dimersi autem usque ad labia, hi sunt detractores alterutrum conuenientes in aecclesiam Dei ; usque ad supercilia uero dimersi, hii sunt qui innuunt sibi malignitatem, insidiantur proximo suo.”

    9832.1. Et uidi ad septentrionem alium locum uariarum et diuersarum poenarum repletum uiris et mulieribus, et flumen igneum decurrebat in eis. Conspexi autem et uidi foueas in profundo ualde, et in eas animas plures unam super unam, et erat profunditas loci illius quasi tria milia cubitorum, et uidi eas gementes et flentes et clamantes : “Miserere nobis, Domine.” Et nemo misertus est eis. Et interrogaui angelum et dixi : “Qui sunt isti, domine ?” Et respondens angelus dixit mihi : “Hi sunt qui non sperauerunt in Domino quod possint habere eum adiutorem.” 2. Et interrogaui et dixi : “Domine, si fuerint anime iste ante treginta generationes aut quadraginta sic permanentes una super unam, si mittantur profundius, foueae, credo, non caperent eos.” Et dixit mihi : “Abyssus mensuram non habet ; et adhuc etiam subtus sicut aeneum feruet. Et ita est ut si forte aliquis accipiat lapidem, et mittat in puteumualde profundum, et post multarum horarum spatium perueniat ad terram, sic est abyssus. Cum enim mittantur illic animae, uix post quingentos annos perueniunt in profundum.”

    9933. Ego uero, cum audissem, ploraui et ingemui super genus hominum. Et respondit angelus et dixit mihi : “Quare ploras ? Numquid tu magis misericors es quam Deus ? Cum sit enim Deus bonus et scit quoniam sunt poenae, patienter fert genus hominum, dimittens unumquemque propria uoluntate facere in tempore quo inhabitat super terram.”

    10034. Et respexi adhuc in flumine igneo, et uidi illic hominem senem deduci et trahi ab angelis tartaruchis ; et dimerserunt eum usque ad ienuam. Et perfodit angelus tartaruchus habens in manibus suis ferrum trium angulorum, et de eo pertrahebat uiscera senis illius ex ore. Et interrogaui angelum et dixi : “Domine, quis est iste senex cui talia apponuntur tormenta ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Istum quem uides presbyter fuit qui non consummauit ministerium suum bene. Dum enim fuit uiuus, manducans et bibens et fomicans, offerebat hostias Deo ad sanctum altare eius.”

    10135. Et uidi non longe alium senem quem adducebant currentes cum festinatione quattuor angeli maligni, et dimerserunt eum usque ad ienua in flumine igneo ; et lampades igneae percutiebant eum, et uulnerabant faciem eius sicut procella ; et non permiserunt eum dicere “miserere mei.” Et interrogaui : “Quis est hic, domine ?” Et respondit angelus, et dixit mini : “Hunc quem uides episcopus fuit, et non bene consummauit episcopatum suum ; sed quidem nomen accepit magnum, et non est ingressus in sanctitatem eius qui donauit ei nomen in omni uita sua, quoniam non fecit iudicium iustum, et uiduis et pupillis non est misertus. Nunc autem retributum est ei secundum iniquitatem et operam suam.”

    10236.1. Et uidi alium hominem a latere eius in flumine igneo usque ad ienuam. Erant autem manus eius extensae et coinquinatae in sanguine, et uermes procedebant ex ore eius et de naribus eius, et erat gemens et plorans et clamans, et dicebat : “Miserere mei, quoniam ego noceor prae ceteris qui sunt in hanc poenam.” Et interrogaui : “Quis est hic, domine ?” Et dixit mihi : “Istum quem uides diaconus fuit qui edebat oblationes et fornicabatur, et rectum non fecit in conspectu Dei ; propterea incessa-biliter persoluit poenam istam.”

    1032. Et inspexi et uidi a latere eius alium hominem quem exhibuerunt cum festinatione, et proiecerunt eum in flumine igneo, et erat usque ad ienua ; et uenit angelus, qui super poenas erat, habens nouaculam grandem ignitam, et de ea scindebat labia hominis illius et linguam similiter. Et suspirans ego ploraui, et interrogaui : “Quis est iste, domine ?” Et dixit mihi : “Istum quem uides lector fuit et docebat populum, ipse autem praecepta Dei non seruabat.”

    10437.1. Adhuc quoque inspexi et uidi aliam multitudinem fouearum in eodem loco, et erat in medio illius fluminis multitudo uirorum et mulierum, et uermes comedebant eos. Ego uero ploraui et suspirans interrogaui angelum, et dixi : “Domine, qui sunt isti ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Hi sunt qui usuras usurarum exigentes, et contendentes in diuitiis suis, non sperantes Deum sibi adiutorem esse.”

    1052. Et postea aspexi et uidi alium locum angustum ualde, et erat in circuitu eius sicut murus igneus. Et uidi intus uiros ac mulieres mandu-cantes linguas suas, et interrogaui : “Qui sunt isti, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt qui detractant in aecclesia uerbum Dei, non adtendentes sed quasi pro nihilo facientes Deum et angelos eius. Ideo incessabiliter persoluunt propriam poenam.”

    10638.1. Et inspexi et uidi alium senem deorsum in foueam, et erat aspectus eius sicut sanguis, et interrogaui et dixi : “Domine, quis est hic locus ?” Et dixit mihi : “In istam foueam influunt omnes poene.”

    1072. Et uidi uiros ac mulieres dimersos usque ad labia, et interrogaui : “Qui sunt isti, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt malefici qui praestiterunt uiris ac mulieribus maleficia magica, et non inuenerunt requiescere eos usque dum morirentur.”

    1083. Et iterum uidi uiros hac mulieres uultu nigro ualde in foueam ignis, et suspiraui <et> ploraui, et interrogaui : “Qui sunt hi, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt fornicatores et mouechi qui habentes proprias uxores mechati sunt ; similiter et mulieres eodem more mechauerunt habentes proprios uiros ; propterea indeficienter persoluunt poenas.”

    10939.1. Et uidi illic puellas habentes indumenta nigra et IIIIor angelos metuendos habentes in manibus suis cathenas ignitas, et miserunt eas in ceruicibus earum et duxerunt eas in tenebras. Et iterum ergo plorans interrogaui angelum : “Quae sunt iste, domine ?” Et dixit mihi : “Haec sunt quae, cum essent uirgines constitutae, et inquinauerunt uirginitates suas nescientibus parentibus suis ; propter quod indeficienter persoluunt poenas proprias.”

    1102. Et iterum aspexi illic uiros ac mulieres, incisis manibus et pedibus, constitutos ac nudos in locum glaciale et niuale, et uermes comedebant eos. Videns autem ego ploraui, et interrogaui : “Qui sunt isti, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt qui orphanos et uiduas et pauperes nocuerunt, et non sperauerunt in Dominum ; propter quod indeficienter persoluunt proprias poenas.”

    1113. Et respexi, et uidi alios uiros et mulieres pendentes super canale aquae, et linguae eorum siccae satis ; et multi fructus constituti in conspectu eorum, et non permittebantur sumere ex his ; et interrogaui : “Qui sunt hi, domine ?” Et dixit mihi : “Hii sunt qui ante constitutas horas soluunt ieiunium ; propterea indeficienter persoluunt has poenas.”

    1124. Et uidi alios uiros ac mulieres suspensos a superciliis et capillis suis, et faculae ignis <ardebant ante> eos ; et dixi : “Qui sunt hi, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt comitentes se non propriis uiris ac mulieribus, sed mechis ; et ideo indeficienter persoluunt proprias poenas.”

    1135. Et aspexi et uidi alios uiros ac mulieres puluerulentos, et aspectus eorum tamquam sanguis ; et erant in fouea picis et sulphuris, et decurrebat sicut flumen igneum ; et interrogaui : “Qui sunt hi, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt qui fecerunt impietatem Sodome et Gomorre, masculi in masculos ; propter quod indeficienter persoluunt proprias poenas.”

    11440.1. Et inspexi et uidi alios uiros ac mulieres indutos uestimenta clara, caecos oculos habentes, constitutos in foueam ignis ; et interrogaui : “Qui sunt hi, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt de gentibus qui fecerunt elemosinas, et Dominum Deum non cognouerunt ; propter quod indeficienter persoluunt proprias poenas.”

    1152. Et inspexi, et uidi alios uiros ac mulieres super oboliscum igneum, et bestias discerpentes eos, et non permittebantur dicere “Miserere nobis, Domine !” Et uidi angelum poenarum ualidissime poenam superponentem eis, et dicentem : “Agnoscite Filium Dei ; praedictum est enim uobis et non audistis, et cum legerentur uobis Scripturae Diuinae non adtende-batis ; propter quod iustum est super uos iudicium Dei. Et adprehenderunt enim uos actus uestri mali, et adduxerunt uos in has poenas.”

    1163. Ego autem suspiraui et fleui ; et interrogaui et dixi : “Qui sunt isti uiri ac mulieres qui strangulantur in igne et luunt poenas ?” Et respondit mihi : “Haec sunt mulieres commaculantes plasmam Dei proferentes ex utero infantes, et hi sunt uiri concubentes cum eis. Infantes autem earum interpellauerunt Dominum Deum et angelos qui super poenas erant, dicentes : ‘Defende nos a genitoribus nostris ! Ipsi enim commaculauerunt plasma Dei, nomen Dei habentes sed praecepta eius non obseruantes, dederunt nos in escam canibus et in conculcationem porcis ; alios uero proiecerunt in flumen.’ Infantes autem illi traditi sunt angelis Tartari qui erant super poenas, ut ducerent eos in locum spatiosum misericordiae. Patres autem et matres eorum strangulabantur in perpetuam poenam.

    1174. Et post haec uidi alios uiros ac mulieres indutos pannis picem plenis et sulphurem ignis ; et erant drachones circumuoluti collis eorum et umeris et pedibus ; et contrahebant eos angeli habentes ignea cornua, et ex his percutiebant eos et detruncabant nares eorum, dicentes eis : “Quare non cognouistis tempus in quo iustum erat uos paenitere et deseruire Deo, et non fecistis ?” Et interrogaui : “Qui sunt isti, domine ?” Et dixit mihi : “Hi sunt qui uidentur abrenunciare seculo, tantum habitum nostrum induentes, sed impedimenta mundi fecerunt eos miseros ; non exibentes agapem unam, et uiduis et orphanis non sunt miserti ; aduenam et peregrinum non suscipientes, neque oblationem offerentes, et proximo non sunt miserti. Oratio autem eorum nec una die pura ascendit ad Dominum Deum ; multa autem impedimenta mundi detinuerunt eos, et non potuerunt rectum facere in conspectu Dei.”

    1185. Et angeli circumducebant eos in locum poenarum. Videbant autem eos qui erant in poenis, et dicebant eis : “Nos quidem seculo uiuentes negleximus <Deum>, utquid et uos similiter estis sicut et nos ?” Et perduxemnt eos in alium locum, et ipsi quidem similiter dixerunt ad eos : “Nos quidem cum in seculo essemus, sciebamus nos peccatores esse. Videbamus uos in sancto habitu et beatificabamus uos, dicentes : 'Hi sunt iusti et semi Dei' ; nunc ergo cognouimus quoniam <in> uanum uocastis nomen Dei ; propter quod et ipsi perpetuam exsoluitis poenam.”

    1196. Et suspirans fleui, et dixi : “Ve hominibus, ue peccatoribus, ob quid nati sunt ?” Et respondit angelus et dixit mihi : “Quare ploras ? numquid tu magis misericors es quam Dominus Deus, qui est benedictus in secula, qui constituit iudicium, et dimisit unumquemque in propria uoluntate eligere bonum et malum, et facere quod ei placet ?” Adhuc itemm ploraui ualidissime, et dixit mihi : “Ploras, cum adhuc necdum uideris maiora supplicia ! Sequere me, et uidebis his maiora septies.”

    12041.1. Et tulit me ad septentrionalem locum omnium poenarum, et statuit me super puteum ; et inueni eum signatum septem signaculis. Et respondens angelus qui mecum erat, et dixit angelo loci illius : “Aperi os putei, ut dilectissimus Dei Paulus expectet, quia data est ei potestas uidere omnes poenas inferni.” Et dixit mihi angelus : “Longe sta, ut ualeas sustinere foetorem loci istius.” 2. Cum ergo apertus fuisset puteus, statim surrexit ex eo fetor quidam durus et malignus ualde, qui superaret omnes poenas. Et respexi in puteo, et uidi massas igneas ex omni parte ardentes ; et angustia tantum erat in ore putei ad capiendum unum hominem solum. Et respondit angelus et dixit mihi : “Si quis missus fuerit in hunc puteum abyssi, et signatum fuerit super eum, numquam commemoratio eius fit in conspectu Patris et Filii et Spiritus Sancti, et sanctorum angelorum.” 3. Et dixi : “Qui sunt hi, domine, qui mittuntur in hunc puteum ?” Et dixit mihi : “Quicumque non confessusfuerit Christum uenisse in came, et quia genuit eum Maria uirgo, et quicumque dicunt panem eucharistiae et calicem benedictionis non esse hoc corpus et sanguinem Christi.”

    12142.1. Et respexi ad septentrionem ad occasum omnium quod expectaui, et uidi illic uermem inquietem, et in eo loco erat stridor dentium. Habebat autem uermis mensuram cubitum unum et capita duo. Et uidi illic uiros ac mulieres in frigore et stridore dentium. Et interrogaui et dixi : “Domine, qui sunt hi in hoc loco ?” Et dixit mihi : “Hi sunt qui dicunt quoniam Christus non resurrexit a mortuis et quoniam haec caro non resurget.” Et interrogaui et dixi : “Domine, non est ignis neque calor in hoc loco ?” Et dixit mihi : “In hoc loco aliud nihil est nisi frigus et niues.” Et iterum dixit mihi : “Etiam si sol oriatur super eos, non calefiunt propter superabundans frigus et loci istius niues.”

    1222. Haec autem audiens extendi manus meas et fleui et suspirans iterum dixi : “Melius erat nobis si non fuissemus nati, nos omnes qui sumus peccatores.”

    12343.1. Omnes autem qui erant in eodem loco uiderunt me flentem cum angelo, clamauerunt et ipsi et fleuerunt, dicentes : “Domine Deus, miserere nobis.” Et post haec uidi caelum apertum, et Michaelem archan-gelum Testamenti descendentem de caelo et cum eo omnis exercitus angelorum, et peruenerunt ad eos qui erant in poenis constituti ; et uidentes eum, iterum flentes clamauerunt et dixerunt : “Miserere nobis, Michael archangele, miserere nobis et generi humano, quia propter tuas orationes stat terram. Vidimus nunc iudicium, et cognouimus filium Dei, quia possibile fuit filio Dei ante occurere nobis, quam inciderimus in hunc locum. Audiuimus enim quia esset iudicium priusquam exiremus de mundo, sed impedimenta et curae uitae saecularis paenitere non permiserunt.” 2. Et respondit Michael et dixit : “Audite qui estis in poenis, audite Michaelem loquentem ! Ego consisto in conspectu Dei omnihora. Viuit Deus ante cuius conspectum adsisto, quia non derelinqui una die uel una nocte orans indeficienter pro humano genere. Et ego quidem oro pro eis qui sunt super terram, ipsi autem non cessant facientes iniquitatem et fornicationes ; et non adfuerunt mihi in bono constituti in terris, et consumpserunt tempus in uanitate in quo debuerunt paenitere. 3. Ego autem oraui semper, sicut et nunc deprecor, ut mittat Deus ros et pluuia destinetur super terram, etiam peto quousque et terra producat fructos suos ; et quidem dico uobis quoniam si quis modicum boni fecerit, ego agonizabo pro ipso, protegens eum quousque euadat iudicium poenarum. Vbi sunt ergo orationes uestrae ? ubi paenitentiae uestrae ? perdidistis tempus contemptim. Tunc autem flete, et ego flebo uobiscum, et qui mecum sunt angeli sancti cum dilectissimo Paulo, si forte misereatur misericors Deus, ut det uobis refrigerium.”

    1244. Audientes autem illi uerba haec, exclamauerunt et fleuerunt ualde, et dixemntunauoce omnes : “Miserere nobis, filius Dei.” Et suspiraui ego Paulus et dixi : “Domine Deus, miserere plasmae tuae, miserere filiis hominum, miserere imagini tuae.”

    12544.1. Ego aspexi et uidi mouere caelum uelut arborem a uento comotam. Subito autem proiecerunt se in faciem in conspectu throni. Et uidi XXIIIIor seniores et IIIIor animalia adorantia Deo ; et uidi altare et uelamen et thronum, et erant omnia exultantia. Et eleuatus est fumusodoris boni iuxta altare throni Dei, et audiui uocem dicentis : “Cuius rei gratia deprecamini, nostri angeli nostrique ministri ?” Et exclamauerunt dicentes : “Deprecamur uidentes bonitatem tuam magnam in genere humano.” 2. Et post haec uidi filium Dei descendentem de caelo, et erat diadema in capite eius. Videntes autem eum, qui constituti erant in poenis exclamauerunt omnes una uoce, dicentes : “Miserere, filius Dei excelsi ; tu es qui omnibus refrigerium praestitisti in caelis et in terra, et nobis similiter miserere. Ex quo enim uidimus te, refrigerium habuimus.” 3. Et exiuit uox a filio Dei per omnes poenas, dicens haec : “Quid opus fecistis ut postuletis a me refrigerium ? Sanguis meus propter uos fusus est, et nec sic paenituistis ; propter uos coronam de spinis in capite meo portaui, manusque meas confixerunt clauis, et nec condoluistis ; pro uobis alapas in maxillas meas accepi, et nec sic penituistis ; aquam petiui pendens in crucem, et dederunt mihi acetum cum felle mixtum ; lancea aperuerunt latus meum dextrum. Propter nomen meum seruos meos prophetas et iustos occiderunt. Et in his omnibus dedi uobis locum paenitentiae, et noluistis. 4. Nunc uero, propter Michaelem archangelum Testamenti mei, et qui cum ipso sunt angelos, et propter Paulum dilectissimum meum, quem nolo contristare, et propter fratres uestros, qui sunt in mundo et offerunt oblationes, et propter filios uestros, quoniam sunt in his praecepta mea, et magis propter meam ipsius bonitatem, in die enim qua resurrexi a mortuis, dono uobis omnibus qui estis in poenis noctem et diem refrigerium in perpetuum.” 5. Et exclamauerunt omnes et dixerunt : “Benedicimus te, filius Dei, quia donasti nobis noctem et diem refectionem. Melius est enim nobis refrigerium die<i> huius super omne tempus uitae nostrae quod fuimus super terram. Et si manifeste cognouissemus quoniam propositus hic est qui peccant, aliud laboris nihil omnino operati essemus, nihil negotiati fuissemus et nullam iniquitatem fecissemus. Quod opus fuit nobis nasci in mundo ? Hic enim superbia nostra comprehensa est quae ascendit de ore nostro aduersus proximum ; molestia ac nimiae angustiae nostrae, et lacrimae, et uermes qui sub nos sunt, haec magis peiora nobis sunt quam poenae quae decinemus nos.” 6. Haec illis loquentibus irati sunt eis angeli maligni et poenarum, dicentes : “Vsque quo plorastis et suspirastis ? non enim habuistis misericordiam. Est enim haec iudicium Dei qui non fecit misericordiam. Hanc autem magnam percepistis gratiam, nocte et die dominicae refri¬gerium, propter Paulum dilectissimum Dei qui descendit ad nos.”

    12645.1. Et post haec dixit mihi angelus : “Vidisti haec omnia ?” Et dixi : “Ita, domine.” Et dixit mihi : “Sequere me, et ducam te in paradiso, ut uideant te qui illic sunt iusti ; ecce enim sperant te uidere et parati sunt obuiam tibi uenire in gaudio et exultatione.” Et secutus sum angelum impetu Spiritus Sancti, et posuit me in paradiso, et dixit mihi : “Vides haec *** locum hunc. Hic est paradisus in quo errauit Adam et mulier eius.” 2. Ingressus sum autem in paradisum, et uidi initium aquarum, et erat innuens mihi angelus, et dixit mihi : “Aspice, inquid, aquas ; hic est enim fluuius Physon qui currit omnem terram Euillae, et alius est Geon qui circuit totam terram Egypti et Ethiopie, et alius est Thigris qui est contra Assirios, et alius est Eufrates qui inrigat terram Mesopothamiae.” 3. Ingressus autem interius et uidi arborem plantatum de cuius radicibus aquae emanabant, et erat ex hac initium IIIIor fluminum. Spiritus autem Dei requiescebat super arborem illam, et cum flasset Spiritus, efflabant aquae, et dixi : “Domine, arbor haec ipsa est quae fluet aquas ?” Et dixit mihi : “Quia ab initio, priusquam caelum et terram manifestarentur, erant autem omnia inuisibilia, Spiritus autem Deiferebatur super aquas ; ex quo autem praeceptum Dei apparuit caelum et terram, Spiritus requieuit super arborem nunc ; propterea cum flauerit Spiritus emanant aquae ex arbore.” 4. Et tenuit mini manum et duxit me iuxta arborem cognoscendi boni et mali, et dixit : “Haec est arbor per quem mors ingressa est in saeculo, et ex ea accipiens a muliere sua Adam et manducauit, et ingressa est mors in mundo.” Et ostendit mihi aliam arborem in medio paradisi, et ait ad me : “Haec est arbor uitae.”

    12746.1. Me autem adhuc intendentem lignum, uidi uirginem de longe uenientem, et ducentos angelos ante ipsam hymnos dicentes. Et interro-gaui et dixi : “Domine, quae est ista in tanta gloria ueniens ?” Et dixit mihi : “Haec est Maria uirgo, mater Domini.” 2. Veniens autem iuxta salutauit me, et dixit : “Aue, Paule, dilectissime Dei et angelorum et hominum. Omnes enim simul sancti precati sunt filium meum Ihesum, qui est Dominus meus, ut uenires hic in corpore, ut uiderent te priusquam exires de saeculo. Et dixit eis Dominus : ‘Sustinete et patienter agite ; adhuc modicum et uidebitis eum, et erit in aetemum uobiscum.’ 3. Et iterum communiter omnes dixerunt ei : 'Ne contristes nos ; uolumus eum uidere enim in came constitutum, per hunc enim glorificatum est nomen tuum in saeculo ualde, et uidimus quia omnia opera sustulit minorum siue maiorum. Ab aduenientibus enim in haec nos condiscimus dicentes : ‘Quis est hic qui direxit uos in mundo ?’ Et retulerunt nobis : ‘Est quidam in mundo cuius nomen est Paulus ; hic Christum adnuntiat praedicans, et credimus quia per uirtutem et dulcitudinem sermonum eius ingressi sunt multi in regno.’ 4. Ecce ipsi omnes iusti sunt retro me uenientes obuiam tibi. Dico autem, Paule, quia ego prior obuiam ueni eis qui fecerunt uoluntatem filii mei et Domini mei Ihesu Christi ; ego prior obuiam uado eis, et non dimitto eos esse tanquam peregrinos usque quo in pace occurrunt.”

    12847.1. Adhuc ea loquente, uidi tres uenientes a longe pulchros ualde specie Christi, et imagines eorum fulgentes, <et> angelos ipsorum, et interrogaui : “Qui sunt hi, domine ?” Et dixit mihi : “Nescis eos ?” Et dixi : “Nescio, domine.” Et respondit : “Hi sunt patres populi : Abraham, Hysaac, et Iacob.” Et uenientes iuxta salutauerunt me, et dixerunt : “Aue, Paule, dilectissime Dei et hominum ; beatus est qui uim sustinet propter Dominum.” 2. Et respondit mihi Abraham <et> dixit : “Hic est filius meus Hysaac, et Iacob dilectissimus meus, et cognouimus Deum et secuti sumus eum ; beati omnes qui crediderunt uerbo tuo ut possint hereditare regnum Dei per labore, abrenuntiatione, et sanctificatione, et humilitate, et caritate et mansuetudine et recta fide ad Dominum ; et nos quoque habuimus deuotionem ad Ihesum quem tu praedicas, testamento ut omni animae credentium ei adsistamus, et ministremus sicut patres ministrant filiis suis.”

    1293. Adhuc eo loquente, uidi alios a longe XII uenientes in honore, et interrogaui : “Qui sunt hi, domine ?” Et dixit : “Hi sunt patriarchae.” Et accedentes salutauerunt me et dixemnt : “Aue, Paule, dilectissime Dei et hominum. Deus non contristauit nos, ut uiderimus te adhuc in corpore constitutum, priusquam exires de mundo.” Et subgerebat mihi unusquisque nomen suum secundum ordinem, de Ruben usque Beniamin. 4. Et dixit mihi Ioseph : ‘Ego sum qui fui uenditus. Dico autem tibi, Paule, quia omnia quaecunque mihi fecerunt fratres mei, in nullo malitiose egi cum eis, neque in omni labore quem inposuerunt mihi, neque in omnibus laesus sum ab his a mane usque ad uesperam. Beatus est ille qui nocetur propter Dominum et sustinuit, quia Dominus retribuet ei multi-pliciter cum exierit de mundum.”

    13048.1. Adhuc eo loquente, uidi alium a longe uenientem pulchrum, et angelos eius hymnos dicentes, et interrogaui : “Quis <est> hic, domine, pulcher uultu ?” Et dicit mihi : “Non cognoscis eum ?” Et dixi : “Non, domine.” Et dixit mihi : “Hic est Moyses legis dator, cui Deus legem dedit.” Et iuxta me factus statim fleuit, et post haec salutauit me ; et dixi ei : “Quid ploras ? audiui enim quia tu superas omnem hominem in mansuetudinem.” 2. Et respondit dicens : “Fleueo ego pro his de quibus plantaui cum labore, quia fructum non adtulerunt, nec aliquis proficit de eis. Et uidi omnes oues quas pascebam qui dispersi sunt et facti sunt quasi non habentes pastorem, et omnes labores quos pertuli propter filios Israel ad nihilum disputati ; et quantascunque uirtutes <quas> feci in medio illorum et non intellexerunt ; et miror quia alieniginae, et non circumcisi, et idola adorantes, conuertentes ingressi sunt in repromissa Dei, Israel autem non est ingressus. 3. Et iam dico tibi, frater Paule, quia in illa hora quando populus suspendit Ihesum quem tu praedicas, quia Pater Deus omnium, qui dedit mihi legem, et Michael, et omnes angeli, et archangeli, et Abraham, et Hysaac, et Iacob, et omnes iusti fleuerunt super filium Dei suspensum in crucem. Adtendebant in me in illa hora omnes sancti intuentes, et dicebant mihi : ‘Vide, Moyses, quid fecerunt filio Dei de populo tuo.’ Propterea tu beatus es, Paule, et beata generatio et gens qui credidit uerbo tuo.”

    13149.1. Adhuc eo loquente, uenerunt alii duodecim, et uidentes me dixerunt : “Tu es Paulus glorificatus in caelo et super terram ?” Et respondi et dixi : “Quid estis uos ?” Respondit primus et dixit : “Ego sum Esayas cui secauit Manasses caput serra lignea.” Et secundus similiter ait : “Ego sum Hieremias qui lapidatus sum a filiis Israel et interfectus.” Et tertius dixit : “Ego sum Ezechiel quem traxerunt per pedes filii Israel super petram in montem, dum ad usque omitterent pedem meum foris. Et omnes hos labores pertulimus, uolentes saluare filios Israel ; et dico tibi quia post labores quos intulerunt mihi, proiciebam me in faciem meam in conspectu Domini, orans pro eis, curuans genua usque in secundam horam dominicae, usque quo uenerit Michael, et eleuaret me de terra. Beatus es tu, Paule, et beata gens quae credidit per te.”

    1322. His autem transeuntibus, uidi alium pulchrum facie, et interrogaui : “Quis est hic, domine ?” Qui cum uidisset me, gauisus est ; et <angelus> dixit mihi : “Hic est Lot qui in Sodoma iustus inventus est.” Et adpropians salutauit me, et dixit : “Beatus es tu, Paule, et beata generatio quam admi-nistrasti.” Et respondens dixi ei : “Tu es Loth qui in Sodoma iustus inventus es ?” Et dixit : “Ego suscepi angelos in domo mea peregrinos, et quando uoluerunt de ciuitate uiolare eos, obtuli eis duas filias meas uirgines quae nundum nouerant uiros, et dedi eis dicens : 'Vtimini quemadmodum uultis, tantum uiris his nihil faciatis male propter hoc <quod> introierunt sub tectum domus meae.' Ideo ergo confidere debemus et scire quia, si quid fecerit unusquisque in saeculo, Deus retribuit ei multipliciter cum uenerit ad eum. Beatus es tu, Paule, et beata gens qui crediderit uerbo tuo.”

    1333. Cum ergo quieuisset loqui mihi, uidi alium a longe uenientem, pulchrum ualde facie subridentem, et angelos *** “unusquisque iustorum habet socium ?” Et dixit mihi : “Unusquisque sanctorum habet proprium adsistentem et hymnum dicentem, et non recedit alter ab alio.” Et dixi : “Quis est hic, domine ?” Et respondit et dixit : “Hic est Iob.” Et accedens salutauit me, et dixit : “Paule frater, magnam laudem habes apud Deum et homines. Ego autem sum Iob qui multum laboraui XXX annorum tempus ex initio plagae. Et quidem inter initia uulnera quae exiebant de corpore meo erant sicut grana tritici ; tertia uero die facti sunt sicut pes asini, uermes autem qui cadebant IIIIor digitos longitudinem ; et apparuit mihi tertio diabolus, <et> dicit mihi : ‘Dic uerbum aliquid in Dominum, et morere.’ Ego dixi ad eum : ‘Si sic est uoluntas Dei ut permaneam in plaga omne tempus uitae meae usque quo moriar, non quiescam benedicens dominum Deum, et plus mercedem accipiam.’ Scio enim quia labores saeculi istius nihil sunt ad refrigerium quod est postea, propter quod beams es tu, Paule, et beata gens quae crediderit per te.”

    13450.1. Adhuc eo loquente, uenit alius, clamans a longe et dicens : “Beatus es tu, Paule, et ego beatus quia uidi te dilectum Domino.” Et interrogaui angelum : “Quis est hic, domine ?” Et respondens dicit mihi : “Hic est Noe in tempore diluuii.” Et statim, salutauimus nos alterutrum. Gaudens autem ualde dixit mihi : “Tu es Paulus dilectissimus Dei.” Et ego interrogaui eum : “Tu quis es ?” 2. Et dixit : “Ego sum Noe qui fui in tempore diluuii. Dico autem tibi, Paule, quia C annos feci operans archam, non exuens tunicam quam uestiebar, et non tundi comam capitis mei. Adhuc quoque continentiam studui non propinquans mulieri propriae. In illis C annis non creuit capillus capitis mei in magnitudi-nem, neque insordidatae sunt uestes meae. Et deprecatus sum homines tempore illo dicens : 'Paenitemini, ueniet enim diluuium aquarum super uos.' 3. Ipsi autem inridebant me, et subsanabantur uerba mea, et iterum dicebant mihi : 'Sed tempus hoc est eorum qui possunt ludere et peccare libenter, uolentes cui possibile est fornicari non pauca. Deus enim hoc non aspicit et non agnoscit quae aguntur a nobis hominibus, et prorsus non est aquae diluuium ueniens in hunc mundum.’ Et non cessauerunt a peccatis, quoadusque Deus deleret omnem camem quae habuit spiritum uitae in semetipsum. Cognosce autem quia Deus plus diligit unum iustum super omnem saeculum impiorum. Ideo <beatus> es tu, Paule, et beata gens qui crediderit per te.”

    13551. Et conuertens uidi alios iustos a longe uenientes, <et> interrogaui angelum : “Qui sunt hi, domine ?” Et respondit mihi : “Hi sunt Elias et Elyseus.” Et salutauerunt me, et dixi eis : “Qui estis uos ?” Et respondit unus ex his, et dixit : “Ego sum Elyas, propheta Dei ; ego sum Elyas qui oraui, et propter uerbum meum non pluit caelum annis tribus et mensibus •VI• propter iniustitias hominum. Iustus Deus et uerax, qui facit uoluntatem famulorum suorum. Saepe etenim angeli deprecati sunt Dominum propter pluuiam, et dixit : 'Patienter agite quoadusque seruus meus Elyas oret et precetur propter hoc, et ego mittam pluuiam super terram...

    136EXPLICIT VISIO SANCTI PAVLI

    VISION DE SAINT PAUL APÔTRE

    137J'en viendrai maintenant aux visions et aux révélations du Seigneur. Je connais un homme dans le Christ qui, voici quatorze ans, soit dans son corps je ne sais, soit hors de son corps je ne sais, Dieu sait, fut ravi de cette façon jusqu'au troisième ciel. Et je sais que cet homme, soit dans corps soit hors de son corps, je ne sais Dieu sait, fut ravi au Paradis et entendit des paroles secrètes qu'il n'est pas permis aux hommes de dire. Pour celui-ci je me glorifierai, mais pour moi je ne me glorifierai de rien, sauf de mes faiblesses.

    1381. A quelle époque cela fut-il découvert ? Sous le consulat de Théodose Auguste le jeune et de Cynegius, à un notable habitant alors à Tarse, dans la maison qui avait été celle de saint Paul, un ange apparaissant de nuit le révéla, lui disant de détruire les fondations de la maison et de rendre public ce qu'il trouverait ; mais il pensa qu'il s'agissait de songes chimériques.

    1392. 1. Venant alors pour la troisième fois, l'ange le fouetta et le contraignit à détruire les fondations. Et en creusant il découvrit un écrin de marbre portant une inscription sur les côtés ; là étaient la Révélation de saint Paul et ses sandales avec lesquelles il marchait en enseignant la parole de Dieu. 2. Mais celui-ci craignait d'ouvrir cet écrin et l'apporta au juge. Le juge l'ayant pris, dans la mesure où il portait un sceau de plomb, l'envoya à l'empereur Théodose, redoutant que ce ne fût quelque chose d'autre. L'ayant reçu, l'empereur l'ouvrit et trouva la Révélation de saint Paul. Il en envoya une copie à Jérusalem et garda auprès de lui l'original.

    1403. Alors que j'étais dans le corps avec lequel je fus ravi jusqu'au troisième ciel, la parole du Seigneur se manifesta à moi et dit : “Parle à ce peuple : jusqu'à quand pècherez-vous et entasserez-vous péchés sur péchés et mettrez-vous à l'épreuve le Seigneur qui vous a faits ? Vous êtes des fils de Dieu et vous faites les œuvres du Diable, tout en étant dans la foi du Christ, à cause des charges du monde. Gardez donc en mémoire et sachez que toute la création est au service de Dieu, mais que seul le genre humain pèche. Tandis qu'il domine tout ce qui a été fait, il pèche plus que toute la nature.

    1414. En effet, maintes fois, le soleil, en tant qu'il est le grand luminaire, interpella le Seigneur et dit : ‘Seigneur Dieu Tout-Puissant, moi mon regard se porte sur les impiétés et les injustices des hommes ; donne-m'en la permission et j'exercerai contre eux ma puissance, pour qu'ils sachent que tu es le Dieu unique.’ Et la voix se manifesta à lui et dit : Je connais tout cela. En effet mon œil voit et mon oreille entend, mais ma patience les supporte jusqu'à ce qu'ils se convertissent et se repentent. Mais s'ils ne retournent pas à moi, je les jugerai tous.’

    1425. A plusieurs reprises, en effet, la lune et les étoiles interpellèrent le Seigneur et dirent : ‘Seigneur Dieu Tout-Puissant, tu nous as donné pouvoir sur la nuit ; jusqu'à quand contemplerons-nous les impiétés et les fornications et les homicides que commettent les fils des hommes ? Permets-nous d'exercer contre eux nos puissances, pour qu'ils sachent que tu es le Dieu unique.’ Et la voix se manifesta à eux et dit : ‘Je connais tout cela, mon œil voit et mon oreille entend, mais ma patience les supporte jusqu'à ce qu'ils se convertissent et se repentent. Mais s'ils ne retournent pas à moi, je les jugerai.’

    1436.1. Et fréquemment aussi la mer s'écria et dit : ‘Seigneur Dieu Tout-Puissant, les hommes ont souillé en moi ton saint nom ; permets-le moi, je déborderai et je recouvrirai toute la forêt et les arbres et le monde entier, jusqu'à ce que j'ai fait disparaître de ta vue tous les fils des hommes, pour qu'ils sachent que tu es le Dieu unique.’ Et la voix se manifesta à nouveau et dit : ‘Je sais tout. Car mon œil voit tout et mon oreille entend, mais ma patience les supporte jusqu'à ce qu'ils se convertissent et se repentent. Mais s'ils ne retournent pas, je les jugerai.’

    1442. A plusieurs reprises aussi les eaux interpellèrent contre les fils des hommes et dirent : ‘Seigneur Dieu Tout-Puissant, les fils des hommes ont tous souillé ton saint nom.’ Et la voix se manifesta et dit : ‘Je sais tout avant que ce soit fait. Car mon œil voit et mon oreille entend tout, mais ma patience les supporte jusqu'à ce qu'ils se convertissent. Si néanmoins, je les jugerai.’

    1453. Fréquemment aussi la terre cria vers le Seigneur contre les fils des hommes et dit : ‘Seigneur Dieu Tout-Puissant, plus que toute ta création je subis les violences, les fornications, les adultères, les homicides, les vols, les parjures, les pratiques magiques, les maléfices des hommes et tous les méfaits qu'ils commettent ; à tel point que le père se dresse contre le fils et le fils contre le père, l'étranger contre l'étranger, et que chacun viole la femme de son parent. Le père monte sur la couche de son fils, et le fils également monte sur le lit de son père. Et par tous ces méfaits ceux qui offrent le sacrifice en ton nom ont souillé ton saint lieu. 4. Pour cette raison je subis plus que toute la création, et vraiment je ne veux plus faire bénéficier de ma puissance et de mes fruits les fils des hommes. Permets-le moi et je tarirai la production de mes fruits.’ Et la voix se manifesta et dit : ‘Je sais tout, et il n'est aucun qui puisse dissimuler son péché.’ Car je connais leurs impiétés, mais ma sainteté les supporte jusqu'à ce qu'ils se convertissent et se repentent. Mais s'ils ne retournent pas à moi, je les jugerai.’

    146Voyez, fils des hommes, la création est soumise à Dieu, mais seul le genre humain pèche.

    1477. 1. Donc pour cette raison, fils des hommes, bénissez le Seigneur Dieu sans cesse, à toutes heures et tous les jours ; mais davantage quand le soleil se couchera. Car, à cette heure, tous les anges s'en vont vers le Seigneur l'adorer et lui présenter les œuvres des hommes, celles que chaque homme accomplit du matin jusqu'au soir, les bonnes comme les mauvaises. 2. Et il y a un ange qui s'avance, heureux de l'homme en qui il habite13. Quand donc le soleil se couchera à la première heure de la nuit, à cette même heure l'ange de chaque peuple et de chaque homme et femme, qui les protègent et les assistent parce que l'homme est l'image de Dieu, également aussi, à l'heure matinale qui est la douzième de la nuit, tous les anges des hommes et des femmes accourent vers Dieu l'adorer et lui présenter toute l'œuvre que chaque homme a accomplie, qu'elle soit bonne ou mauvaise. Ainsi tous les jours et toutes les nuits les anges présentent à Dieu la liste de tous les actes du genre humain. 3. Donc je vous le dis, fils des hommes, bénissez le Seigneur Dieu inlassablement tous les jours de votre vie.”

    1488. Donc à l'heure fixée tous les anges, chacun se réjouissant, s'avancent tous ensemble en même temps devant Dieu afin de venir l'adorer à l'heure prescrite. Et voici que subitement advint l'heure de la visite, et les anges vinrent à l'adoration en présence de Dieu, et l'esprit s'avança à leur rencontre. Et la voix se manifesta et dit : “De la part de qui venez-vous, mes anges, rapportant les fardeaux du messager ?”

    1499. 1. Ils prirent la parole et dirent : “Nous venons de la part de ceux qui renoncèrent à ce monde à cause de ton saint nom, pèlerins errants et vivant dans une grotte de pierres, et pleurant à toutes les heures <plus que tous ceux>14 qui vivent sur terre, ayant faim et soif à cause de ton nom, les reins ceints, tenant en leurs mains les offrandes de leurs cœurs, et priant et rendant grâce à toutes heures, se tourmentant et se domptant eux-mêmes, pleurant et se lamentant plus que tous ceux qui habitent sur terre. Et nous aussi, leurs anges, nous nous lamentons avec eux. Où donc il te plaira ordonne-nous d'aller et d'aider à ce que d'autres aussi se15 fassent indigents plus que tous ceux qui sont sur terre”. 2. Et la voix de Dieu se manifesta à eux, et dit : “Quant à vous, sachez que désormais ma grâce et mon aide sont fondées sur celui qui est mon fils très aimé ; il les assiste et les dirige à toute heure ; en les aidant, il ne les abandonne également jamais, puisque leur lieu est sa demeure.”

    15010. 1. Donc ces anges s'étant retirés, voici que d'autres anges qui pleuraient vinrent adorer en présence de Dieu à l'heure de la visite ; et l'esprit de Dieu s'avança à leur rencontre. Et la voix de Dieu se manifesta, et dit : “De la part de qui venez-vous, mes anges, porteurs de fardeaux, chargés des nouvelles du monde ?” Prenant la parole, ils dirent en présence de Dieu : “Nous venons de la part de ceux qui invoquèrent ton nom, mais les charges du monde les rendirent misérables, leur procurant beaucoup d'occasions de chute à toute heure ; ils ne firent pas même une seule prière pure ni de tout leur cœur à aucun moment de leur vie ; pourquoi donc faut-il rester auprès d'hommes pécheurs ?” Et la voix de Dieu se manifesta, et dit : Il faut que vous les assistiez jusqu'à ce qu'ils se convertissent et se repentent ; mais s'ils ne reviennent pas à moi, je les jugerai.”

    1513. Sachez donc, fils des hommes, que quoi que vous fassiez ces anges le rapportent à Dieu, les bonnes actions comme les mauvaises.

    15211. 1. Et prenant la parole l'ange me dit : “Suis-moi, et je te montrerai le lieu des saints là où ils sont conduits quand ils sont morts, et après cela, te transportant dans l'abîme, je te montrerai les âmes des pécheurs, en quel lieu elles sont conduites quand ils sont morts.”

    1532. Et je partis derrière l'ange, et il me conduisit au ciel, et je regardai le firmament, et je vis là les Puissances ; et il y avait là l'oubli qui trompe et attire à lui les cœurs des hommes, et l'esprit de calomnie et l'esprit de fornication et l'esprit de colère et l'esprit d'insolence, et là étaient les princes des mauvais penchants. Je vis cela sous le firmament du ciel.

    1543. Et à nouveau je regardai et je vis des anges sans miséricorde, dépourvus de toute pitié, dont le visage était plein de fureur ; et leurs dents sortaient hors de leur bouche, leur yeux étaient fulgurants comme l'étoile du matin de l'orient, et des chevelures de leurs têtes sortaient des étincelles de feu, ainsi que de leurs bouches. Et j'interrogeai l'ange, et dis : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et prenant la parole l'ange me dit : “Ce sont ceux qui sont préposés, à l'instant fatal, aux âmes des impies qui ne crurent pas avoir le Seigneur comme aide et n'espérèrent pas en lui.”

    15512. 1. Et je regardai vers le haut et je vis d'autres anges dont le visage était fulgurant comme le soleil, les reins ceints de ceintures d'or, portant des palmes dans leurs mains et le signe de Dieu, vêtus d'habits où était écrit le nom du fils de Dieu, remplis, en outre, de toute douceur et miséricorde ; et j'interrogeai l'ange et dis : “Qui sont ceux-là, seigneur, pleins de tant de beauté et de miséricorde ?” Et prenant la parole l'ange me dit : “Ce sont les anges de justice qui sont envoyés pour guider à l'instant fatal les âmes des justes qui crurent qu'ils avaient le Seigneur comme aide.” 2 Et je lui dis : “Les justes et les pécheurs rencontrent-ils nécessairement des témoins quand ils sont morts ?” Et prenant la parole l'ange me dit : “Unique est le chemin par lequel tous passent pour aller vers Dieu, mais les justes qui ont avec eux l'aide saint ne sont pas inquiétés en allant comparaître devant le regard de Dieu.”

    15613. 1. Et je dis à l'ange : “Je voulais voir les âmes des justes et des pécheurs sortant du monde.” Et prenant la parole l'ange me dit : “Regarde vers le bas sur terre.” Et je regardai du ciel sur la terre, et je vis le monde entier, et il paraissait comme rien à mes yeux ; et je vis les fils des hommes comme s'ils n'étaient rien et évanescents ; et je m'étonnai et je dis à l'ange : “Est-ce cela la grandeur des hommes ?” Et prenant la parole l'ange me dit : “C'est cela, et ce sont eux qui se montrent nuisibles du matin au soir.” 2. Et je regardai et je vis un grand nuage de feu répandu sur le monde entier, et je dis à l'ange : “Qu'est-ce cela, seigneur ?” Et il me dit : “C'est l'injustice agglomérée depuis les origines16 des péchés.”

    15714. 1. Mais moi quand j'eus entendu cela, je me mis à pleurer en poussant des soupirs, et je dis à l'ange : “Je voulais regarder les âmes des justes et des pécheurs, et voir sous quelle forme elles sortent du corps.” Et prenant la parole l'ange me dit : “Regarde à nouveau sur terre.” Et je regardai et je vis le monde entier, et les hommes étaient comme rien et évanescents.

    1582. Et je regardai et je vis un homme sur le point de mourir, et l'ange me dit : “Celui que tu vois est un juste.” Et je regardai à nouveau, et je vis toutes ses œuvres, chacune de celles qu'il avait faites à cause du nom de Dieu, et tous ses efforts, ceux dont il se souvenait et ceux dont il ne se souvenait pas, tous se tinrent sous son regard à l'instant fatal ; et je vis que ce juste s'avançait et trouvait le réconfort et la confiance ; et avant qu'il ne fût sorti du monde, les saints anges se tinrent devant lui en même temps que les impies.

    1593. Et je les vis tous, mais les impies ne trouvèrent pas de demeure en lui, en revanche les saints prirent posession de son âme, la guidant jusqu'à ce qu'elle sortît du corps. Et ils avertirent l'âme, et lui dirent : “Âme, identifie ton corps d'où tu es sortie, car il faut que tu retournes en ce même corps au jour de la résurrection, pour que tu reçoives ce qui a été promis à tous les justes.” Accueillant donc l'âme au sortir du corps, ils l'embrassèrent aussitôt comme une connaissance familière, en lui disant : “Avance sans crainte, car tu as fait la volonté de Dieu quand tu étais sur terre.”

    1604. Et l'ange qui l'observait chaque jour vint à sa rencontre, et lui dit : “Avance sans crainte, âme ; en effet, je me réjouis de toi, parce que tu as fait la volonté de Dieu sur terre. Car c'est moi qui rapportait à Dieu tes œuvres comme elles sont.”

    1615. De la même façon l'esprit aussi s'avança à sa rencontre, et dit : “Âme, sois sans crainte et ne te trouble pas jusqu'à ce que tu arrives au lieu que tu n'auras jamais connu, mais je te serai un aide. Car j'ai trouvé en toi un lieu de réconfort au temps où je demeurais en toi, lorsque j'étais sur terre. “Et son esprit la réconforta, et son ange l'accueillit et la conduisit au ciel.

    1626 Et un ange (impie)17 dit : “Où cours-tu, âme, et prétends-tu entrer au ciel ? Attends que nous voyions s'il y a quelque chose en toi qui relève de nous. Mais voici que nous ne trouvons rien en toi. Je vois aussi l'aide divin et ton ange, et l'esprit se réjouit pour toi parce que tu as fait la volonté de Dieu sur terre.”

    1637. Et ils la conduisirent jusqu'à ce qu'elle vînt adorer en présence de Dieu. Et quand ils eurent fini, aussitôt Michel et toute l'armée des anges tombèrent à terre et adorèrent l'escabeau de ses pieds et ils le montrèrent à l'âme et dirent : “Celui-ci est le Dieu de tout, qui t'a fait à son image et ressemblance.” Alors l'ange courut en avant de celle-ci et proclama en disant : “Dieu, souviens-toi de ses souffrances. Car c'est cette âme, Seigneur, dont je te rapportais chaque jour les œuvres et qui agissait suivant ta justice.” Et de même dit l'esprit : “Moi je suis l'esprit de vie, qui l'inspirait et demeurait en elle ; or j'ai trouvé en elle le réconfort au temps où je demeurais en elle qui agissait suivant ta justice.” 8. Et la voix de Dieu se manifesta et dit : “De même que celle-ci ne m'a pas affligé, moi non plus je ne l'affligerai pas ; et comme elle a fait miséricorde, moi aussi je lui ferai miséricorde. Qu'elle soit donc confiée à Michel, l'ange du Testament, et qu'il la conduise au paradis d'exultation, afin qu'elle devienne elle aussi cohéritière avec tous les saints.” Et j'entendis, après cela, les voix des milliers de milliers d'anges et d'archanges et de chérubins et des vingt-quatre vieillards, chantant des hymnes et glorifiant le Seigneur et clamant : “Tu es juste, Seigneur, et justes tes jugements, et il n'est fait acception de personne auprès de toi, mais tu rétribues chacun selon ta justice.” 9. Et l'ange prenant la parole me dit : “As-tu acquis la conviction et compris que tout ce que chacun de vous a fait, il le voit à son heure fatale ?” Et je dis : “Oui, seigneur.”

    16415. 1. Et il me dit : “Regarde à nouveau vers le bas, sur terre, et vois sortir de son corps cette âme d'impie, qui irrita le Seigneur jour et nuit en disant : 'Rien de nouveau en ce monde, je mange et je bois et je jouis de ce qui est en ce monde. Car y a-t-il quelqu'un qui soit descendu aux Enfers et en soit remonté pour nous avertir qu'il y a là-bas un jugement ?”

    1652. Et je regardai à nouveau, et je vis tout ce qu'il y avait de méprisable en ce pécheur et tout ce qu'il avait fait, et tout cela se tenait rassemblé devant lui à l'instant fatal, et cela lui arriva à cet instant où il est était chassé de son corps vers le jugement. Et je dis : “Il aurait mieux valu pour lui n'être pas né.”

    1663. Et après cela vinrent ensemble les saints anges et les mauvais, et l'âme du pécheur vit les uns et les autres, et les saints anges ne trouvèrent pas de demeure en elle. Mais les mauvais anges ne cessèrent pas de la menacer tandis qu'ils la conduisaient hors de son corps. Or quand elle fut sortie du corps, les anges l'avertirent à trois reprises, en lui disant : “ô âme misérable, regarde ta chair et identifie ta demeure d'où tu es sortie. Il faut en effet que tu retournes dans ta chair au jour de la résurrection, pour que tu reçoives pour tes péchés <un traitement>18 digne de tes impiétés.”

    16716. 1. Et quand ils l'eurent extirpée, son ange habituel la devança, et dit à celle-ci : “Ô âme misérable, je suis l'ange qui t'était attaché, je rapportais chaque jour au Seigneur tes mauvaises actions, toutes celles que tu as accomplies nuit et jour ; et s'il avait été en mon pouvoir, pas même un jour je ne t'aurais assisté, mais je n'ai rien pu en faire19. En effet, Dieu est miséricordieux et juste juge, et lui-même nous a prescrit de ne pas cesser d'assister votre âme jusqu'à ce que vous vous repentiez. Or toi tu as laissé passer le temps de la pénitence. Quant à moi je te suis devenu étranger, et toi à moi. Avançons donc vers le juste juge. Je ne te laisserai pas sous prétexte que je sais depuis aujourd'hui que je te suis devenu étranger.” Et l'esprit la couvrait de confusion et l'ange la tourmentait.

    1682. Mais quand elle fut parvenue jusqu'aux puissances, alors qu'elle s'apprêtait déjà à pénétrer dans le ciel, épreuves sur épreuves lui furent imposées ; car l'oubli et la médisance lui barrèrent la route, ainsi que l'esprit de fornication et toutes les autres puissances, et elles lui disaient : “Où vas-tu, âme misérable, et prétends-tu te précipiter vers le ciel ? Arrête-toi, que nous voyions si en toi nous avons quelque chose de nôtre.” Et elles dirent : “Nous avons trouvé et nous possédons en toi nos biens propres, et nous n'avons pas vu avec toi l'aide saint.”

    1693. Et après cela j'entendis des voix dans les hauteurs des cieux qui disaient : “Apportez à Dieu cette âme misérable, pour qu'elle sache quel est le Dieu qu'elle a méprisé.” Donc quand elle fut entrée au ciel, tous les milliers de milliers d'anges la virent, et s'écrièrent tous d'une seule voix en disant : “Malheur à toi, âme misérable, pour les œuvres que tu as accomplies sur terre ; ' quelle réponse vas-tu donner à Dieu quand tu t'avanceras pour l'adorer ?” L'ange qui était avec elle prit la parole et dit : “Pleurez avec moi, mes très chers, car je n'ai pas trouvé de repos en cette âme.” Et les anges prirent la parole et dirent : “Que cette sorte d'âme soit ôtée du milieu de nous, car depuis qu'elle est entrée, sa puanteur est passée jusqu'aux anges.”

    1704. Et après cela elle fut présentée pour adorer en présence de Dieu, et l'ange lui montra le Seigneur Dieu qui la fit suivant son image et sa ressemblance. Alors son ange la précéda et dit : “Seigneur Dieu tout-puissant, je suis l'ange de cette âme dont je te rapportai jour et nuit les œuvres : agis envers elle suivant ta justice.” Et l'esprit de même dit : “Je suis l'esprit duquel elle fut faite20, qui habitait en elle dans le siècle, et elle n'a pas suivi ma volonté. Juge-la, Seigneur, selon ta justice.” 5. Et la voix de Dieu se manifesta à elle et dit : “Où est le fruit que tu as produit en échange de ces bienfaits que tu as reçus ? Ai-je fait une différence entre toi et le juste ne serait-ce qu'un seul jour ? Ne faisais-je pas lever le soleil sur toi comme aussi sur le juste ?” Celle-ci alors se tut, ne sachant que répondre. 6. Et une voix se manifesta à nouveau et dit : “Juste jugement de Dieu, et il n'est fait acception de personne devant Dieu. Quiconque en effet aura accompli sa miséricorde, recevra de lui miséricorde ; et quiconque n'aura pas fait miséricorde, Dieu ne lui fera pas miséricorde. Qu'elle soit donc livrée à l'ange Tartaruchus qui est préposé aux peines, et qu'il l'envoie dans les ténèbres extérieures où sont les pleurs et les grincements de dents, et qu'elle y soit jusqu'au jour du grand jugement.” Et après cela j'entendis la voix des anges et des archanges disant : “Tu es juste, Seigneur, et juste ton jugement.”

    17117. 1. Et à nouveau je regardai, et voici une autre âme qui était conduite par deux anges ; elle pleurait et disait : “Aie pitié de moi, Dieu, juge juste et véridique ; car il y a aujourd'hui sept jours que je suis sortie de mon corps, et j'ai été livrée à ces deux anges et ils me conduisirent vers ces lieux que je n'avais jamais vus.” Et Dieu, juste juge, lui dit : “Qu'as-tu accompli ? Car tu n'as jamais fait miséricorde, et pour cette raison tu as été livrée à de tels anges qui sont dépourvus de miséricorde ; et parce que tu n'as pas agi droitement, ceux-là n'ont pas agi envers toi avec bonté à ton instant fatal. Avoue donc les péchés que tu as commis en vivant dans le siècle.” Et elle prit la parole et dit : “Seigneur, je n'ai pas péché.” 2. Et le Seigneur Dieu, juge juste, éclata en fureur, après qu'elle eût dit “je n'ai pas péché", parce qu'elle avait menti ; et Dieu dit : “Crois-tu vivre encore dans le siècle ? Si chacun de vous là-bas, lorsqu'il pèche, cache et dissimule son péché à son prochain, ici en revanche rien n'est caché. Car lorsque les âmes viennent adorer en présence du trône, alors aussi bien les bonnes œuvres de chacun que ses péchés sont manifestés.” Et entendant cela l'âme se tut, ne sachant que répondre.

    1723. Et j'entendis le Seigneur Dieu, juste juge, qui disait encore : “Viens, ange de cette âme, et tiens-toi au milieu.” Et l'ange de l'âme pécheresse vint tenant en ses mains un chirographe, et il dit : “Voici, Seigneur, dans mes mains tous les péchés de cette âme depuis sa jeunesse jusqu'à aujourd'hui, depuis la dixième année après sa naissance ; et si tu l'ordonnes, Seigneur, je raconte aussi ses actions depuis la quinzième année où elle commença d'exister.” Et le Seigneur Dieu, juste juge, dit : “Je te le dis, ange, je n'attends pas de toi le compte depuis la dixième ou la quinzième année après qu'elle commença d'exister, mais expose ses péchés des cinq années avant qu'elle mourût et avant qu'elle vînt ici.” 4. Et Dieu, juste juge, dit encore : “Car je le jure, par moi-même et par mes saints anges et par ma puissance, que si elle avait fait pénitence une année avant de mourir et avant de venir ici, à cause de la conversion d'une seule année, il serait maintenant fait oubli de tous les méfaits qu'elle a commis auparavant, et elle obtiendrait indulgence et remise de ses péchés ; mais maintenant qu'elle périsse.”

    17318. 1 Et l'ange de l'âme pécheresse prit la parole et dit : “Ordonne, Seigneur, que cet ange montre ces âmes.” Et en ce même instant des âmes furent exposées en évidence, et l'âme du pécheur les reconnut ; et le Seigneur, juste juge, dit à l'âme du pécheur : “Je te demande, âme, d'avouer l'acte que tu as accompli contre celles que tu vois quand elles étaient dans le monde.” Et prenant la parole elle dit : “Seigneur, il ne s'est pas écoulé un an depuis que j'ai tué celle-ci et que j'ai répandu son sang sur la terre ; et avec l'autre j'ai forniqué. De plus, non seulement j'ai fait cela, mais je lui ai grandement nui, car je lui ai pris aussi ses biens. 2. Et le Seigneur Dieu, juste juge, dit : “Ne savais-tu pas que quand on fait violence à un autre, si celui qui a subi la violence meurt le premier, il est gardé en ce lieu jusqu'à ce que meure également celui qui lui a nui, et alors ils comparaissent tous deux en présence du juge, et ainsi chacun reçoit en proportion de ce qu'il a fait.” Et j'entendis une voix qui disait : “Que cette âme soit livrée au pouvoir du Tartare ! Il faut qu'elle soit conduite en bas aux Enfers et qu'elle soit aussitôt enfermée dans la prison des Enfers ; et qu'elle y soit livrée aux tourments et laissée là jusqu'au grand jour du jugement.” Et à nouveau j'entendis les voix des milliers de milliers d'anges chantant des hymnes au Seigneur, et clamant : “tu es juste Seigneur, et justes tes jugements ;”

    17419.1. L'ange prit la parole et me dit : “As-tu compris tout cela ?” Et je dis : “Oui, seigneur.” Et il me dit : “Suis-moi à nouveau, et je t'emmenerai et te montrerai les lieux des justes.” Et je suivis l'ange, et il me transporta jusqu'au troisième ciel et me plaça sur le seuil d'une porte. Et en regardant attentivement je vis que c'était une porte d'or, et qu'il y avait deux colonnes d'or en avant d'elle et sur ces deux colonnes deux tablettes d'or, couvertes complètement de lettres d'or ; et l'ange se tourna à nouveau vers moi, et dit : “Bienheureux es-tu d'entrer par ces portes, parce qu'il n'est pas permis à tous d'entrer sinon à ceux qui possèdent la bonté et l'innocence du corps.” 2. Et j'interrogeai l'ange sur tout cela et je dis : “Seigneur, dis-moi pour quelle raison ces lettres sont-elles placées sur ces tablettes ?” L'ange prit la parole et me dit : “Ce sont les noms des justes servant Dieu de tout leur cœur qui habitent sur terre.” Et je dis encore : “Seigneur, leurs noms sont donc écrits dans le ciel alors qu'ils sont encore dans le siècle ?” Et il prit la parole et me dit : “Non seulement leurs noms mais aussi leurs visages ; et le portrait des serviteurs de Dieu dans le siècle est au ciel et ils sont connus des anges. Ceux-ci savent ainsi qui sont ceux qui servent Dieu de tout leur cœur avant qu'ils ne sortent du monde."

    17520. 1. Et quand j'eus pénétré au-delà de la porte du paradis, un vieillard, dont le visage était fulgurant comme le soleil, vint à ma rencontre ; et il m'étreignit et me dit : “Salut, Paul, très aimé de Dieu.” Et il m'embrassa, le visage joyeux. Et après cela il se mit à pleurer, et je lui dis : “Frère, pourquoi pleures-tu ?” Et soupirant à nouveau et pleurant, il me dit : “Les hommes nous font du mal et nous attristent beaucoup ; car nombreux sont en effet les biens que Dieu a préparés pour les hommes et la promesse qu'il leur a faite est grande, mais beaucoup ne la comprennent pas.” Et j'interrogeai l'ange et je dis : “Qui est celui-ci, seigneur ?” Et il me dit : “C'est Enoch, le scribe de la justice.”

    1762. Et je pénétrai au-delà de ce lieu, et aussitôt je vis Élie21, et en arrivant il me salua le visage joyeux, en se réjouissant. Et quand il m'eut vu, il se tourna et pleura, et il me dit : “Paul, puisses-tu au moins recevoir la récompense des épreuves que tu as subies au milieu du genre humain ; parce que, certes, j'ai vu les biens grands et nombreux que Dieu a préparés pour tous les justes, et les promesses de Dieu sont grandes, mais beaucoup ne les comprennent pas ; et c'est à peine si, au prix de nombreux efforts, l'un ou l'autre entre en ces lieux.”

    17721. 1. Et l'ange prit à nouveau la parole et me dit : “Tout ce que je vais te montrer maintenant en ce lieu et tout ce que tu entendras, veille à ne pas le révéler aux hommes sur terre.” Et il me conduisit, et me montra, et j'entendis là les paroles qu'il n'est pas permis à l'homme de répéter.

    1782. Et à nouveau il dit : “Suis-moi encore, et je te montrerai ce que tu dois raconter et rapporter ouvertement.” Et il me fit descendre du troisième ciel, et il me conduisit au second ciel, et me ramena encore au firmament, et du firmament me conduisit auprès des portes du ciel. Et il ouvrit la porte, et son fondement reposait sur le fleuve qui irrigue toute la terre. Et j'interrogeai l'ange et je dis : “Seigneur, quel est ce fleuve d'eau ?” Et il me dit : “C'est l'Océan.”

    1793. Et subitement je sortis du ciel, et je compris que la lumière du ciel est celle qui illumine, de là-bas, toute la terre. Or cette (autre) terre était sept fois plus brillante que l'argent. Et je dis : “Seigneur, quel est ce lieu ?” Et il me dit : “C'est la terre promise. N'as-tu donc pas encore entendu parler de ce qui est écrit : ‘Bienheureux les doux parce qu'ils hériteront de la terre’ ? Ainsi les âmes des justes, lorsqu'elles sortent de leur corps, sont envoyées temporairement en ce lieu.” 4. Et je dis à l'ange : “Cette terre sera donc manifestée avant le temps ?”22 L'ange prit la parole et me dit : “Quand le Christ que tu prêches viendra pour régner, alors par un décret de Dieu la première terre sera détruite et cette terre promise sera alors dévoilée, et elle sera comme la rosée ou la brume matinale, et alors le Seigneur Jésus-Christ, roi éternel, sera révélé, et il viendra l'habiter avec tous ses saints, et il règnera sur ceux-ci mille ans, et ils se nourriront des bonnes choses que je vais te montrer maintenant.”

    18022. 1. Et j'examinai alentour cette terre, et je vis un fleuve où courait du lait et du miel, et près des rives de ce fleuve étaient plantés des arbres pleins de fruits ; et chaque arbre donnait douze récoltes par an de fruits variés et divers. J'ouvris la porte de ce lieu, et je vis la création de ce lieu et toute l'œuvre créatrice de Dieu, et je vis là des palmes de vingt coudées, et d'autres de dix coudées ; et cette terre était sept fois plus brillante que l'argent. Et les arbres étaient pleins de fruits de la racine jusqu'au sommet, des rangées de dix mille rameaux de fruits sur dix mille rameaux de fruits ; et les vignes comptaient dix mille pieds de vigne. Et sur chaque pied il y avait dix mille bourgeons et dix mille grappes pour chaque bourgeon ; et chacun de ces arbres portait des milliers de fruits23 ;. 2. Et je dis à l'ange : “Pourquoi chaque arbre porte-t-il des milliers de fruits ?” L'ange de Dieu me répondit : “Parce que le Seigneur Dieu généreusement accorde en abondance ses dons à ceux qui en sont dignes, et parce que ceux-ci, de leur propre gré, s'affligèrent eux-mêmes lorsqu'ils vivaient dans le monde, en faisant tout cela à cause de son saint nom.” 3. Et je dis encore à l'ange : “Seigneur, sont-ce là les seules promesses que le Seigneur Dieu a faites à ses saints ?” Et prenant la parole, il me dit : “Non ! Car il y a en a de sept fois plus grandes que celles-là. Mais moi je te dis que lorsque les justes sortiront de leur corps, ils verront les promesses et les bienfaits que Dieu leur a préparés. Encore et encore ils soupireront et pleureront, en disant : 'Pourquoi, ne serait-ce qu'un seul jour, avons-nous émis de notre bouche une parole pour irriter notre prochain ?” 4. Mais moi je l'interrogeai, et je lui dis à nouveau : “Sont-ce là seulement les promesses de Dieu ?” Et prenant la parole l'ange me dit : “Celles que tu vois maintenant sont destinées aux mariés et à ceux qui observent la chasteté du mariage et gardent la continence. Mais aux vierges, et à ceux qui ont faim et soif de justice, et à ceux qui s'affligent à cause du nom du Seigneur, Dieu fera des dons sept fois supérieurs à ceux-là, que je vais te montrer maintenant.”

    1815. Et après cela il me transporta hors de ce lieu et je vis, et voici des masses d'eau dont les eaux étaient plus blanches que le lait, et je dis à l'ange : “Qu'est-ce cela ?” Il me dit : “C'est le lac Acherusa où est la cité du Christ, mais il n'est pas permis à tout homme d'entrer dans cette cité, car c'est le chemin qui conduit à Dieu. Et si quelqu'un est un fornicateur ou un impie, et qu'une fois converti il se repent et produit un digne fruit de pénitence, aussitôt même qu'il est sorti de son corps, il est conduit pour adorer le Seigneur Dieu et ensuite, sur l'ordre du Seigneur, il est livré à l'ange Michel pour qu'il le baptise dans le lac Acherusa ;24 et alors il le conduit aussitôt dans la cité du Christ auprès de ceux qui ne péchèrent jamais.” Moi alors je fus étonné, et je bénis le Seigneur Dieu pour tout ce que j'avais vu.

    18223. 1. Et l'ange prit la parole, et me dit : “Suis-moi, et je te conduirai dans la cité du Christ.” Et elle était située sur le lac Acherusa. Et il me plaça sur un navire d'or, et environ trois mille anges me précédaient en chantant des hymnes, jusqu'à ce que nous soyons parvenus à la cité du Christ. Et les habitants de la cité du Christ se réjouirent beaucoup de mon arrivée chez eux. 2. Une fois entré, je vis la cité du Christ. Et sa lumière surpassait la lumière du jour, la luminosité dépassant les normes de mesure et d'intensité de ce monde ; et elle était entièrement en or ; et douze murs l'encerclaient, avec douze tours à l'intérieur ; et entre chaque mur il y avait une distance d'un stade sur tout le pourtour. Et je dis à l'ange : “Seigneur, de combien est un stade ?” L'ange prit la parole et me dit : “D'autant que la distance qui sépare le seigneur Dieu des hommes qui sont sur terre, parce que la grande cité du Christ est unique.”

    1833. Et il y avait douze portes sur le pourtour de la cité, ornées avec une grande beauté, et quatre fleuves qui s'en écartaient alentour. C'étaient le fleuve de miel, et le fleuve de lait, et le fleuve de vin et le fleuve d'huile. Et je dis à l'ange : “Seigneur, quels sont ces fleuves qui courent alentour de cette cité ?”25 Et il me dit : “Ce sont les quatre fleuves qui coulent avec abondance pour ceux qui sont dans cette terre promise, leurs noms sont ceux-ci : le fleuve de miel s'appelle Fison, et le fleuve de lait Eufrates, et le fleuve d'huile Gion, et le fleuve de vin Tigris. Ainsi ceux qui vécurent comme des justes dans le siècle n'ont pas usé du pouvoir de ces choses, mais ils s'en privèrent et s'affligèrent à cause du Seigneur Dieu. C'est pourquoi lorsque ceux-ci sont entrés dans cette cité, le Seigneur les leur donne au-delà de tout nombre et de toute mesure.”

    18424. 1. Moi-même en m'avançant vers la porte, je vis des arbres très grands et très hauts placés devant le seuil de la cité, qui ne portaient pas de fruits mais seulement des feuilles ; et je vis, dispersés au milieu de ces arbres, quelques hommes qui pleuraient beaucoup quand ils voyaient quelqu'un entrer dans la cité. Et ces arbres se repentaient pour eux, en s'humiliant eux-mêmes et s'inclinant, et à nouveau se redressaient. 2. Moi je les vis et je pleurai avec eux, et j'interrogeai l'ange et dis : “Seigneur, qui sont ceux-là qui ne sont pas admis à entrer dans la cité du Christ ?” Et il me dit : “Il est inéluctable que ceux-ci pleurent plus que tous les autres hommes.” Et je dis : “Qui sont-ils ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui renoncèrent au monde, s'adonnant nuit et jour au jeûne, mais ils eurent un cœur plein d'orgueil à l'égard de tous les autres hommes, ils se glorifiaient, se louaient eux-mêmes et ne faisaient rien pour leur prochain. Car ils saluaient aimablement les uns, mais aux autres ils ne disaient même pas bonjour ; ils ouvraient seulement leur porte à qui ils voulaient, et s'ils faisaient quelque chose, si peu que ce soit, pour leur prochain, ils s'enorgueillissaient.” 3 Et je dis : “Quoi donc, seigneur ? leur orgueil les empêche d'entrer dans la cité du Christ !” L'ange prit la parole et me dit : “La racine de tous les maux est l'orgueil. Sont-ils meilleurs que le Fils de Dieu qui est venu chez les Juifs avec tant d'humilité ?” Et je l'interrogeai et lui dis : “Pourquoi donc les arbres s'humilient-ils et se dressent-ils à nouveau ?” L'ange prit la parole et me dit : “Pendant tout le temps que ceux-ci passèrent sur terre au service de Dieu, ils s'humilièrent parfois en rougissant à cause des hommes qui les couvraient de confusion et d'opprobres, mais ils ne s'affligèrent ni ne se repentirent pour abandonner l'orgueil qui était en eux. C'est pourquoi les arbres s'humilient et à nouveau se redressent.” 4. Et j'interrogeai et dis : “Pour quelle raison sont-ils admis devant les portes de la cité ?” L'ange prit la parole et me dit : “A cause de la grande bonté de Dieu ; et parce qu'ici se trouve l'entrée par où tous les saints entrent dans cette cité, ils sont laissés en ce lieu afin que lorsque le Christ, roi éternel, entrera avec ses saints, à son entrée les justes intercèdent pour eux, et alors ils entreront avec eux dans la cité ; mais cependant aucun d'eux ne peut avoir la même certitude que ceux qui s'humilièrent au service du Seigneur Dieu pendant toute leur vie.”

    18525. Moi donc j'avançais sous la conduite de l'ange. Et l'ange me conduisit sur le fleuve de miel, et je vis là Isaïe, Jérémie, Ézéchiel, Amos, Michée, Zacharie, les grands et les petits prophètes, et ils m'accueillirent dans la cité. Et je dis à l'ange : “Quelle est cette voie ?” Et il me dit : “C'est la voie des prophètes : quiconque a affligé son âme et a abandonné sa volonté propre à cause de Dieu, lorsqu'il est sorti du monde, a été conduit auprès du seigneur Dieu et l'a adoré, alors sur ordre de Dieu il est confié à Michel qui le conduit dans la cité en ce lieu des prophètes, et ils le saluent comme leur ami et leur parent. Puisqu'il a fait la volonté de Dieu, pour cette raison il héritera de sa cité.

    18626. Il me conduisit encore du midi de la cité là où était le fleuve de lait, et je vis en ce lieu tous les enfants que tua le roi Hérode à cause du nom du Christ, et ils m'accueillirent. Et l'ange me dit : “Tous ceux qui conservent la chasteté et la pureté, quand ils sortent de leur corps, après qu'ils aient adoré le Seigneur Dieu, sont confiés à Michel et conduits auprès de ces enfants qui les accueillent en leur disant qu'ils sont leurs frères, leurs amis et les membres du même corps. Et avec eux ils hériteront des promesses de Dieu.

    18727. A nouveau il me prit et me transporta au nord de la cité, et il me conduisit là où était le fleuve de vin. Et je vis là Abraham, Isaac, Jacob, Lot, Job et d'autres saints, et ils m'accueillirent. J'interrogeai et je dis : “Quel est ce lieu, seigneur ?” L'ange prit la parole et me dit : “Tous ceux qui sont hospitaliers et accueillent les pèlerins, quand ils sortent du monde, adorent d'abord le Seigneur Dieu, sont ensuite confiés à Michel et sont conduits par cette voie dans la cité ; et tous les justes les accueillent comme des fils et des frères, et leur disent : ‘Puisque vous avez observé l'hospitalité et l'accueil des pèlerins, venez, héritez de la cité de notre Seigneur Dieu.’ Chaque juste recevra dans la cité les dons de Dieu suivant ce qu'il a fait.”

    18828. Et il me conduisit du nord de la cité auprès du fleuve d'huile. Et je vis là des hommes qui exultaient et chantaient des psaumes, et je dis : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et l'ange me dit : “Ce sont ceux qui se vouèrent à Dieu de tout leur cœur, sans avoir en eux d'orgueil. Car tous ceux qui exultent dans le Seigneur Dieu et chantent le Seigneur de tout leur cœur, ceux-là sont conduits dans cette cité.”

    18929. 1. Et il me conduisit au milieu de la cité près du douzième mur. Le mur le plus haut se trouvait en cet endroit. Et j'interrogeai et je dis : “Seigneur, y a-t-il dans la cité du Christ un mur qui dépasse celui-là en honneur ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Le second vaut mieux que le premier, de même le troisième que le second, parce que l'un après l'autre ils se surpassent en gloire jusqu'au douzième mur.” Et je dis : “Pourquoi, seigneur, l'un surpasse-t-il l'autre en gloire, explique-le moi ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Tous ceux qui ont en eux si peu que ce soit d'esprit de médisance, de jalousie ou d'orgueil perdent quelque chose de leur gloire, même s'ils sont visiblement dans la cité du Christ.”

    1902. Et me retournant je vis des trônes d'or placés à chaque porte, et des diadèmes d'or et des ceintures posés sur eux. Et je regardai et je vis au dedans, à l'intérieur du douzième mur, une autre série de trônes qui paraissaient d'une grande gloire, au point que nul ne peut faire en détail leur louange. Et j'interrogeai l'ange et je dis : “Seigneur, quels sont ceux qui sont destinés à s'asseoir sur ces trônes ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Ce sont les trônes de ceux qui ont la bonté, l'innocence et l'intelligence du cœur, et qui se firent eux-mêmes insensés à cause du Seigneur Dieu, ne connaissant que peu les Écritures ni beaucoup de psaumes, mais ayant en mémoire le seul chapitre des préceptes de Dieu ; et, les comprenant, ils les pratiquèrent avec un grand zèle et en gardant une ardeur sans détour devant le Seigneur Dieu. Tous les saints sont saisis d'admiration pour eux devant le Seigneur Dieu, et en parlant entre eux, ils disent : 'Observez et voyez ces ignorants qui ne savent rien de plus, comment ils ont obtenu de Dieu une si grande et si belle apparence et une telle gloire en raison de leur innocence.

    1913. Et je vis au milieu de la cité un autel très grand et haut ; et il y avait quelqu'un qui se tenait près de l'autel, dont le visage était fulgurant comme le soleil, et il tenait en ses mains un psaltérion et une cithare, et il chantait Alleluia. Et sa voix remplissait toute la cité, et tous ceux qui étaient sur les tours et les portes l'entendaient ensemble et répondaient Alleluia, au point que les fondations de la cité étaient ébranlées. Et j'interrogeai l'ange et je dis : “Quel est celui-ci, seigneur, d'une si grande puissance ?” Et l'ange me dit : “Celui-ci est David. Celle-ci est la cité de Jérusalem. Et quand le Christ, roi de l'éternité, viendra avec les fidèles de son royaume, lui-même encore le précèdera pour chanter, et tous les justes ensemble chanteront en réponse Alleluia.” 4. Et je dis : “Seigneur, comment se fait-il que seul David, avant tous les saints, entonne le chant ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Parce que le Christ, le fils de Dieu, siège à la droite de son père, et que là David chante devant lui au septième ciel ; et comme les choses se font dans le cieux, de la même façon aussi sur terre, parce qu'il n'est pas permis d'offrir à Dieu le sacrifice sans David mais il faut que David chante au moment de l'oblation du corps et du sang du Christ ; comme il est fait dans les cieux, ainsi en est-il sur terre.”

    19230. 1. Et je dis à l'ange : “Seigneur, que signifie Alleluia ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Tu examines et veux savoir tout !” Et il me dit : “Alleluia se dit dans la langue hébraïque de Dieu et des anges. L'interprétation d'Alleluia est celle-ci : tecel-chat-marith-macha.” Et je dis : “Seigneur, quelle est la signification de tecel-cath-marith-macha ?” L'ange prenant la parole me dit : “La signification de tecel-catmarith-macha est celle-ci : bénissons-le tous ensemble.” 2. J'interrogeai l'ange et je dis : “Seigneur, tous ceux qui chantent Alleluia bénissent Dieu ?” L'ange prit la parole et me dit : “C'est ainsi ; et d'autre part si quelqu'un justement chante Alleluia, et si ceux qui sont présents ne chantent pas en même temps, ils commettent un péché parce qu'ils n'accompagnent pas son chant.26 De même ceux qui chantent en retard (volontairement.” Et je dis : “Seigneur, pèche-t-il aussi celui qui involontairement) chante en retard et qui est très âgé ?” L'ange prit la parole et me dit : “Non. Mais celui qui le peut et qui ne chante pas en même temps méprise le Verbe ; il sait qu'un tel homme est orgueilleux et indigne en ne bénissant pas le Seigneur Dieu, son créateur.”

    19331. 1. Alors quand il eut cessé de me parler, il me conduisit à l'extérieur, hors de la cité, par le milieu des arbres et à l'écart du lac, dans la terre des bons, et il me plaça près du fleuve de lait et de miel ; ensuite il me conduisit près de l'océan qui supporte les fondations du ciel.

    1942. L'ange prit la parole et me dit : “Comprends-tu où tu vas à partir d'ici ?” Et je dis : “Oui, seigneur.” Et il me dit : “Viens et suis-moi, et je te montrerai les âmes des impies et des pécheurs, pour que tu connaisses la nature de ce lieu.” Et je partis avec l'ange, et il me transporta vers le coucher du soleil, et je vis le début du ciel reposant sur un grand fleuve liquide. Et j'interrogeai : “Quel est ce fleuve liquide ?” Et il me dit : “C'est l'Océan qui entoure toute la terre.” Et lorsque nous fûmes à l'extérieur de l'Océan, je regardai, et il n'y avait pas de lumière en ce lieu, mais des ténèbres, de la tristesse et l'affliction, et je soupirai.

    1953. Et je vis là un fleuve de feu bouillonnant et, m'étant avancé, une multitude d'hommes et de femmes plongés jusqu'aux genoux, d'autres jusqu'au nombril, d'autres jusqu'aux lèvres, d'autres jusqu'aux cheveux ; et j'interrogeai l'ange et je dis : “Seigneur, qui sont ceux-là dans le fleuve de feu ?” L'ange prit la parole et me dit : “Ils ne sont ni chauds ni froids, puisqu'ils ne sont comptés ni au nombre des justes ni au nombre des impies. En effet, ceux-ci passèrent le temps de leur vie sur terre en consacrant quelques jours à la prière, mais quant aux autres jours ils les passèrent dans le péché et la fornication jusqu'à leur mort.” Et j'interrogeai et je dis : “Qui sont, seigneur, ceux qui sont plongés jusqu'aux genoux dans le feu ?” Prenant la parole, il me dit : “Ce sont ceux qui lorsqu'ils sortent de l'église, se laissent aller à des discours étrangers à la foi. Mais ceux qui sont plongés jusqu'au nombril, sont ceux qui, après qu'ils aient consommé le corps et le sang du Christ s'en vont et forniquent ; et ils ne cessèrent pas leurs péchés jusqu'à leur mort. Ceux qui sont plongés jusqu'aux lèvres, sont ceux qui médisent les uns des autres alors qu'ils sont rassemblés dans l'église de Dieu ; et ceux qui sont plongés jusqu'aux sourcils, sont ceux qui portent sur eux la méchanceté (et) tendent des pièges à leur prochain.”

    19632. 1. Et je vis au nord un autre lieu de peines variées et diverses rempli d'hommes et de femmes, et le fleuve de feu courait sur eux. Je regardai alors et je vis des fosses d'une très grande profondeur, et dans celles-ci de nombreuses âmes les unes sur les autres, et la profondeur de ce lieu semblait de trois mille coudées, et je vis ces âmes qui gémissaient, pleuraient et criaient : “Aie pitié de nous, Seigneur.” Et personne n'avait pitié d'elles. Et j'interrogeai l'ange et dis : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et prenant la parole l'ange me dit : “Ce sont ceux qui n'espérèrent pas dans le Seigneur alors qu'ils auraient pu l'avoir comme aide.” 2. Et j'interrogeai et je dis : “Seigneur, si ces âmes devaient rester ainsi les unes sur les autres jusqu'à trente ou quarante générations, (et) si elles étaient poussées plus au fond, les fosses, je crois, ne pourraient pas les contenir.” Et il me dit : “L'abîme n'a pas de limite ; et même encore plus bas il bout comme un chaudron. Et il est tel que si quelqu'un prend une pierre et la jette dans un puits très profond, et qu'après un grand nombre d'heures elle touche terre, tel est l'abîme. En effet, lorsque des âmes sont jetées ici, c'est à peine si elles parviennent au fond après quinze années.”

    19733. Alors moi quand je l'entendis, je pleurai et je gémis sur le genre humain. Et l'ange prit la parole et me dit : “Pourquoi pleures-tu ? Es-tu plus miséricordieux que Dieu ? Car bien que Dieu soit bon et qu'il sache qu'il y a des châtiments, il supporte patiemment le genre humain, laissant chacun agir suivant sa volonté propre, pendant le temps où il demeure sur terre.”

    19834. Et je regardai encore dans le fleuve de feu, et je vis là un homme âgé emmené et entraîné par les anges du Tartare ; et ils le plongèrent jusqu'aux genoux. Et un ange du Tartare tenant en ses mains un fer triangulaire le transperça, et avec celui-ci il extrayait les viscères de ce vieillard par sa bouche. Et j'interrogeai l'ange et je dis : “Seigneur, quel est ce vieillard à qui de tels tourments sont infligés ?” L'ange prit la parole et me dit : “Celui que tu vois fut un prêtre qui n'accomplit pas bien son ministère. Car tant qu'il fut vivant, il offrait le sacrifice à Dieu à son saint autel, tout en mangeant, buvant et forniquant.”

    19935. Et non loin je vis un autre vieillard que quatre anges mauvais amenaient en courant à toute vitesse, et ils le plongèrent jusqu'aux genoux dans le fleuve de feu ; et des torches enflammées le frappaient et blessaient son visage comme un ouragan ; et ils ne lui laissèrent pas dire “pitié pour moi.” Et j'interrogeai : “Qui est celui-ci, seigneur ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Celui que tu vois fut un évêque, et il n'accomplit pas bien son ministère épiscopal ; certes il reçut un grand titre, mais, pendant toute sa vie, il ne s'engagea pas sur la voie de la sainteté de celui qui lui donna ce titre, puisqu'il ne rendit pas de sentence juste, et il n'eut pas pitié des veuves et des orphelins. Et maintenant il reçoit la rétribution qui convient à sa méchanceté et à ses œuvres.”

    20036. 1. Et à côté de celui-ci je vis un autre homme plongé dans le fleuve de feu jusqu'aux genoux. Ses mains étaient étendues et tachées de sang, des vers sortaient de sa bouche et de ses narines, et il gémissait, pleurait, criait et disait : “Ayez pitié de moi, car moi je suis tourmenté plus que tous ceux qui sont dans ce châtiment.” Et j'interrogeai : “Qui est celui-ci, seigneur ?” Et il me dit : “Celui que tu vois fut un diacre qui mangeait les oblations et forniquait, et il ne fit rien de juste aux yeux de Dieu ; pour cette raison il subit sans cesse cette peine.”

    2012. Et je regardai et je vis à son côté un autre homme qu'ils firent paraître précipitamment, et ils le projetèrent dans le fleuve de feu, et il y était jusqu'aux genoux ; et l'ange préposé aux peines arriva, tenant un grand rasoir brûlant, et avec celui-ci il coupait les lèvres de cet homme et également sa langue. Et je poussai un soupir, je pleurai et je dis : “Qui est celui-ci, seigneur ?” Et il me dit : “Celui que tu vois fut un lecteur et il enseignait le peuple, mais lui-même n'observait pas les préceptes de Dieu.”

    20237. 1. Mais je regardai encore et je vis une autre multitude de fosses dans ce même lieu, et il y avait au milieu de ce fleuve une multitude d'hommes et de femmes, et les vers les dévoraient. Alors je pleurai et en soupirant j'interrogeai l'ange et je dis : “Seigneur, qui sont ceux-là ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Ce sont ceux qui exigeaient usures sur usures, et ils se confiaient dans leurs richesses sans avoir l'espérance que Dieu serait leur aide.”

    2032. Et après cela je regardai, et je vis un autre lieu très étroit, et il y avait à sa périphérie comme un mur de feu. Et je vis à l'intérieur des hommes et des femmes qui mangeaient leurs langues, et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui dénigrent la parole de Dieu à l'église, sans être attentifs mais en faisant comme s'ils tenaient pour rien Dieu et ses anges. C'est pourquoi ils subissent sans cesse une peine appropriée.”

    20438. 1. Et je regardai et je vis un autre vieillard en bas dans une fosse, et son aspect paraissait sanguinolent, et j'interrogeai et je dis : “Seigneur, quel est ce lieu ?” Et il me dit : “En cette fosse affluent toutes les peines.”

    2052. Et je vis des hommes et des femmes immergés jusqu'aux lèvres, et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont des sorciers qui fournirent à des hommes et des femmes des maléfices magiques, et ne les laissèrent pas en repos jusqu'à leur mort.”27

    2063. Et à nouveau je vis des hommes et des femmes au visage très noir dans la fosse de feu, je soupirai et pleurai, et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont des fornicateurs et des adultères qui, ayant leurs propres épouses, commirent des adultères ; de même les femmes commirent de la même façon des adultères en ayant leurs propres maris ; pour cette raison, ils subissent sans arrêt des peines.”

    20739. 1. Et je vis là des jeunes filles portant des vêtements noirs, et quatre anges redoutables tenant en leurs mains des chaînes brûlantes, et ils les placèrent sur le cou de celles-ci et les conduisirent dans les ténèbres. Et encore une fois, tout en pleurant, j'interrogeai l'ange : “Qui sont celles-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont celles qui, alors qu'elles étaient vierges, souillèrent leur virginité à l'insu de leurs parents ; à cause de quoi elles subissent sans arrêt des peines appropriées.”

    2082. Et je vis encore là des hommes et des femmes, mains et pieds coupés, placés nus dans un lieu de glace et de neige, et les vers les dévoraient. Les voyant, je pleurai et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui maltraitèrent les orphelins, les veuves et les pauvres, et qui n'espérèrent pas dans le Seigneur ; à cause de quoi ils subissent sans arrêt des peines appropriées.”

    2093. Et je regardai et je vis d'autres hommes et femmes suspendus au-dessus d'un canal d'eau, et leurs langues tout à fait sèches ; beaucoup de fruits étaient placés sous leur regard, et il ne leur était pas permis d'en manger ; et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui rompent le jeûne avant les temps fixés ; pour cette raison ils subissent sans cesse des peines appropriées.”

    2104. Et je vis des hommes et des femmes suspendus par leurs sourcils et leurs cheveux, et des torches de feu brûlaient devant eux ; et je dis : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui s'unissaient non pas à leurs propres maris ou femmes, mais à des prostitués ; et c'est pouquoi ils subissent sans cesse des peines appropriées.”

    2115. Et je regardai et je vis d'autres hommes et femmes couverts de poussière et leur aspect était sanguinolent ; ils étaient dans un fossé de poix et de soufre qui s'écoulait comme un fleuve de feu ;28 et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui commirent l'impiété de Sodome et Gomorre, les hommes avec les hommes ; à cause de quoi ils subissent sans cesse des peines appropriées.”

    21240. 1. Et je regardai et je vis d'autres hommes et femmes revêtus de vêtements clairs, dont les yeux étaient aveugles, placés dans une fosse de feu ; et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont des païens qui firent des aumônes, mais qui ne connurent pas le Seigneur Dieu, à cause de quoi ils subissent sans cesse des peines appropriées.”

    2132. Et je regardai et je vis d'autres hommes et femmes sur un obélisque enflammé, et des bêtes les déchiraient, et il ne leur était pas permis de dire “pitié pour nous, Seigneur !” Et je vis l'ange préposé aux peines accroître très durement leur peine, et leur dire : “Reconnaissez le Fils de Dieu ; car il vous a été prêché et vous n'avez pas écouté, et quand les Écritures Divines vous étaient lues vous ne prétiez pas attention ; à cause de cela juste est la sentence de Dieu à votre égard. Car vos mauvaises actions vous ont marqués et vous ont condamnés à ces peines.”

    2143. Et je soupirai et je pleurai ; et j'interrogeai et je dis : “Qui sont ces hommes et ces femmes qui sont étouffés dans le feu et qui subissent ces peines ?” Et il me répondit : “Celles-ci sont des femmes qui souillèrent la création de Dieu en faisant sortir des enfants de leur ventre, et ceux-ci sont les hommes qui couchaient avec elles. Mais leurs enfants en appelèrent au Seigneur Dieu et aux anges préposés aux peines, en disant : 'Venge-nous de nos géniteurs ! Car ils ont souillé la création de Dieu ; ils avaient reçu le nom de Dieu29 mais n'observèrent pas ses préceptes, et ils nous donnèrent en nourriture aux chiens et nous laissèrent fouler aux pieds par les porcs ; et ils en jetèrent d'autres dans le fleuve.' Ces enfants furent alors confiés aux anges du Tartare préposés aux peines, pour qu'ils les conduisent dans un lieu spacieux de miséricorde. Mais leurs pères et leurs mères étaient étouffés dans une peine perpétuelle.

    2154. Après cela je vis d'autres hommes et femmes revêtus de guenilles pleines de poix et de soufre de feu ; et des dragons étaient enroulés autour de leur cou, de leurs épaules et de leurs pieds ; et des anges porteurs de cornes enflammées les attiraient à eux, puis les frappaient avec celles-ci et leur arrachaient le nez, en leur disant : “Pourquoi n'avez-vous pas reconnu le temps où il était raisonnable de vous repentir et de servir Dieu, et ne l'avez-vous pas fait ?” Et j'interrogeai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui renoncèrent au siècle en apparence ; ils revêtirent seulement notre habit,30 mais les charges de ce monde les rendirent misérables ; ils ne firent pas un seul acte de charité et n'eurent pas pitié des veuves et des orphelins ; ils n'accueillirent pas l'étranger et le pèlerin, ne firent pas de dons et n'eurent pas pitié de leur prochain. De plus, pas même un seul leur prière ne monta jour pure vers le Seigneur Dieu ; de nombreuses charges mondaines les retinrent prisonniers, et ils ne purent rien faire de juste aux yeux de Dieu.”

    2165. Et les anges les faisaient circuler dans le lieu des peines. Ceux qui étaient dans les peines les voyaient, et leur disaient : “Nous, lorsque nous vivions dans le siècle, nous avons certes négligé Dieu, mais pourquoi êtes-vous dans la même situation que nous ?” Et ils les conduisirent dans un autre lieu, et ceux (qui étaient là) leur dirent de la même façon : “Lorsque nous étions dans le siècle, nous savions certes que nous étions pécheurs. Nous vous voyions dans votre saint habit et nous vous bénissions en disant : 'Ceux-ci sont des justes et des serviteurs de Dieu' ; mais maintenant nous avons compris que vous avez invoqué en vain le nom de Dieu ; à cause de quoi vous aussi vous subissez une peine perpétuelle.”

    2176. Et en soupirant je pleurai, et dis : “Malheur aux hommes, malheur aux pécheurs, pourquoi sont-ils nés ?” Et l'ange prit la parole et me dit : “Pourquoi pleures-tu ? Es-tu plus miséricordieux que le Seigneur Dieu qui est béni dans les siècles, qui a institué le jugement et a laissé chacun choisir par sa propre volonté le bien ou le mal, et faire ce qui lui plait ?” Je pleurai à nouveau très fort, et il me dit : “Tu pleures, alors que tu n'as pas encore vu les plus grands supplices ! Suis-moi, et tu en verras de sept fois plus grands.”

    21841. 1. Il me transporta alors au lieu septentrional de toutes les peines et il me plaça près d'un puits ; et je remarquai qu'il était scellé de sept sceaux. L'ange qui était avec moi prit la parole et dit à l'ange de ce lieu : “Ouvre la bouche du puits, afin que Paul, très cher à Dieu, regarde, puisque le pouvoir lui a été donné de voir toutes les peines de l'enfer.” Et l'ange me dit : “Tiens-toi loin, pour pouvoir supporter la puanteur de ce lieu.” 2. Quand le puits fut donc ouvert, il en sortit aussitôt une puanteur extrêmement âpre et nocive, qui surpassait tous les châtiments. Je regardai dans le puits et je vis de toutes parts des masses ardentes en fusion ; et à la bouche du puits l'étroitesse était telle qu'elle ne permettait l'entrée que d'un seul homme à la fois. L'ange prit la parole et me dit : “Si quelqu'un est envoyé dans ce puits de l'abîme, et qu'il est scellé sur lui, il n'est jamais fait mémoire de lui en présence du Père, du Fils et du Saint-Esprit, ainsi que des saints anges.” 3. Et je dis : “Quels sont ceux, seigneur, qui sont envoyés dans ce puits ?” Et il me dit : “Quiconque n'aura pas confessé que le Christ est venu dans la chair, et que la vierge Marie l'a enfanté, et tous ceux qui disent que le pain de l'eucharistie et le calice de la bénédiction n'est pas ici le corps et le sang du Christ.”

    21942. 1. Je regarderai vers le nord au terme de tout ce que j'avais vu, et je vis là le ver sans repos, et en ce lieu étaient les grincements de dents. Le ver avait une coudée de long et deux têtes. Et je vis là des hommes et des femmes dans le froid et les grincements de dents. Et j'interrogeai et je dis : “Seigneur, qui sont ceux-là dans ce lieu ?” Et il me dit : “Ce sont ceux qui disent que le Christ n'est pas ressuscité des morts et que cette chair ne ressuscitera pas.” Et j'interrogeai et je dis : “Seigneur, n'y a-t-il ni chaleur ni feu en ce lieu ?” Et il me dit : “En ce lieu il n'y a rien d'autre que du froid et des neiges.” Et il me dit encore : “Même si le soleil se levait au-dessus d'eux, ils ne seraient pas réchauffés à cause du froid surabondant et des neiges de ce lieu.”

    2202. En entendant cela j'étendis mes mains, je pleurai et en soupirant je dis encore : “Il aurait mieux valu pour nous que nous ne fussions pas nés, nous tous qui sommes pécheurs.”

    22143. 1. Alors tous ceux qui étaient en ce lieu me virent pleurer avec l'ange, et eux-mêmes crièrent et pleurèrent en disant : “Seigneur Dieu, aie pitié de nous.” Et après cela je vis le ciel ouvert et Michel, l'archange du Testament, qui descendait du ciel, et avec lui toute l'armée des anges, et ils parvinrent jusqu'à ceux qui étaient dans les châtiments ; et ceux-ci le voyant crièrent encore en pleurant et dirent : “Aie pitié de nous, archange Michel, aie pitié de nous et du genre humain, puisque grâce à tes prières la terre demeure stable. Maintenant nous avons vu le jugement, et nous avons reconnu le fils de Dieu, puisqu'il a été possible au fils de Dieu d'aller au devant de nous avant que nous ne soyons tombés en ce lieu. Nous avions entendu dire qu'il y avait un jugement, avant que nous sortions du monde, mais les charges et les soucis de la vie séculière ne nous permirent pas de nous repentir.” 2. Et Michel prit la parole et dit : “Écoutez vous qui êtes dans les peines, écoutez Michel qui parle ! Moi je me tiens en présence de Dieu à tout moment. Aussi vrai que Dieu devant le regard de qui je me tiens est vivant, je n'ai pas arrêté un seul jour ni une seule nuit de prier sans cesse pour le genre humain. Et je prie pour ceux qui sont sur terre, mais ceux-ci ne cessent pas d'accomplir le mal et des fornications ; et lorsque ceux-ci étaient sur terre, ils ne se présentèrent pas à moi du côté du bien, mais ils passèrent en vanités le temps qu'ils auraient dû consacrer à se repentir. 3. Mais moi j'ai toujours prié, comme maintenant aussi je prie, pour que Dieu envoie la rosée et que la pluie tombe sur la terre, je réclame aussi jusqu'à ce que la terre produise ses fruits ; et même je vous affirme que si quelqu'un fait un petit peu de bien, moi, je combattrai pour lui, je le protègerai jusqu'à ce qu'il échappe au jugement des peines. Alors où sont vos prières ? où vos pénitences ? vous avez perdu honteusement votre temps. Mais maintenant pleurez et moi je pleurerai avec vous, ainsi que les saints anges qui sont avec moi, ainsi que le très cher Paul, afin que si Dieu miséricordieux a pitié, il vous donne le rafraîchissement.”

    2224. Ceux-ci alors, entendant ces paroles, crièrent et pleurèrent beaucoup, et dirent tous d'une seule voix : “Aie pitié de nous, fils de Dieu.” Et moi, Paul, je soupirai et je dis : “Seigneur Dieu, aie pitié de ta créature, aie pitié des fils des hommes, aie pitié de ton image.”

    22344. 1. Moi, je regardai et je vis le ciel se mouvoir comme un arbre secoué par le vent. Et subitement (tous) se jetèrent face contre terre en présence du trône. Et je vis les vingt-quatre vieillards et les quatre animaux qui adoraient Dieu ; et je vis l'autel, le voile et le trône, et tout était en exultation. Et une fumée de bonne odeur s'éleva près de l'autel du trône de Dieu, et j'entendis une voix qui disait : “En raison de quoi priez-vous, mes anges et mes ministres ?” Et ils s'écrièrent en disant : “Nous prions en considération de ta grande bonté envers le genre humain.” 2. Et après cela je vis le fils de Dieu descendant du ciel, et il portait un diadème sur sa tête. Le voyant alors, ceux qui étaient dans les peines s'écrièrent tous d'une seule voix, en disant : “Aie pitié, fils du Dieu très haut ; tu es celui qui a accordé à tous le rafraîchissement au ciel et sur la terre, aie pitié aussi de nous. Car depuis que nous t'avons vu, nous avons senti le rafraîchissement.” 3. Et une voix émana du fils de Dieu (et retentit) sur toute l'étendue des peines qui disait ceci : “Quelle œuvre avez-vous accomplie pour que vous me réclamiez le rafraîchissement ? Mon sang a été répandu à cause de vous, et vous ne vous êtes pas alors repentis ; à cause de vous j'ai porté sur ma tête une couronne d'épines, et ils clouèrent mes mains avec des clous et vous n'avez pas compati ; pour vous j'ai reçu des gifles sur mes joues et vous ne vous êtes pas alors repentis ; pendu à la croix j'ai réclamé de l'eau, et ils me donnèrent du vinaigre mêlé à du fiel ; ils ouvrirent mon côté droit d'un coup de lance. A cause de mon nom ils tuèrent mes serviteurs les prophètes et les justes. Et pour tout cela je vous ai donné une occasion de repentir, et vous ne l'avez pas voulue.” 4. Mais maintenant, à cause de Michel, l'archange de mon Testament, et des anges qui sont avec lui, et à cause de mon très cher Paul que je ne veux pas attrister, et à cause de vos frères qui sont dans le monde et offrent des oblations, et à cause de vos fils, parce qu'ils gardent mes préceptes, et surtout à cause de ma propre bonté, au jour où je suis ressuscité des morts, je vous accorde à tous qui êtes dans les peines une nuit et un jour de rafraîchissement, à perpétuité.” 5. Tous s'écrièrent alors et dirent : “Nous te bénissons, fils de Dieu, qui nous a donné le repos, une nuit et un jour. Car mieux vaut pour nous le rafraîchissement de ce jour de celui-ci que tout le temps de notre vie où nous fûmes sur terre. Et si nous avions su clairement que cette situation est réservée à ceux qui pèchent, nous n'aurions absolument consacré nos efforts à rien d'autre, nous n'aurions rien recherché que de n'accomplir aucune iniquité. Qu'avons-nous gagné à naître en ce monde ? Car ici notre orgueil, qui parlait haut par notre bouche contre le prochain, est muselé ; le chagrin, les terribles angoisses que nous éprouvons, les larmes, et les vers sur lesquels nous sommes, tout cela est bien pire que les souffrances que nous évitons ( ?).31 ” 6. Les anges mauvais et préposés aux peines furent irrités par leurs paroles et dirent : “Jusqu'à quand pleurerez-vous et soupirerez-vous ? Car vous n'avez pas obtenu miséricorde. En effet, celle-ci est un jugement de Dieu qui ne fait pas miséricorde. Mais vous avez reçu cette grande grâce, le rafraîchissement pendant la nuit et le jour du dimanche, à cause de Paul, très aimé de Dieu, qui est descendu jusqu'à nous.”

    22445. 1. Et après cela l'ange me dit : “As-tu vu tout cela ?” Et je dis : “Oui, seigneur.” Et il me dit : “Suis-moi et je te conduirai au Paradis, afin que les justes qui s'y trouvent te voient ; ils espèrent en effet te voir et sont prêts à venir à ta rencontre dans la joie et l'exultation.” Et je suivis l'ange, sous l'impulsion de l'Esprit Saint, il me déposa au Paradis et me dit : Ici est le Paradis où Adam et son épouse commirent la faute.” 2. J'entrai alors dans le Paradis, et je vis l'origine des eaux, et l'ange me le montrait, et il me dit : “Regarde ces eaux ; celui-ci est le fleuve Physon qui parcourt toute la terre d'Evilla, l'autre est le Geon qui entoure toute la terre d'Égypte et d'Éthiopie, l'autre est le Tigre qui est vers l'Assyrie, et l'autre est l'Euphrate qui irrigue la terre de Mésopotamie.” 3. J'entrais alors à l'intérieur et je vis un arbre planté des racines duquel émanaient les eaux, et de là provenait l'origine des quatre fleuves. L'Esprit de Dieu reposait sur cet arbre, et quand l'Esprit soufflait, les eaux se répandaient, et je dis : “Seigneur, cet arbre est-il celui qui fait se répandre les eaux ?” Et il me dit : “Puisqu'à l'origine, avant que ne soient apparus le ciel et la terre, toutes choses étaient alors invisibles, l'Esprit de Dieu se déplaçait au-dessus des eaux ; mais dès lors que le précepte de Dieu fit apparaître le ciel et la terre, l'Esprit se reposa sur cet arbre ; c'est pourquoi quand l'Esprit souffle les eaux sortent de l'arbre. 4 Et il me prit la main et me conduisit près de l'arbre de la connaissance du bien et du mal, et il dit : “Cet arbre est celui par lequel la mort est entrée dans le siècle, en ayant reçu (le fruit) de la main de sa femme, Adam le mangea et la mort entra dans le monde.” Et il me montra un autre arbre au milieu du Paradis, et il me dit : “Celui-ci est l'arbre de vie.”

    22546. 1. Mais alors que je regardais encore l'arbre, je vis une vierge venant de loin et deux cents anges devant elle qui chantaient des hymnes. J'interrogeai et je dis : “Seigneur, qui est celle-ci qui vient au milieu d'une telle gloire ?” Et il me dit : “C'est la vierge Marie, la mère du Seigneur.” 2. Venant alors auprès de moi, elle me salua et dit : “Salut, Paul, très cher à Dieu, aux anges et aux hommes. Tous ensemble les saints ont prié mon fils Jésus, qui est mon Seigneur, pour que tu viennes ici avec ton corps, afin qu'ils te voient avant que tu sortes du siècle. Mais le Seigneur leur dit : ‘Attendez et prenez patience ; encore un peu de temps et vous le verrez, et il sera avec vous dans l'éternité.’ Et tous lui dirent à nouveau ensemble : ‘Ne nous attriste pas ; nous voulons en effet le voir dans sa chair, car par lui ton nom est hautement glorifié dans le siècle, et nous avons constaté qu'il a soutenu toutes les œuvres, celles des petits comme celles des grands. Car nous nous sommes enquis à ce propos auprès de ceux qui arrivaient, en leur demandant : ‘Qui est celui qui vous a guidés dans le monde ?’ Et ils nous répondirent : ‘C'est quelqu'un dans le monde dont le nom est Paul ; il annonce le Christ en prêchant, et nous croyons que par la force et la douceur de ses paroles beaucoup sont entrés dans le royaume.’ 4. Voici que tous les justes vont venir après moi à ta rencontre. Mais je te le dis, Paul, moi la première je suis venue à la rencontre de ceux qui firent la volonté de mon fils et de mon Seigneur Jésus-Christ ; moi la première je vais à leur rencontre, et je ne les laisse pas comme des étrangers tant qu'ils ne sont pas parvenus dans la paix.

    22647. 1. Elle parlait encore quand je vis venir de loin trois personnes très belles, de l'apparence du Christ, et dont l'aspect était resplendissant, ainsi que leurs anges, et je demandai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ne les connais-tu pas ?” Et je dis : “Je ne les connais pas, seigneur.” Et il répondit : “Ce sont les pères du peuple : Abraham, Isaac et Jacob.” Et venant auprès de moi, ils me saluèrent, et dirent : “Salut, Paul, très cher à Dieu et aux hommes ; bienheureux est celui qui souffre violence à cause du Seigneur.” 2. Et Abraham prit la parole et me dit : “Celui-ci est mon fils Isaac et celui-ci Jacob mon préféré, nous avons connu Dieu et nous l'avons suivi ; bienheureux tous ceux qui ont cru par ta parole qu'ils peuvent hériter du royaume de Dieu par la souffrance, le renoncement, la sanctification, l'humilité, la charité, la douceur et la foi droite envers le Seigneur ; et nous aussi nous sommes voués à Jésus que tu prêches, sous la promesse d'assister toutes les âmes de ceux qui croient en lui, et nous les aidons comme des pères aident leurs fils.”

    2273. Il parlait encore quand je vis venir de loin douze autres personnes dans la gloire, et je demandai : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me dit : “Ce sont les patriarches.” Et en arrivant ils me saluèrent et dirent : “Salut, Paul, très cher à Dieu et aux hommes. Dieu ne nous a pas attristés, et nous t'avons vu encore dans ton corps avant que tu ne sortes du monde.” Et chacun à son tour me disait son nom, de Ruben jusqu'à Benjamin. 4. Et Joseph me dit : “Moi, je suis celui qui fut vendu. Mais je te le dis, Paul, malgré tout ce que mes frères ont pu me faire, je n'ai jamais agi méchamment envers eux, ni pour toutes les souffrances qu'ils m'imposèrent, ni pour tous les outrages par lesquels ils m'offensèrent du matin au soir. Bienheureux est celui qui est maltraité à cause du Seigneur et qui l'a supporté, parce que le Seigneur le récompensera de multiples façons quand il sortira du monde.”

    22848. 1 Il parlait encore quand je vis venir de loin une autre belle personne, ainsi que ses anges chantant des hymnes, et je demandai : “Qui est celui-ci, seigneur, au beau visage ?” Et il me dit : “Ne le reconnais-tu pas ?” Et je dis : “Non, seigneur.” Et il me dit : “C'est Moïse, le donateur de la loi, à qui Dieu a donné la loi.” Et arrivé près de moi il pleura aussitôt, et après cela me salua ; et je lui dis : “Pourquoi pleures-tu ? Car j'ai entendu dire que tu surpasses tout homme en bonté.” 2. Et il me répondit :32 “Je pleure à cause de ceux pour qui j'ai planté avec effort, parce qu'ils ne portèrent pas de fruits, et que rien de profitable n'est venu d'eux. Et j'ai vu toutes les brebis que j'avais fait paître dispersées et comme devenues sans pasteur, et tous les efforts que j'avais accomplis pour les fils d'Israël réduits à néant ; et quels que soient les miracles que j'ai accomplis au milieu d'eux, ils ne les ont pas compris ; et j'admire que des étrangers, des non circoncis et des adorateurs d'idoles se soient convertis et qu'ils aient eu accès aux promesses de Dieu, alors qu'Israël n'y a pas eu accès. 3. Et je te dis, frère Paul, qu'à cette heure où le peuple suspendit (à la croix) Jésus que tu prêches, le Père, le Dieu de tous, qui me donna la loi, et Michel, tous les anges et les archanges, Abraham, Isaac, Jacob et tous les justes pleurèrent sur le fils de Dieu suspendu à la croix. A cette heure tous les saints tournés vers moi me regardaient, et me disaient : “Vois, Moïse, ce que ceux de ton peuple ont fait au fils de Dieu.’ C'est pourquoi tu es bienheureux, Paul, et bienheureux la génération et le peuple qui ont cru à ta parole.”

    22949. 1. Il parlait encore quand douze autres vinrent, et me voyant ils me dirent : “Es-tu Paul, glorifié dans le ciel et sur la terre ?” Et je pris la parole et dis : “Qui êtes-vous ?” Le premier prit la parole et dit : “Moi, je suis Isaïe à qui Manasses coupa la tête avec une scie de bois.” Et le second de même me dit : “Moi, je suis Jérémie qui fut lapidé et tué par les fils d'Israël.” Et le troisième dit : “Moi, je suis Ézéchiel que les fils d'Israël traînèrent par les pieds sur la pierre dans la montagne (jusqu'à faire jaillir ma cervelle)33. Et tous nous avons supporté ces souffrances en voulant sauver les fils d'Israël ; et je te dis qu'après les souffrances qu'ils m'infligèrent, je me jetai la face contre terre en présence du Seigneur, et je priai pour eux les genoux fléchis jusqu'à la seconde heure du dimanche, jusqu'à ce que Michel soit venu et m'ait élevé de terre. Bienheureux es-tu, Paul, et bienheureux le peuple qui a cm par toi.”

    2302. Tandis que ceux-ci s'en allaient, je vis une autre personne de belle allure, et je demandai : “Qui est celui-là, seigneur ?” Quand il m'eut vu, il se réjouit ; et l'ange me dit : “C'est Lot qui fut trouvé juste à Sodome.” Et s'approchant il me salua, et dit : “Bienheureux es-tu, Paul, et bienheureuse la génération que tu as servie.” Et prenant la parole je lui dis : “Es-tu Lot qui fut trouvé juste dans Sodome ?”34 Et il dit : “J'ai reçu des anges de passage dans ma maison, et quand ceux de la cité voulurent les violer, je leur offris mes deux filles vierges qui n'avaient jamais connu d'hommes, et je les leur donnai en disant : ‘Servez-vous d'elles de la façon que vous voulez, mais ne faites rien de mal à ces hommes, parce qu'ils sont entrés sous le toit de ma maison.’ C'est pourquoi nous devons avoir confiance et savoir que, si quelqu'un fait quelque chose (de bien) dans le siècle, Dieu le récompense de multiples façons quand il vient à lui. Bienheureux es-tu, Paul, et bienheureuse la nation qui aura cru à ta parole.”

    2313. Tandis qu'il cessait de me parler, je vis venir de loin une autre personne, de très belle apparence, qui riait, et ses anges (qui chantaient des hymnes)... “Chacun des justes a-t-il un compagnon ?”35 Et il me dit : “chacun des saints a le sien qui l'accompagne et chante des hymnes, l'un ne se sépare pas de l'autre.” Et je dis : “Qui est celui-là, seigneur ?” Et il prit la parole et me dit : “C'est Job.” Et celui-ci s'approchant me salua, et dit : “Mon frère Paul, tu as une grande réputation auprès de Dieu et des hommes. Moi, je suis Job qui ai beaucoup souffert pendant la durée de trente années depuis le début de mon malheur. Et vraiment au début les plaies qui sortaient de mon corps étaient comme des grains de froment ; mais, dès le troisième jour, elles devinrent comme le pied d'un âne, et les vers qui en tombaient avaient quatre doigts de long ; le diable m'apparut trois fois et me dit : ‘Dis une parole quelconque contre le Seigneur, et tu vivras.’ Moi je lui dis : ‘Si telle est la volonté de Dieu que je reste dans le malheur tout le temps de ma vie jusqu'à ce que je meure, je ne me lasserai pas de bénir le Seigneur Dieu, et j'en recevrai d'autant plus de récompense.’ Car je sais que les souffrances de ce siècle ne sont rien auprès du rafraîchissement qui vient après ; c'est pourquoi tu es bienheureux, Paul, et bienheureuse la nation qui aura cru par toi.”

    23250. 1. Il parlait encore quand un autre vint qui criait de loin et qui disait : “Bienheureux es-tu, Paul, et moi je suis bienheureux parce que je t'ai vu, toi l'aimé du Seigneur.” Et je demandais à l'ange : “Qui est celui-là, seigneur ?” Et prenant la parole il me dit : “C'est Noé du temps du déluge.” Et aussitôt, nous nous saluâmes mutuellement. Alors, très joyeux, il me dit : “Tu es Paul, très aimé de Dieu.” Et moi je lui demandai : “Toi, qui es-tu ?” 2. Et il me dit : “Je suis Noé qui vécut au temps du déluge. Mais je te le dis, Paul, j'ai passé cent ans à travailler à l'arche, sans ôter la tunique dont j'étais vêtu, et je n'ai pas coupé la chevelure de ma tête. De plus, j'ai aussi observé la continence sans approcher de ma propre épouse. Pendant ces cent années la chevelure de ma tête ne s'est pas accrue, et mes vêtements n'ont pas été souillés. Et j'ai supplié les hommes de ce temps-là, en leur disant : ‘Repentez-vous, car un déluge d'eaux va venir sur vous.’ 3. Mais ceux-ci se moquaient de moi et tournaient en dérision mes paroles, et ils me disaient encore : ‘Ce temps-ci appartient plutôt à ceux qui sont capables de jouer et pécher librement, qui veulent abondamment jouir de tout ce qui est possible. Car Dieu ne voit pas cela ni ne connaît ce qui est fait par nous les hommes, et en outre il n'y a pas de déluge d'eau à venir en ce monde.' Et ils ne s'écartèrent pas de leurs péchés jusqu'à ce que Dieu eût détruit toute chair qui possédait en elle un souffle de vie. Mais sache que Dieu préfère un seul juste à tout un univers d'impies. C'est pourquoi tu es bienheureux, Paul, et bienheureuse la nation qui aura cm par toi.”

    23351. Et me tournant je vis d'autres justes venir de loin, et je demandais à l'ange : “Qui sont ceux-là, seigneur ?” Et il me répondit : “Ce sont Élie et Élisée.” Ils me saluèrent, et je leur dis : “Qui êtes-vous ?” Et l'un d'eux prit la parole et dit : “Moi je suis Élie, le prophète de Dieu ; je suis Élie qui pria, et à cause de ma parole le ciel ne donna plus de pluie pendant trois ans et six mois, à cause des injustices des hommes. Dieu est juste et véridique, il fait la volonté de ses serviteurs. Car souvent les anges ont prié le Seigneur pour la pluie, et il a dit : 'Prenez patience jusqu'à ce que mon serviteur Élie prie et ait prié pour cela, et j'enverrai la pluie sur la terre...’

    234Fin de la vision de saint Paul

    235Prol.2 et sup. l. F12 || 3 extra : -tra sup. l. Fl1 || 4 ad tercium : -d sup. l. F12 || 11-2 consule - Cynegio coni. J : consol et theudosio augmin est quinegio Fl || 2 tunc coni. J : hunc Fl || quodam coni. J : quidam Fl || 3 apparens : -p sup. I. Fl1 || 3-4 ut -dissolueret coni. J : et fundamento domus dissolue Fl fundamenta Fl1 || 7 aliud esset coni. J : alium est Fl || 8 misit - retinuit coni. J : misi ad ierosoli/// et autenticam re///// Fl || 1 in - quo coni. J : in ///pore essem qua Fl || 2 ad me coni. J : // me Fl || 3 usque quo : quo sup. l. Fl2 || delinquetis coni. J : delinquentes Fl || 4 diaboli : -bo- sup. l. Fl2 || 5 mundi : m/di Fl mun- sup. l. Fl2 || 6 ergo : -go sup. l. Fl2 || humanum : h- mg. Fl2 || 7 plus : -s sup. l. Fl2 || 8 peccat : -c sup. l. Fl2 || 1 Multum : Multas a. c. Fl corr. Fl2 || sol : -1 sup. l. Fl2 || magnum : -g sup. l. Fl2 || 7 reuertuntur : -tuntur sup. l. Fl1 || 6 agnosco haec : haec aec Fl || 7 eos coni. J : os Fl hos Fl2 || 10 fili ho hominum Fl || 12 auris Fl1 aures Fl || 22 quinauerunt conieci : qu///uerunt Fl || sanctum : secundum Fl sanctum sup. l. F12 || 23 noceor coni. J : //ceor Fl || 24 prebere coni. J : pre//// Fl || fructus coni. J : fruct// Fl || 25 conteram coni. J : contera/ Fl || meorum coni. J : eorum Fl || 26 peccato : -ec-sup. l. Fl2 || 27 eorum coni. J : e// Fl eo sup. l. Fl2 || 28 conuertantur : c//uertantur Fl con-mg. Fl2 || reuertuntur : -tur sup. l. Fl2 || 2 incessabiliter : inc//sabiliter Fl -ces-mg. Fl2 || omnibus diebus : om/// Fl corr. sup. l. Fl2 || 3 occiderit : h//ciderit Fl -oc-mg. Fl2 || Hac coni. J : Haec hora coni. J : ho// Fl || ad dominum : d/// Fl dominum mg. F12 || 4 adorare coni. 1  : ///rare Fl || homo coni. J : //mo || 6 inhabitat coni. J : inhabitet Fl || terram add. Fl || 7 eadem : eodem corr. Fl1 || 8 mulieris coni. J : mulieres Fl || protegunt coni. J : protegent Fl || 13 actorum coni. J : auctorum Fl || dico : /ico Fl dico mg. Fl2 || 3 occursio Fl || 93 inhabitant : inabitant Fl -h- sup. 1. Fl4 || 4 accinctis coni. J accinct Fl -os sup. l. Fl1 || lumbis Fl -os sup. l. Fl1 || habentes : abentes Fl h sup. l. Fl2 || 6 habitant : abitant Fl h- sup. l. Fl2 || 8 ergo : ego Fl -r- sup. l. Fl1 ||101 His : hic Fl corr. Fl1 || 2 in hora occursionis conieci.  : honores in occursionem Fl || 9 adesse coni. J : a/////Fl || peccatoribus coni. J : peccator////Fl || dicens conieci  : d///// Fl || 10 ministretis coni J : ministr//// Fl || conuertantur coni. J : conue/////// Fl || 10-11 Sin uero non coni. J : si uero Fl || 11 illos sup. l. Fl2 || 12 ergo sup. l. Fl2 || quecumque : -que sup. l. Fl2 || operantur : ///runtur Fl add. sup. l. Fl2 || 13 referunt : r/ferunt Fl re- sup. l. Fl2 || 11 1 angelus : ang Fl corr. sup. 1. Fl2 || 2 sc/// Fl sanctorum Fl2 || defunc// Fl -ti sup. I. Fl2 || 3 oste/dam Fl -n- sup. 1. Fl2 || peccat// Fl -orum sup. l. Fl2 || 2 locum : loco Fl corr. Fl1 || 6 respexi coni. J : respexit Fl || potestates : potestate/ Fl -em sup. l. Fl2 || que : q// Fl -ue sup. l. Fl2 || 7 fallit coni. J : fallet Fl || deducit coni. J : deducet Fl || ad se : a/// Fl ad se mg. Fl2 || spiritus : s/// Fl spiritus mg. Fl2 || 8 fornicationis coni. J : ///////////is Fl (cf. 16 13) || 10 rexpexi corr. Fl1 || uidi : ui Fl1 -di mg. Fl2 || 11 quorum : corum Fl corr. sup. l. Fl2 || 12 eminentes coni. J : inminentes Fl || orientis coni. J : orientes Fl || 14 interrogaui coni. J : interrogauit Fl || 15 ora Fl || 121 quorum : corum Fl corr. sup. l. Fl2 || 2 succinctis coni. J : succensis Fl succinsis corr. Fl1 succinctis corr. sup. l. Fl2 || habentes : abentes Fl h- add. sup. l. Fl2 || eorum add. mag. Fl2 || 3 quod Fl || 4 repleti : repleta Fl corr. Fl1 || 6 mittuntur : mituntur Fl corr. sup. l. Fl2 || 7 ora Fl || 11 apparere : aparere Fl corr. sup. l. F12 || 138 sparsam : sponsam Fl corr. sup. l. Fl2 || 9 est add. J || 143 scemate coni. J : scismate Fl || 5 Hic incipit SG cum dissimili traditione  : INCIPIT AMMONITIO SANCTI PAVLI QVALITER DEMONSTRAVERAT EI DOMINVS VIDERE BONVM ET MALVM Posthaec uidi animam iustam introeuntem in caelum. Et audiui uoces angelorum dicentes, “O anima, effugies quia fecisti uoluntatem Dei in terris. Et ecce nunc angelus tuus et spiritus congaudent tecum.” Et omnes potestates exierunt in occursum eius, et inuenerunt nihil suum in ea. Respondit eis angelus, et spiritus dixerunt, “Conuertimini erubescentes, quia non ualuistis decipere animam istam constitutam in came.” Posthaec audiui uoces in excelso caeli dicentes, “Offerte animam istam que fecit uoluntatem Dei in terris. Ecce nunc angelus suus et spiritus congaudentes.” Et omnes potestates exierunt in occursum eius et inuenerunt nihil suum in ea. Respondit eis angelus, et spiritus dixerunt, “Conuertimini erubescentes quoniam quidem non ualuistis decipere animam istam constitutam in came.” Posthaec audiui uoces in excelso caeli dicentes, “Offerte animam istam que fecit uoluntatem Dei, ut credat et cognoscat quia est uerus Deus quern adorat.” || 6 quendam coni. J : q//dam Fl || moriturum coni. J : moritur// Fl || dixit : dixi Fl -t sup. l. Fl2 ||7 Hunc coni. J : Hu// Fl || omnia coni. J : om. Fl || 9 meminit et - meminit coni. J : memini eo - memini Fl || 10 necessitatibus Fl corr. Fl1 || profecisse coni. J : proficiscae Fl profecissae corr. Fl1 || 14 eam coni. J : eum Fl || 15 exiret : exire Fl -t sup. l. Fl2 || commonuerunt conieci : comouerunt Fl || 16 enim : e// Fl enim mg. Fl2 || 17 resurrectionis : resurr///is Fl -rec-sup. l. Fl2 || 18 suscipientes coni. J : sus////entes Fl || corpore coni. J : cor//re Fl || eam coni. J : // Fl || 23 ad : -d sup. l. Fl2 || 24 habent : abet Fl h- sup. l. Fl2 || 25 dixit : dixi Fl -t sup. l. Fl2 || 26 uerearis : ueriaris Fl corr. Fl1 || 27 inueni coni J : inuenio Fl || 29 et add. J || 30 curris : curres Fl corr. Fl1 || 34 adusque : usque SG || 35-36 Cumque-adorauerunt : Quem cum audissent Michahel et omnis exercitus angelorum, statim et ipsi procidentes adoraverunt SG || 36 adoraverunt : adhorauerunt Fl || ostenderunt animae SG : ostia eius sunt Fl || 37 omnium Deus SG || te om. Fl || 38 ante eam om. Fl || 39 memor esto : memore Fl memorare corr. sup. l. Fl2 || anima om. SG || 40 cotidiae SG om. Fl || faciens : facies SG || 41-42 et habitans om. Fl || 42 ea : eam Fl || apud eam : in eam Fl || 43 in ea : in eam Fl || faciens : feci SG -t sup. l. || 44 Quemammodum SG || contristabo eam SG non contristabo Fl || 45 mei miserta est et ego sui miserebor add. Fl2 : misericors est mihi, ita miserebor ei SG || ut tradatur SG || ergo om. SG || michaheli SG || 46 post exultationis add. ut sit ibi usque in diem resurrectionis SG || coheres : coeres Fl -h- sup. l. Fl2 || 47 audiui : audiuit Fl || uoces post haec Fl || seniorum coni. J et Silv : seniores Fl SG || ymnos Fl hymnum SG || 49 Dominum : Deum SG || 50 sed : et SG || 51 retribues coni. J et Silv : retribuens Fl SG || 51-52 respondens angelus dixit : respondit angelus et dixit SG || 52 et cognouisti om. SG || 53 unusquis/// Fl || uidet om. SG || in hora SG || 15 1-2 ista alia animam SG || 2 impii om. SG || Dominum : Deum SG || ac : hac Fl || 3 Nichil - mundo : Non aliut noui nisi hunc mundum SG || fruor : furor SG || 4 inferos : infemum SG || 5 illic : illis SG || 6 Et iterum respexi : conspexi uero SG || 6-7 contemptum - in unum : contemptum et omnia peccata et fornicationes quas fecit, quae scit et quae nescit omnia in unum SG || 7 asteterunt Fl : adstetemnt SG adstiterunt p. c. || 7-9 factum est natus : factum est in illa iudicium et bonum erat ei si natus non fuiset SG || 10 quidem post haec add. SG || simul om. SG || 11 peccatoris : defuncta SG || vidit utrosque om. Fl || 11-12 Maligni dominati sunt eam usque qua eduxerint SG quo eduxerunt SG1 ipsius que Fl qui Fl1 || 12-13 Cum ergo exisset e corpore om. Fl || 13 angeli tertio om. SG || 15 reuertere : reuerte SG reverti SG1 || came tua Fl || 16 ut : et SG ut SG1 || condigna SG || 16 1 cum sup. l. Fl2 || praecessit om. SG || 2 miserrima SG || et om. Fl || 3 Domino : Deo SG || omnia opera SG || egessisti SG || nocte uel die SG || 4 fuissem Fl || nec una Fl || 5 orum Fl || ualuit Fl || Deus enim om. Fl || 6 nobis -cessemus : mihi - cessem SG || anime om. SG animeae Fl || 7 peniteamini Fl peniteant corr. sup. l. Fl2 penitemini SG || 7-8 Ego - mihi : Et ego post tibi alienus factus sum hodie et tu mecum SG || Pergamus ergo : Perges usque SG || 9 mittam Fl di- sup. l. Fl2 || qua Fl quia corr. Fl1 unquia Fl2 et quia SG || ab om. SG || odierna Fl h- sup. l. Fl2 || 10 confundebat : contendebat SG || eam : eum Fl || conturbabat : contribulabat SG || 11 Cumque SG || peruenissent Fl || potestatem Fl || 12 haberet : abiret Fl || super alium laborem : malus super laborem SG || nam : non eras. Fl || 13 eam : ei SG || reliqua SG || potestatis Fl || 14 et om. SG || Quo pergis : Ubi perges Fl || O add. SG a. misera || 15 caelo Fl || ut : et SG || 15-16 aliquid - et habemus om. Fl || 16 et : quia Fl || tibi : te SG tibi sup. l. || 19 animam Deo om. SG || ut : et SG || quis : quia Fl || quem : ut Fl || 20 miliorum : milium SG || et om. Fl || 21 omnes om. SG || miserrima SG || 22 terra : terris SG || quid : quem SG || 23 et add. SG a. Respondit || hac anima : hanc animam a. c. SG || 25 ei post responderunt add. Fl || anima om. SG || 26 nostrorum : nostro SG nostrum SG p. c. || est sup. 1. SG || putor - angelos : fetor pertransit ad omnes angelos SG || 27 ablata SG || demonstrauit SG || 28 angelus -qui : Deus quis || 30 animae om. SG || 31 referebam : offereban Fl || fac ei : non faciens Fl || 32 in eam Fl || 32-33 in saeculo : in se dum non er. Fl || 33 est secuta Fl || Domine om. SG || 35 fecisti : -ti sup. l. Fl2 || Ubi - bonis : Ubi est fructus pro bonis quem feci tibi SG || 35-36 numquid posui : dignum qui posui Fl || 36 uel om. Fl || iustum : -tum sup. l. Fl2 || numquid : non quid Fl nunquid Fl1 || Faciebam : ///iebam Fl || 37 orire a. c. Fl || continuet Fl || 38 habet Fl || 40 ipsius : ipse Fl || 40-41 et quicumque - Deus om. SG || 41 ergo om. SG || 42 Tartarucho : Tartari SG || mitat Fl || tenebris exterioribus Fl || 43 ubi : ibi SG || 44 post haec : has SG || uoces SG || III in mg. SG || 17 1 alia om. Fl || quae om. SG || 2 Deus iustus, Deus iudex Fl || et uerax om. Fl || 3 enim om. SG || exiui de corpore meo : mortua sum SG || 4 ad ea - uideram : ad quem numquam uidi SG || 5 iustus iudex Fl || 5-6 tu enim - fecisti : puto enim quia misericordiam numquam feceris SG || 6 et om. Fl || quia : que Fl || 7 fecis Fl || hii SG om. Fl || 8 pia egesserunt Fl pie gesserint SG || in hora - tuae : hora occursionis tuae SG || 8-9 Confitere - Domine non peccaui om. SG || Confiteri Fl || 10 iudex om. Fl || 11 Deus om. SG || Adhuc reputas : ad hoc tepotes SG || 12 permanere : cummanere SG || si : sicut SG || 12-13 peccat celans et abscondens SG ||13 peccatum suum om. SG||13-14 Hic-quicquam : Hic uero non ita SG || 14 enim : uero SG || uenerint Fl || anime Fl om. SG || tunc om. Fl. || 15 manifestatur Fl || 16 anima om. SG || 17 dominum Deum om. SG || 18 angelus SG || 18-19 et sta - cirographum : et statim uenit in medium habens in manibus graffum SG || 19 Domine om. SG || 20 meis : omnis Fl || usquae Fl || 21 •X• om. SG || 21-22 et si - actos eius om. SG || 22 hactos Fl || caepit Fl cepit SG || esse om. Fl || 23 tibi om. Fl || angelo SG || expecto coni. J : ex///to Fl exploro SG || 24 uel •X• om. Fl || annorum SG || 25 moreretur SG || ante om. SG || et iterum - iustus om. SG || 26 memet ipsam enim SG || meos om. SG || et per uirtutem SG || 27 unum : •V• Fl || quam : priusquam SG || moreretur SG || 27-28 antequam huc ueniret om. Fl || 28 conuersionem : conuersacionem Fl || obliuione Fl || 29 perpetrauit : peccauit Fl || remissionem : remissa Fl || 29-30 peccatorum - pereat : acciperet nunc a me SG || 18 4 peccatricis : ipsius SG || 2 ilium : istum SG || animam illam SG || illa om. SG || 3 anime om. SG || medium SG || eas - peccatoris : animas peccatorum SG || 3-4 iustus iudex om. Fl || 4 ad animam peccatoris om. SG || 4-5 Tibi dico - quam : Dicito opera tua et confiteri quod SG || 5 quas : quae SG || animas add. Fl post uides || esses SG || 5-6 Et respondi et dixi SG || nondum : non diem Fl || 6 completum est annum Fl || hunc SG || 7 fodi Fl || terra Fl || 8 hoc sed om. SG || nocui : noui Fl || sustuli enim et : substolle Fl || facultatem Fl || 10 sustinebit SG || in hunc coni. J : om. SG in hit hic Fl || 11 quo om. SG || moriatur Fl || et om. Fl || utrique om. SG || 12 nunc om. SG || recipiet unusquisque SG || sicut fecerit SG || 13 dicentes Fl || educe Fl om. SG || 14 debet om. SG || et om. Fl || include SG ducat Fl || iam conieci eam Fl SG || inferiorum Fl || mittat SG ||15 ibi om. Fl || usque om. Fl || diem magnum iudicii SG || 16 uoces om. Fl || archangelorum SG || Deo SG || 19 1 Et respondit SG || Cognovisti : Uidisti SG || 2 Iterum om. SG || adsumens te om. SG adsummens Fl || 3 locum SG || angelorum Fl || substullit me Fl || 4 ad : a Fl || statuit : steti SG || ianuas : ganuam Fl || et intendens : et intendi et SG || 5-6 ante eam - columnas om. Fl || 6 desuper om. SG || aureis om. SG || Et om. SG || conuertet Fl || iterum om. SG || 8 omnibus om. Fl || concedatur Fl || 9 innocentia Fl || corporum Fl || in omnibus om. SG || interrogauit et dixit Fl || 10 dic : dicito SG || rei om. SG || gratiam Fl || aec : iste SG || Et respondit SG || mihi om. SG || nomina sunt SG || 12 qui habitant : inhabitantes SG || 13-14 scripta sunt - eorum sed om. Fl || 15 in seculo om. Fl || in caelo om. SG || 16 Sciunt enim om. SG || ministri Dei qui sunt SG || 20 1 Et cum : cum ergo SG || fuisset SG || in interiora SG || porta Fl || paradisi om. SG || exiit SG || 2 hoccursum h mihi Fl || mihi : eius SG || fulgebat : lucebat SG || sicut om. Fl || 2-33 et complexsus me d//// Fl et amplexus est Paulum et dixit SG || 3 Dei SG || me : eum SG || hilari : ilare Fl || 4 uultu satis SG || Et postea - plorare : Fleb// Fl || dixi : dixit SG || Pater : Frater Fl || 5 Nocemur : Uocemur Fl Noceor SG || hominibus SG omnibus Fl || 6 contristans SG || nos om. SG || multa - bona : multa bona sunt SG || 7 hominibus om. Fl || magna - est eius : magne repromissionis SG || percipiunt : recipiunt SG || eam : ea Fl || 8 interrogauit - dixit Fl || et dixi om. SG || Hic : Haec Fl || 9 Enoc Fl || iusticiae : -ci sup. l. Fl2 || 10 Et ingressus sum : ingressus sum autem SG || in interiori loci Fl in interiora loca SG || in sup. l. Fl 1 || Helyam : solem Fl solum SG ; cf. n. 64 p. 19 || 10-11 et statim - ueniens : quem solum inueniens SG || 11 hilari uultu : ilarens et Fl || Cumque uidisset, auertit : et cum qui euissent auertem SG || au//tit Fl coni. J || 12 mihi om. SG || uel : u// Fl || tu om. Fl || merces om. Fl SG ; cf. L2 20, 2 || 12-13 laborum tuorum : labores tuos Fl SG ; cf. L2 ibid. || 13 quos pateris : quos om. Fl ///eris Fl || quoniam : mihi Fl || uidemus SG || 14 omnibus iustis et om. SG || 14-15 repromissionis SG || 15 sunt Dei om. SG || percipiunt eas : recipiunt eam SG || per : post SG || multas Fl || 16 unus et unus om. SG || ingrediuntur SG || ea : hac SG || 21 1 iterum om. Fl || Uide om. Fl || 2 h nunc Fl nunc om. SG || ostendo Fl || in hoc loco om. Fl || ea om. SG || 3 hominibus : omni Fl || 3-5 Et duxit me - dixit om. SG || 3 audiuit Fl || 4 liceat Fl || 5 enim om. SG || 5-6 quae enarrare - debeas : enarra et palam prefer SG || hennarrare Fl || 6-7 Et deposuit - secundo caelo : Inde exiui primum caelum et deduxit me in celum lium SG || 8 me ante super om. Fl || ganuas Fl || Et aperuit hostium et om. Fl || 9 fundatum : fundamenti Fl || super flumina quae erant super omnem terram SG || 10 et dixi : Dei SG || Domine om. SG || Hic post mihi : Hec F1 || 12 subito : subdito Fl || de celo : celum SG || quod : quia Fl || 13 omnem Fl || Erat om. Fl || illa om. Fl || argenti SG || septies : septiaes Fl species SG || Et om. SG || 14 Domine om. SG || est post locus SG || 15 Adhuc : Aut SG || 16 ergo : autem SG || exierint Fl || 18 haec tena SG hac Fl || ante : post SG || mihi om. SG || 19 uenit Fl || praedicas : adoras SG || 20 haec terra : terree Fl || 20-21 repromissionis - sicut : adaperiet eum sicut SG || 21 tunc : sic SG || manifestabitur - etternus Fl : manifestabitur et cognoscetur Deus SG || 22 cum : tamen SG || ueniet habitare in eam : qui habitauerunt in ea SG || 22-23 et regnabit super : regnabit Christus super SG || 23 annis SG || quae cord. J : quasi Fl sicut SG || 22 2 ad litus : al litus Fl in litore SG || fluminis ipsius : illius fluminis SG || 3 autem om. SG || annum SG || 4 fructos habentes om. SG || Et aperui - illius et om. Fl || creaturam - illius et om. SG || 5 -XX- : XXX- SG || 6 erat om. Fl || clar/// Fl || species argento SG || Et om. SG || erant : e/// Fl ||7 arbores om. SG || fructibus : fruct/// Fl om. SG || a : ar Fl || summum : sum /// Fl || 8 fructuum - milia fructuum : u. fru/// palmarum super X milia fructos Fl ramorum fructuum super ramos SG || 8 uites SG || 9 erant om. SG || 9-10 -X- milia - butrionibus : in miliorum his singuli butr//nes Fl || 11 arbores : arb/// Fl || ille om. SG || adferebant Fl || milia : mil// Fl || dixit Fl || 12 arbor : ar/// Fl || fert : adferet Fl || Respondens Fl || Dei : dixit Fl || 13 dominus Deus om. SG || abundans : ab//dans Fl habundans SG || fluenter Fl || presta Fl || condignes Fl || 14 adflixerunt : adflicxe/// Fl uiolauerunt SG || constituti : consti//ti Fl constituit eos SG || mundum SG || facientes : //cientes Fl || 15 sanctum eius : sc/// Fl || dixi iterum SG || Domine om. SG || 16 repromissionis Fl || promisit SG || Sanctis - Deus : Deus Sanctis suis SG || 17 respondit SG || dixi Fl || mihi om. SG || his om. SG It 18 cum iusti : si iustis SG || de corpore uidebunt om. SG || 20 emisimus : emisemus Fl produximus SG || 21 uero om. SG || Si add. Fl a. Haec || 22 tantum om. SG || repromissiones : promissa Fl || respondens : respondit et SG || 23 nuptorum : nuptiorum Fl nuptarum SG || sunt : est SG || 24 et continentium se om. SG || Virginum...esurientiumSG || et sitientibus om. SG || 25 iustitiae SG || adfligentibus : uiolantium SG || Domini : Dei SG || Deus om. SG || 26 septiaes Fl || quae : qui Fl || 27 et : aec Fl || et aperuit ostium loci illius add. SG post adsumpsit me || 27-28 ex illo loco - cuius erant om. SG || Flumina aq// Fl || 28 aque - super lac : aqua Candida uidi desuper lacum SG || Quid : Quis Fl || 29 Dixit mihi : dixi Fl om. SG || hic : haec Fl || Acherusius : Aceriosus Fl || ubi est civitas Christi om. SG || Et aperuit hostium huius ciuitatis Christi add. SG post lacus || 30 omnis homo permittetur Fl : omnes permittuntur SG || 30-31 enim - Deum : uero inter quod docet ad eam uenire SG || 31 Deum coni. J : eum Fl || Et om. SG || uel : et Fl || conuertens SG || 32 fecerit : quesierit SG || dignum coni. J : lignum Fl om. SG || statim om. Fl || 33 exierint Fl || adorat : ad ora Fl || 33-34 ducitur - iussu Domini om. SG || 34 baptizat Fl || eam SG || Acerosium Fl || 35 et... iam om. Fl || inducit : inducet Fl inducunt SG || eam SG || iusta Fl || eas SG || 36 dominum om. SG || 23 1 respondens ... dixi Fl || 2 Et erat stans : et eram SG || Acerosium Fl || immisit SG || 4 erant om. SG || donee : dum SG || peruinerimus SG || ad : in SG || 5 gauisi : gaui// Fl || propter : super Fl || 6 uidit Fl || 7-8 et duodecim - eam om. SG || 8 pirgi coni. J : pigre Fl piri SG || interioris Fl || 9 habent SG || inter se om. SG || circuitum SG || 10 quanto es Fl || hunum Fl om. SG || Et add. SG ante Respondit || 10-11 Tantum est om. SG || dominum om. SG || qui sunt om. SG || 11-12 quia - Christi : sol enim SG || 13 erant in circuitu //uitatis pulcritudi// magna Fl erant in eum ornate omnem pulchritudinem SG || 13-14 Et flumina quattuor SG f//umina Fl || 14 qui om. SG || circuibant Fl || 14-15 Erat autem flumen mellis et men lactis et flumen uini flumen olei Fl Et erat a limine ciuitatis flumen mellis et notus eius flumen lactis et flumen uini et de ore eius flumen olei SG || 15 et om. Fl a. dixi || Domine om. Fl || 16 circuiencia Fl || hanc : histam Fl || mihi om. SG || 17-18 his qui - repromissionis : his qui in terris sunt SG || repro///sionis Fl || 18 haec om. Fl || flumen : plomen SG || id est add. SG post dicitur || et post Fison om. SG || 19 Eufrat// Fl Eufraten SG || Oley Fl || iusti om. Fl || 20 sunt om. Fl || potestatem SG || arum rerum Fl hanc SG || 21 esurier// Fl || ab his om. SG || adflixerunt : uiolauerunt SG || dominum om. SG || 22 hanc : hac Fl || trib//Fl || hec om. SG || Dominus : Deus SG || 23 num/// Fl || et om. Fl || omnem om. SG || 24 1 altas : alias SG || ualde om. SG || 2 ianuas Fl || positas om. Fl || tantum : solum SG || 3 illarum qui : et Fl || plorabunt Fl || 4 aliquem ingredi SG || 5 semetipsos om. SG || se add. SG post inclinantes || 5-6 et rursus se erigebant om. SG || 6 Et om. SG || fleuit... interrogauit... dixit Fl || cum eis et : cum hoc esset SG || 7 admissi : permissi SG || in ... Christi om. SG || 8-9 Et dixit ... qui sunt om. Fl || 9 nocte et die SG || in om. Fl || geiuniis Fl || 10 ceteros homines Fl || 11 nihil SG || proximum SG || 12 aliis : alios SG || auediebant Fl || quidaem Fl || 13-14 et si - inflati erant : ianuam monasterii et faciebant modicum boni. Erga proximos inflammabant se SG || 14 O Domine SG || quid om. SG || eorum om. SG || 15 et post angelus om. Fl || 16 superbia est SG || 17 que Fl || uenit post qui SG || ad Judeos om. SG||cum multa : in magna SG || humilitatem Fl || interrogauit Fl || eum et dixi om. SG || 18 Quid est ergo quod : quomodo SG || iterum om. SG || 19-22 Tempus omne - que erat in eis : Tempus omne quod exierunt de terris istis seruientes Deo propter confusiones hominum fecerunt. Erunt erubescentes et humiliantes se non contristantes se neque penitentes ut crederent propter superbiam quae erat in eis SG || 19 exegerunt Fl || deseruihentes Fl || 20 opprobria coni. J obpropria Fl || 21 necque Fl || 22-23 Hoc est - eriguntur om. SG || 23 iterum add. SG post et || et dixi om. SG || Cuius : uius Fl || rei om. SG || admissi : dimissi SG || 24 ante : in Fl || ganuas Fl || mihi om. SG || multa Fl || 25 bonitatem Dei et : bonitatem dixit SG || 26 in ac ciuitate Fl* in ciuitatem SG || hooc Fl || ut : et SG || 27 cum sanctis suis : cum ipsis SG || Christus post suis SG || intro ente Fl || 28 homnes Fl || petunt Fl || pro his, et : pro suis SG || illo SG || in ciuitate Fl ciuitatem SG || 29 ualet aliquis eorum : ualent illorum SG || 29-30 talem - Deo : qui in humilitate seruierunt Deo SG || 29 quale Fl || 25 1 docente .. angelus Fl || angelus om. SG || 2 super om. Fl || 2-3 Aesayam ... Geremiam ... Aezehiel... Ammos Fl || 3 profetas minores et maiores Fl || et om. Fl || 4 ciuitatem SG || Et om. Fl || dixit Fl || 5 mihi om. SG || contristauit SG || 6 facit Fl fecit SG || suam om. SG || 7-8 cum exierit - traditur Michaelo : spreuerit mundum et fugerit ad eum ut adoret illum tali traditur Michaelo SG || 8 in ciuitate om. SG || loco Fl || 9 et proximum suum : et sicut proprium membram diligunt SG || 10 Propterea -hereditabit om. Fl || 26 1 iterum : et SG || de noto ciuitatis om. Fl || 1-2 in illo loco : in eo SG || hoccisit Fl || Aerodes Fl || 3 Et dixit ad me angelus Fl Et respondit angelus et dixit mihi SG || seruant SG || et puritatem : cum puritatem Fl || 4 postquam adorant dominum Deum : eunt adorare eum et postea SG || 5 ducuntur SG || 6 Et cum ipsis : in ipsis Fl || 7 hereditabimus SG || promissa Dei : dominum Deum || 27 1 Et add. SG ante Iterum || ad : ab SG || 1-2 et duxit me om. SG || 2 Abraam, Hisaac ... Lot... Iop Fl || et om. Fl || 3 et dixi om. SG || 4 domine om. SG || et a. respondit om. Fl || 4-5 humani sunt et om. Fl || 8 sunt add. Fl post peregrinorum || 6 dominum om. SG || inde om. Fl || 7-8 eum ... filium ... fratrem ... ei Fl || 8 seruastis Fl || 9 ueni aereditatem abe in ciuitatem Fl || 10 hactum Fl || accipiet in ciuitatem Dei SG || 28 1 a borea conieci ab orae Fl arborem SG || 2 illic : illas SG || hii SG : isti Fl || 3 angelus mihi om. SG || Hii SG : Histi Fl || deuouerunt : dederunt SG || 4 superbia Fl || Deo om. SG || 5 psallent Fl || in toto Fl || hii SG : hic Fl || in ac ciuitate Fl || 29 1 medio Fl || iusta Fl || XII muros Fl || 1-2 Erat autem - excelsior : Erat autem excelsior aliis SG || 2 interrogauit Fl || Domine om. Fi|| 2-3 est-huic : si est hic locus precedens in ciuitatem in Christi honore SG || 3 huic loco Fl || respondens Fl || 4 Est - secundo : Est secundus melior est tertius et pretiosor illo SG || quia om. SG || 5 praecedet Fl || in gloriam om. Fl || XIImo Fl || 6 Obquare : Ob quam rem SG || unus - gloriam om. SG || 7 Omnis Fl || 8 euacuabitur SG || illis om. Fl || 9 ciuitatem SG || esset uideatur Fl || 10 me om. SG || positos - portas om. SG || 11 super eos : in ipsos SG || diadema aurea gemas Fl diademas et zonas positas SG || in om. Fl || intra om. SG || 12 duodecimum murum : XII uiros Fl || alio hordine tronos positos que Fl || in om. Fl || 13 uidebatur Fl || 13-14 et interrogaui - Domine om. SG || 14 interrogauit Fl || qui sunt qui sessuri sunt super thronos : quis est super tronum Fl || 15 respondens Fl || Hii sunt throni eorum : In trono eorum sunt Fl || 15-16 bonitatem et intellectum habebant cordis Fl bonitatem et innocentiam habent et intellectum cordis SG || 16 et post cordis om. SG || qui om. Fl || 17 dominum om. SG || nescientes SG || multas om. Fl || 18 uni// capptiuli Fl || et audientes : audiaudi//tes Fl || 19 multa : minuta SG || 20 coram dominum Deum : cor ad dominum SG || de his transp. SG post sanctos || 21 coram dominum Deum om. SG || loquentes SG || a Deo om. Fl || 25 et post magnum om. Fl || 26 quidem Fl quiddam SG || SG def. a stans usque ad 31, 5 quod hinc eas || iusta Fl || 27 psallebant Fl || 29-30 comouerentur Fl || 30 interrogauit... dixit Fl || 35 respondens Fl || 37 et post ita sup. l. Fl1 || 38 in terris conieci  : interius Fl || ostiam Fl || 30 1 quid com. J : qui Fl || respondens Fl || 2 scrutares et queres in hominibus Fl || dixi Fl || 6-7 Interrogauit Fl || 9 psallat Fl psallet corr. Fl1 || 10-11 Hic plures lineae desunt : similiter tri *** tricans aut multum senes est Fl || 11 dixi Fl || 12 est conieci in lacuna || 12 esse conieci : esset Fl || 31 2 recesse a lacu in terra bonorum conieci : recesse a lacum terre bonorum Fl || 5 intelliges Fl || post intelligis incipit denuo SG || quo dehinc eas conieci  : quod hinc eas Fl quo incedens SG || 7 impiorum : iustorum SG || quales Fl || sit om. SG || 8 occasum solis : ocansusolis Fl || 9 flumen aquae magnum SG || 10 dicit SG || oceanum SG || 11 omnem terram : orbem terrae SG || 12 a tristicia ad finem capituli 31 om. SG || et post tristitia coni. J || 15 umbilicum coni. J umbiculum Fl || 23 Histi Fl || 24 umbilicum coni. J : umbiculum Fl || 26 morerentur coni. J : morarentur Fl || 27 supercilia coni. J : superlicia Fl || 32 1 Et uidi om. SG || alium locum om. Fl || 2 uiros et mulieres SG || 3 eis : eum Fl || conspexi : inspexi SG || foueas : eas SG || profundum SG || in eas : et has SG ||4 pluras Fl corr. Fl1 sup. l. || unam super unam : in unum Fl || 4-5 tria milia cubitorum : XXX milia stadiorum SG || 5 gementes : gomentes Fl || clamantes : dicentes Fl || 6 Domine om. SG || eis om. SG || angelum et dixi om. SG || 7 isti : hii SG || respondit... et SG || 8 Domino : Deum SG || possint : possent SG || eum habere SG || 9 anime iste от. SG || ante : euntes SG || 10 aut quadraginta sic om. SG || manentes SG || huna super hun// Fl unam super unam SG || 10-11 si mittantur - caperent eos : profunditas foueae quanta sit SG || siue conieci || 11 mittantur Fl corr. sup. l. Fl1 || caperent coni. J caper// Fl || 12 Abissus SG || 12-13 et adhuc - feruet conieci  : Et ad hoc etiam subtus secuta eneum subtus fuerit Fl feruet etiam sicut ignis SG ; cf. С : and that it boileth inside it, like (the waters of a boiling) cauldron, Budge p. 1059 || 12 et adhuc : Eta Fl corr. sup. l. Fl1 || 13 et ita est ut si : aut si SG || aliquis : quis SG II 14 multarum : multum SG || spatium оm. Fl || perueniet SG || 15 est : et SG || 16 quingentis annis SG || 33 1 Et om. Fl || 2 mihi от. SG || 3 quam Deus : Deo SG || Cum sit enim Deus от. SG || scit : sciens SG || 4 sunt оm. SG || pacienter coni. J : pac///ter Fl patiuntur SG || fert оm. SG || 5 unumquem propriam uoluntatem SG || facere оm. SG || 5-6 habitat in terram SG || 34 1 Et оm. Fl || adhoc SG || 1-2 hominem - trahi : hominem subfocari Fl || 2 tartarucos Fl || 2-3 et dimerserunt - tartaruchus оm. Fl || 3 perfodit conieci  : ///ondit SG || habens : abentes Fl || ferrum post habens SG ferrorum Fl || suis : incis SG || 4 angulorum : angelorum SG || et de eo pertrahebat : de quo perfodiebant Fl || senes Fl || ex ore от. Fl || 5 angelum et dixi оm. SG || iste : hic SG || senes Fl || ponuntur Fl || 6 respondens Fl || et оm. Fl || mihi оm. SG || 7 Dum - uiuus : cum erat Fl md sup. l. Fl1 || 8 manducat et bibat Fl || hostiam Fl || 9 ad sanctum altare eius от. SG || 35 1 alterum post uidi SG || alium sene Fl || 1-2 currentem post festinatione SG || 2-3 in genua Fl || 3 lampades igneae : lapidibus Fl || eum om. SG || 6-7 consummauit bene SG || 7 sed quidem : quicquid est Fl || et : sed Fl || 8 egressus in sanctitate SG || et post nomen add. SG || 9 quoniam om. SG || uiduae et orfanos Fl || 10 iniquitatem et om. SG || 10-11 opera sua SG || 36 1 a latere eius coni. Silv : latera eius SG om. Fl || 2 genuam Fl ienua SG || extense : exiens se Fl || coinquinate in om. Fl || 3 procedebant : comedebant et exhibant SG || 4 et post clamans om. Fl || noceor : notior SG || 5 in poena SG || Que est ista et add. SG ante Quis est || 7 fornicabatur : fornicator SG || conspectum SG || 9 alium hominem post uidi SG || allatere Fl || ad om. SG || 11 se add. SG post qui || erat om. SG || 12 de ea scindebat : in ea rumpebat SG || linquam Fl || 13 et add. Fl post suspirans || dixi Fl || 14 et legerat ad populum Fl || 15 non seruauit SG || 37 1 Adhuc - uidi : Nunc quoque Fl || 2 erat om. Fl || medium Fl || numen Fl || multitudo conieci : multitudine Fl plenitudo SG || 3 uero om. SG || suspiraui Fl || 4 angelum et dixi om. SG || 4-5 respondit angelus et om. Fl || 5 mihi om. SG || 6 Deum - esse conieci : in Deum sibi eum adiutorem esse Fl in Deo habere adiutorem posse SG || 7 Et postea aspexi : Aspexi autem iterum SG || 7-8 et erat - igneus : et erat sicut mons et in circuitu eius ignis Fl || 8 uidi om. SG || 8-9 commanducantes SG || 10 mihi om. SG || detractant : detraunt Fl || 10-11 uerbum - Deum : uerbo Dei non intendentes ea sed quasi nihil facientes Dominum Fl || 11-12 ideo - penam : propterea nunc propriam persoluunt penam SG || persoluunt : peruolnunt Fl || 38 1 ab Et inspexi (38 1) usque ad parentibus suis (39 6) deest SG || 2 dixi mihi Fl || 3 omnis Fl ||4 dimersus Fl || 9 et coni. J || 10 habentes : abent Fl || 12 indeficientes Fl || 39 6-7 Propter quod - proprias : et sufficienter persoluunt propriam poenam SG || indeficientes Fl || 8 Et - uiros om. SG || ac : et SG || incisis : incirris SG || 9 glacie et niue Fl : glaciale et niuale conieci || constitutos - niuale : constitute in loco glaciali et niuis nudas SG || et uermes ... eos : et eas uermes SG || 10 autem ego : et SG || et audiui add. SG post ploraui || isti : hii SG || dixi Fl ||11 et post nocuerunt om. SG || 12 in Dominum : in Deo SG || indeficientes soluunt Fl || 12-13 propriam poenam SG || 14 respexi : aspexi SG || uiros et mulieres om. Fl || canale : canela Fl flumen SG || 15-16 siccae - sumere ex his : et linguas eorum comedebant et nullus inerant eis fructus ideo diuiserunt in conspectu oculorum suorum et non sinebant eos superius ingredi SG || 16 interrogaui : dixi Fl || 17 constituta ora Fl || absoluunt SG || 18 indeficientes Fl || has poenas : as penas Fl poenas SG || 19 ac : et SG || suis post superciliis SG || et facule - eos conieci : et igneos flumen traebat eos Fl et facule ignis tradebant eis SG cf. C : and great torches of fire were burning before their faces, Budge p. 1063 || 21 Hii sunt - sed mecis : haec sunt comedentes propter uiros proprios et propter sua uirilia SG || 22 et ideo : propter quod SG || indeficientes Fl || propriam penam SG || 23 Et aspexi om. Fl || uiros ac mulieres : senes SG //lieres Fl || 24 foueam SG || sulforis Fl || decurrentes in ilumine igneo Fl || 26 masculis SG || 27 indeficientes Fl || proprias poenas : penas Fl propriam poenam SG || 40 1 alios cm. Fl || induentes SG || 2 abentes om. SG || ignis om. Fl || 3 gentilibus SG || 4 et dominum om. SG || non cognoscentes SG || 4-5 indeficientes Fl || 5 propriam penam SG || 6 ac : et SG || obelisco Fl || igneum : //neum Fl || 7 bestias : uestis SG || discerpentes : discer/entes Fl discernentes SG || Et non permittebantur dicere : et dicebant SG || 8 Domine om. SG || ualadissime Fl || penam om. SG || superponentes Fl || 9 eis : eius Fl || Agnoscite : Magnum est scire Fl || predixit SG || 10 et post audistis om. Fl || scripturas Fl -ae Fl1 || diuina Fl || 10-11 atendebatis Fl adtendistis SG || 11 iustum - Dei : non eritis iusti ad iudicium Dei SG || et om. SG || 11-12 adprehenderunt - mali et : Adprehendistis actus uestros ipsi SG || 12 in has poenas : in asperas Fl in his poenis SG || 13 et dixi om. SG || 13-14 qui sunt - penas : qui sunt hii, domine SG || 14 strangulantur coni. J : quis tangilantur Fl || 15 mihi om. SG || plasma : plasmatura SG || 17 earum : illorum SG || interpellant Fl || dominum om. SG || 17-18 angelum ... erat dicens SG || 18 Defende nos SG Nefanda ora Fl || 19 plasmaturam Dei SG || et add. SG post obseruantes || 20 nos in escam : nobis hos in escam SG || canibus - porcis om. SG || uero om. Fl || 21 flumine Fl || illi : ipsi ante autem SG || 21-22 angelo tartarucho ... erat SG || 22 ducerent : doceret Fl duceret SG || 23 eorum om. SG || strangulati SG || perpetuum Fl || 24 alios om. Fl || indutus Fl || 24-25 indutos pannis et sulphure SG || 25-26 et erant - pedibus : et in eis dracones circumuoluta colla erant et humeros et pedes SG || 26 et om.. SG || contrahebant conieci  : contenebant Fl trahebant SG || cornea Fl || 26-27 ex his om. SG || 27 de truncabant : cludebant Fl || dicentes eis om. SG || 27-28 Quare non - fecistis : Quia cognouerunt tempus in quo iustum erant penitere et seruire Deo et non fecerunt SG || 29 Et a. interrogaui om. SG || dixi Fl || 30 seculo tantum : Deo Fl || habitum : abitu Fl || 31 mundi impedimenta SG || 31-32 exibendas agapes et uidue et orfanos Fl || aduenam coni. J : aduene Fl || 32-36 aduenam et peregrinum - in conspectu Dei : et non suscipientes oblationem ne una quidem die obtulerunt, neque miserti sunt proximis orationum earum, ne una quidem oratio ascendit ad Deum ; multa impedimenta et mundales cure inpedierunt eos ut non facerent rectum in conspectu Dei SG || 33 oblacione Fl || 35 detenuerunt Fl || 37 angeli autem SG ||circumducebant conieci  : circumdabant Fl circuibant SG || eos in locum poenarum : cum ipsis omnibus poenis SG || Videntes SG || 38 eos om. SG || et om. SG || 38-39 Nos -negleximus : Seculares constituti fuimus ideo negleximus SG || 39 Deum coni. J || utquid et : et quid est Fl || estis sicut et nos om. SG || 39-40 et perduxemnt - dixerunt ad eos om. Fl || 40 quidem om. SG || 41-42 Videbamus - uos dicentes : Vos autem dicebamini Fl || ergo om. Fl || 43 in conieci || uanum uocastis : uocasti estis Fl || 44 Dei : Domini Fl || et om. SG || ipsi - poenam : ipsi soluuntur propriam penam Fl || 45 suspiraui et SG || Veve generi humano SG || ob quid coni. J : ob qui Fl et qui SG || 46 respondens Fl || mihi om. SG || 47 es - Deus : potes esse ut Deus est SG || 47-49 qui est benedictus - ei placet : Deus benignus est et cognoscis quia rectum iudicium dimittit unumquemque qui propria uoluntatem quod eis placet constitutis in terris SG || 47 est coni. J : es Fl || 49 Adhuc : Aduc Fl et SG || 51 his : orum Fl || 41 1 a septentrionale Fl septemtrionem SG || locum omnium poenarum om. Fl || 2 inuenit Fl || respondens : respexit SG || 3 praepositus add. SG post angelo || 4 expectat : uideat SG post ut || uidere : ut uideant Fl || 5 inferni om. SG || mihi : ad me SG || 5-6 sta longe quia non uales sustinere foetorem luci SG || 6 apertum SG || puteus om. SG || 6-7 ex eo om. SG || 7 superauit SG || omnes om. SG || 8 in puteo : deorsum in eum SG || quasi ante massas SG || ardentes ex omni parte SG || 8-9 et angustia - solum : et angustia putei capacitas unius hominis erat tantum SG || 9 tantum conieci  : et angustum Fl || 11 abyssi om. SG || sigillo ante signatum add. SG || numquam : nunc quam Fl || 12 et sanctorum : nec in SG || 13 qui : que Fl || 14 Ii Sunt ante quicumque Fl || Christum uenisse : quia Iesus uenit SG || 15 uirgo : uerum Deum SG || Quicumque om. SG || 15-16 quicumque dicunt -benedictionis conieci  : quicumque panis et calicis eucharistiae benedictionis Fl et dicunt panem heucharistiam et calicem benedictionem SG || 16 non - Christi : non corpus Christi et sanguinem ipsius SG || 42 1-2 occasum - expectaui : in hoc chasum Fl || 2 in eo locho Fl in locum ubi erat SG || 3 uermes Fl || dua SG || erant in eis add. Fl post duo || 4 ac : et SG || stridore coni. J : stridor Fl SG || 5 Domine post hii SG || in hunc locum SG || 6 quoniam : quia SG || 7 et dixi om. SG || 8 hoc : eo SG in hunc locum a. aliud SG || aliud om. SG || 9 niues : nix SG || mihi om. SG || Etiam om. SG || oritur SG || calefaciunt SG || 10 propterea Fl || super habundans SG || et loci istius niues om. SG || 11 extendit Fl || 12 Melius erat si nati non fuissemus nos peccatores SG || 43 1 Omnes autem om. Fl || 2 et ipsi exclamauerunt et fleuerunt SG || 2-3 dicentes - miserere nobis om. SG || 4 angelum SG || 4 testamenti coni. Silv : testamentum SG om. Fl || celum Fl || eo : n/// Fl || 5 et peruenerunt - constituti : et descenderunt omnes qui erant in suppliciis constituti SG || 6 eum : eos SG || iterum flentes : iterum iterum SG || exclamauerunt dicentes SG || 6-7 angele Michael Testamenti misericors SG || 7-8 et generi - stat terram : Tu enim testimonium es ferens pro genere humano et propter tuas orationes adhuc terram istam uidemus SG || 8 Vidimus - filium Dei : Nunc iudicium cognouimus SG || 8-10 Quia - locum : Inpossibile nobis fuit ante aec pro hoc orare quam incederimus in hoc loco Fl || 10 quia esset : quale est SG || 10-11 de mundo exiremus SG || 11-12 sed - permiserunt : set inpedimenta et uita secularis nos penitere non sinuerunt Fl || 12-13 Audite -loquentem : Audite Michaelo loquente ! Ego sum qui consisto in conspectu Dei omne ora Fl || 13 Michaheli SG || 14-15 Vivit - die : Viuit Dominus in cuius consisto conspectu, quia non intermitto uno die Fl || 15 pro ienere umano Fl || 16 qui sunt super tenam om. SG || 16-17 cessant - fornicationes : facientes iniquitatem non cessauerunt et fornicationes SG || 17 adferunt Fl || 18 et vos contempsistis ... debuistis Fl || 19-21 Ego - fructos suos : Ego oraui et precor modo uos maturos ego deprecor ut pluuia destinatur super terram. Ego etiam oro ut terra producat fructos SG perducat Fl || 21 Et qui dico quoniam Fl || 21-22 fecerit modicum boni SG || 21 Et qui dico quoniam Fl || 21-22 fecerit modicum boni SG || 22 agonizabo : certabor SG || 22 dum usque euaserit SG || 23 ergo om. SG || oracionis Fl || 24 contemptem Fl competens SG || Tunc : Nunc SG || 25 sancti angeli SG || cum dilectissimum Paulum Fl || si om. SG || 26 misereator Fl || ut - refrigerium : et uobis refrigerium prestet SG || 27 illi om. SG || 28 omnes una uoce SG || 28-29 Et suspirauit Paulus et dixit SG || 29 Deus om. SG || plasmatio tua SG || filios SG || 44 1-2 sicut arbores ... commotas SG || 2 in faciem om. SG || 3 XX et IllIor Fl || animalia : mitia Fl || Deo om.. SG || 4 erunt SG || exaltantia SG || est om. SG || 5 boni odoris SG || uocem dicentes Fl uoces dicentes SG || cui Fl || rei om. SG || 6 gratiam Fl || -que om. SG || Et om. SG || 7 multam bonitatem tuam Fl || 8 erat om. SG || 9 erant constituti SG || 10 excelse Fl || 11 praestas SG || super terram SG || nobis : nostri SG || 12 refrigerium habuimus : refecti sumus || Et om. SG || 13 exiui Fl || filii SG || haec : post haec SG || 14 fecisti Fl || a me om. SG || effusus SG || 15 sic : si Fl om. SG || meo om. SG || 16 manusque - condoluistis om. Fl || 16-17 pro uobis - sic penituistis om. SG || 18 in crucem et om. SG || mixto SG || 19 aparuerunt SG e sup. l. SG1 || dextrum : destructum Fl || meum : hominum SG || 20 h post prophetos Fl || hocciderunt Fl occidistis SG || Et in his : Propter nos de his SG || uobis om. SG || 21 Nunc uero : Itaque SG || Michaelo archangelo Fl angelum SG || 22 Mei om. SG || et propter angelos qui SG || angeli Fl || 22-23 Paulum post meum SG || 23 contristari SG || et om. Fl || 24 in mundo sunt SG || filios : amicos SG || 24-25 quoniam sunt in his : facientes SG || 25-26 in die enim qua om. SG || 26 in poenis estis SG || 27 dominice add. SG post diem || Et om. SG || 28-30 Benedicimus te filium Dei qui dedisti nobis noctem et diem hanc in refrigerium, quoniam istud omnem superat poenam SG hic desinit SG || 29 die uius Fl || enim post super add. Fl || 33 fuit : -t sup. 1. Fl2 || 35 s post sub del. Fl || 36 haec : ec Fl || 37 eis : ais Fl e sup. l. Fl1 || 45 2 ut conieci : et Fl || 5 impetu coni. J : impetum Fl || 5-6 vides haec *** locum hunc cf. C : O Paul, thou shalt see the place whereunto I shall take thee, Budge p. 1070 || 7 initiarum Fl || 8 hic : haec eras. Fl || 10 Thiopie Fl || 11 Mesophotamiae Fl eras, h || 12 cuius coni. J : choris Fl || 14 flaset Fl s sup. 1. Fl1 || 20-21 cognoscendo bone et male Fl || 21 dixi Fl || 23 paradiso Fl || 46 3 quae coni. J : qui Fl || in tanta gloria coni. J : tantam gloriam Fl || 12 substullit Fl || 13 ad abuenientibus Fl || 14 retullerunt Fl || 16 uirtutem coni. J : uirtute || 17 eius post obuiam add. Fl || 18 eis coni. J :es Fl || 47 2 speciae Fl || et add. J || 2 Nescio : nestioFl || 7 et coni. J || 10 labo Fl -re sup. l. Fl1 || 12 omni coni. J : omnes || 15 eo loquente conieci : eos loquentes Fl || 19 subgerubat mih/ Fl || 24 eos post sum Fl || 25 qui post nocetur Fl || 26 exierit coni. J : exirent Fl || 48 2 est coni. J || 6 audi Fl || 9 qui conieci : quia Fl || 10 quia a. omnes subtraxi || 11 quas addidi || 49 3 cui coni. J : qui Fl || 4 /aput Fl || linnea Fl || 5 interfectus coni. J : interiectus Fl || 7 omitterent pedem meum sic Fl excuterent cerebrum meum coni. J || 8 saluare coni. J : salua// Fl || 10 secunda Fl || 11 domice Fl || 12 quae coni. J : qui Fl || 15 Hec Fl || 15 adpropians conieci  : adproprians Fl || 17 //stus Fl || 19 ei Fl || 22 quid coni. J : quis Fl || 23 Deus coni. J : dum Fl || 24 ei conieci : eis Fl || 26 loque Fl || 27 faciae Fl || *** hic J coni.  : eius, hymnos dicentes ; et dixi angelo qui mecum erat : “Ergo angelus... cf. C : and an angel was singing to him. And I said unto the angel : “Is it so that an angel accompanieth each of the righteous ?” Budge p. 1076 || 28 dicit Fl || sanctorum coni. J : sanctum Fl || habens Fl || 32 anorum Fl n sup. I. Fl1 || 33 initio conieci  : exi cuo Fl || 36 et coni. J || 39 labore Fl || 50 4 Hic : Haec Fl || 6 fui : fuit Fl || 8 exuans Fl || 9 studii Fl || muliere Fl || 12 dicens coni. J : dicentes Fl || 14 qui possunt ludere coni. J : que ei possunt ledere Fl || 15 non pauca : non parca Fl || 16 aguntur coni. J : agunt Fl || 18 homnem Fl || 20 beatus coni. J || 51 1 et coni. J || 5 horaui Fl || 9 horet Fl ||

    236Prol. 2-8 || Cor 12, 1-5. || 3 3 Ps 68, 28 et Is 30, 1 || 3 4 Ex 17, 2 Jdt 8, 11.

    23792-7 cf. Heb 11, 37-38 || 94 Lc 12, 35 ; Eph 6, 14 ; I Pt 1, 13.

    238122-3 Eph 6, 14 ; Ap 15, 6 ; 7,9 ; 7, 2.

    23914 36 Ps 98, 5 || 14 37-38 Est 13, 11 et Gn 1, 26-27.

    24014 45 cf. Mt 5, 7 || 14 45-46 M1 3, 1 || 14 48 Ap 4, 10 ; 5, 8, 14 ; 11, 16 ; 19, 4 || 14 49-50 Tb 3, 2 || 14 50 II Ch 19,7 ; Rm 2, 11 ; Eph 6, 9 ; Col 3, 25 ; I Pt 1, 17 || 14 51 cf. Ps 17, 21, 25 ; II Rg 22, 21 || 15 3-4 cf. Ec 1, 10 ; 2, 1 ; Sap 2, 6-7 ; Is 22, 13 ; Lc 12/19-20 ; I Cor 15, 32 || 15 4-5 cf. Sap 2, 1 ; Jb 7,9.

    24115 9 cf. Jb 3, 3 ; Jr 20, 14.

    24216 28-29 Gn 1, 26-27 || 16 36-37 Cf. Mt 5, 45 || 16 38-39 Tb 3, 12 || 16 39 || Ch 19, 7 ; Rm 2, 11 ; Eph 6,9 ; Col 3, 25 ; I Pt 1, 17 || 16 40-41 cf. Mt 5,7

    24316 42-43 Mt 8, 12 et 22, 13 || 16 45 Tb 3, 2 ; Apoc 16, 7 ; 19, 2 || 17 3 cf. Ecli 22, 13.|| 17 19 cf. Col 2, 14 ||

    244* 18 17 Tb 3, 2 ; Ap 16,7 ; 19, 2.

    24521 3-4 II Cor 12, 4 || 218-9 cf. Ps 17, 16

    24621 15-16 Ps 36, 11 et Mt 5, 4 || 21 19-24 cf. Ap 20, 1-6 || 22 1-2 Lv 20, 24 ; Jr 11, 5 ; 32, 22.

    24722 24-26 cf. Mt 5, 6 ; Heb 11, 37-38

    24822 3-2 Mt 3, 8 || 23 14-19 cf. Gn 2, 10-14.

    24924 15-16 I Tm 6, 10 et Ecli 10, 15.

    25031 17 Ap 3, 15.

    25135 9-10 cf. Ex 22, 22 et Bar 6, 37.

    25237 6 cf. Ps 51, 9.

    25339 26-27 Rom 1, 27.

    25440 45-46 Jb 15,7||.4114 I Jn 4, 2.

    25542 2 cf. Mr 9, 43 et Is 66, 24 || 42 2-3 Mt 8, 12 ; 13,42 ; Lc 13, 28.

    25644, 1-5 cf. Ap 4.

    25745 9-11 Gn 2, 11-14.

    25845 17 Gn 1, 2 || 45 20-23 cf. Gn 2, 9, 17 || 45 23-24 cf. Gn 2, 9 ; Ap 2, 7 ; 22, 2 et 14 || 46 11-12 cf. Ac 9, 15.||

    25947 21-24 cf Gn 37 || 48 9-10 Mt 9, 36.

    26049 3-7 cf. Heb 11, 37 || 49 18-22 cf. Gn 19.

    26150 6 cf. Gn 6-7 || 50 14-17 cf. Mt 24, 37-39.

    262514-10 III Rg 17-18.

    NOTES COMPLÉMENTAIRES

    2631. - L'auteur de l'Apocalypse prétend ici donner une équivalence de Valleluia en langue hébraïque (ebrayca loquella Dei et angelorum), langue qui est, selon lui, celle de Dieu et des anges. Cette équivalence est fausse, mais semble se référer à la doxologie juive du kaddish, sous une de ses formes. La transcription hébraïque, en fait araméenne, que donne l'apocalypse - “tecel-chat-marith-macha” - peut en effet être rapprochée d'un passage du kaddish : “marith-chat-tecel". La signification qui en est donnée ensuite par l'ange - “Benedicamus omnes in unum” - évoque la réponse traditionnelle de l'assemblée, - “Que son nom soit béni toujours et de toute éternité”. Mais, en même temps, elle se réfère aux prescriptions rituelles qui sont requises, et dont l'ange développe ensuite le contenu : la réponse doit être unanime et simultanée, celui qui s'en dispenserait serait méprisant à l'égard de Dieu. Cette prescription semble bien correspondre à la pratique de la synagogue, où le kaddish est proclamé en conclusion de certaines parties du service. Il faut noter que seules les versions G et A I et II donnent une transcription “hébraïque”, en la déformant cependant davantage. G (Tischendorf, p. 56) la transcrit ainsi : Thébél marêmatha ; A I : T'eklagt'amarat et A II : Klat'mariat'n (Leloir, p. 244 et 263). La traduction donnée par G est, par contre, plus précise que celle de L1 : “lalia lô Theô tô themeliounti ta panta, doxasômen auton epi to auto” (Ibid.) ; Al présente une version proche : “Gloire est à Dieu qui a posé les fondements de tout, bénissons-(le) unanimement” (Ibid.), tandis que A2 se contente de “gloire à Dieu”, comme, à peu près, S : “Lodate l'Ente", selon Ricciotti (p. 64-65). C se situe à part, car il donne d'abord une traduction de l'alleluia : “Give glory into God, who hath created every thing”, puis ajoute une interprétation : “Let us bless God together” (Budge, p. 1056-1057). Dans l'ensemble on retrouve donc partout la louange ou bénédiction de Dieu, et C, Al et G y ajoutent l'affirmation de son rôle de créateur. Al, A2, S et C font en outre allusion comme Ll à l'obligation de répondre tous et ensemble. L2 est à part et se contente d'affirmer que l'alleluia est “la louange de Dieu et de ses anges”, et que ceux qui ne se joignent pas à celle-ci commettent un péché (L2, 30), ce qui témoigne bien de l'évolution médiévale de cette version. La combinaison de toutes les versions permet donc de rapprocher cette glose erronée de l'alleluia de la doxologie du kaddish. Cette hypothèse, cependant, soulève beaucoup de questions, car il semble difficile de dater exactement l'époque où apparaît le kaddish avec le formalisme qui l'entoure. Cependant, une allusion à celui-ci ne pourrait être qu'ancienne, dans un texte chrétien ; elle témoignerait d'une influence judéo-chrétienne et plaiderait en faveur d'une datation haute du texte primitif, comme celle que nous proposons. Seuls cependant des spécialistes du judaïsme ancien pourraient être à même de pousser plus loin l'analyse. Voir sur le kaddish : Encyclopedia Judaica 10 (1972), col. 660-663. Nous remercions monsieur le rabbin Haïm Harboun d'avoir attiré notre attention sur ce problème et nous avoir donné de nombreuses indications utiles.

    2642. - La version L1 (représentée ici seulement par Fl) diffère sensiblement de la tradition relative à la mort des, prophètes, telle qu'on la trouve fixée dans les Vitae Prophetarum attribuées à Épiphane de Salamine ou à Dorothée. Selon elle, Isaïe aurait eu la tête, et non le corps, coupée avec une scie de bois. Cependant G (Tischendorf, p. 67), S (Ricciotti, p. 75-76), C (Budge, p. 1074-1075) et même L2 (49, ici manuscrit de Graz seulement) rétablissent la version courante. Concernant Jérémie, lapidé et tué par les fils d'Israël, Ll, C et L2 concordent ; S a omis le passage, et G ajoute à la mention de la lapidation que les juifs brûlèrent ensuite d'un feu étemel. Cette tradition se retrouve, presque identique, dans les Vitae Prophetarum. En revanche, le traitement infligé à Ezéchiel est particulier. Ll présente à ce propos une leçon manifestement corrompue que James a corrigée en s'aidant de C et S. Il en résulte que les juifs auraient traîné Ezéchiel par les pieds sur des pierres, dans la montagne, jusqu'à ce que sa cervelle soit sortie de sa tête. G affirme pour sa part que les “assassins du Messie” transpercèrent le prophète. L2 a une version très confuse, d'où il ressort que celui-ci aurait été tiré par les pieds sur des pierres par des chevaux indomptés. Aucune de ces versions ne correspond à ce qui est raconté dans les Vitae Prophetarum qui se contentent de mentionner qu'il fut tué par les juifs, sans indiquer de quelle façon. Seul un passage de l'Opus imperfectum in Matthaeum peut être rapproché de l'Apocalypse de Paul : misi Ezechielem et tractum super lapides excerebrasti eum (XLVI, PG S6 / 895). On peut remarquer que la datation actuellement admise de cette œuvre (premières décennies du Ve siècle), et son lieu probable de rédaction (la région de Constantinople), concordent avec ce que nous proposons pour la réapparition de l'apocalypse sous sa forme remaniée (supra, p. 13-14). Sur les Vitae Prophetarum voir : Th. Schermann, Propheten- und Apostellegenden (TU, XXXI, 3), Leipzig 1907 ; id., Prophetarum vitae fabulosae, Teubner, Lipsiae 1907 ; Ch. C. Torrey, The Lives of the Prophets, Philadelphia 1946 ; Isidoro de Sevilla, De ortu et obitu Patrum, intr., éd. et trad. par C. Chapparo Gómez, Paris 1985 ; Fr. Dolbeau, Deux opuscules latins relatifs aux personnages de la Bible et antérieurs à Isidore de Séville dans Revue d'Histoire des textes, 16 (1986) p. 83-139 ; id., Nouvelles recherches sur le de Ortu et Obitu prophetarum dans Augustinianum XXXIV, 1 (1994), p. 91-107. Sur l'Opus imperfectum in Matthaeum voir M. Simonetti dans Initiation aux pères de l'Église, vol. IV : Les pères latins, Paris 1986, p. 147-149.

    Notes de bas de page

    1 M. R. James, Apocrypha Anecdota (Texts and Studies, II, 3), Londres 1893, p. 11-42 ; Th. Silverstein, Visio sancti Pauli. The History of the Apocalypse in Latin together with nine Texts (Studies and Documents, IV, éd. Lake), Londres 1935, p. 130-147.

    2 L. Delisle, Catalogue des fonds Libri et Barrois, Paris 1888, p. 108-110. Ce manuscrit portait le numéro 207 à la bibliothèque d'Orléans. Libri a sans doute lui-même inscrit, dans une partie libre du folio 26v, l'indication suivante : Monasterii Sancti Zenonis majoris Veronae.

    3 M. Mostert, The Library of Fleury, Hilversum 1989, p. 246. La date s. VIII avancée par Mostert nous semble erronée.

    4 Nous remercions monsieur Jean Vézin qui a bien voulu nous donner son opinion à cet égard.

    5 Nous avons correspondu à ce sujet avec monsieur l'abbé R. Etaix qui n'a pu lui non plus découvrir l'auteur de ce recueil. Qu'il soit ici remercié de son obligeance.

    6 Voir supra, p. 33-34.

    7 Voir PL 90 col. 799 ; A. Cordoliani, Les manuscrits de comput ecclésiastiques de l'abbaye de Saint-Gall dans Zeitschrift für schweizerischen Kirchengeschichte, 50 (1957), p. 166.

    8 Sacramentarium Gelasianum, I, XV, éd. Wilson, p. 14 ; éd. Moniberg, p. 17. On trouve aussi ce groupe de prières dans le Pontifical Romano-Germanique, Ordo CXXXVI, 29, 31, 32, 33, éd. Vogel-Elze, p. 243-244.

    9 Voir G. Scherer, Verzeichnis der Manuscripte und Incunabeln der Vadianischen Bibliothek, Halle 1875, p. 84-86.

    10 Éd. G. Waitz, MGH Scriptores rerum langobardicarum, p. 220-230.

    11 Nous reprenons ici la description de Th. Silverstein, Visio sancti Pauli, p. 131.

    12 Voir notre comparaison des deux manuscrits supra, p. 16-34, et surtout p. 25-31 pour l'ordonnance particulière de l'enfer dans SG.

    13 Phrase sans doute déplacée.

    14 Nous restituons prae caeteris à l'emplacement de la lacune : voir infra dans le texte latin 96-7.

    15 Nous restituons se au lieu de sed.

    16 Voir supra, p. 53.

    17 Voir infra, 16,2 où il est question des potestates.

    18 Lacune, sans doute de plusieurs mots, que nous restituons de façon certainement incomplète.

    19 Traduction conjecturale.

    20 Voir supra, p. 59.

    21 Voir ci-contre note à 2010.

    22 C'est-à-dire avant le temps du Jugement, cf. Mt 8, 29 et I Cor 4, 5.

    23 Voir supra, p. 47-48.

    24 Voir supra, p. 167.

    25 Circumire semble ici employé à contresens. L'auteur veut sans doute dire que les quatre fleuves divergent dans la direction des quatre points cardinaux. Cette topographie ne peut être que symbolique, dans la mesure où la cité du Christ est située au milieu du lac Acherusa.

    26 Voir note complémentaire 1, p. 264.

    27 Sur la signification des paragraphes 38, 1 et 2 voir supra, p. 111-112.

    28 Traduction conjecturale d'un texte sans doute corrompu.

    29 Allusion sans doute au baptême.

    30 C'est-à-dire l'habit des anges donc des moines, voir infra, 39,5.

    31 Fin de phrase incompréhensible. Nous traduisons d'après un sens possible.

    32 Moïse accusateur des juifs, voir Jn 5, 45-46.

    33 Nous traduisons suivant la conjecture de James. Voir ci-contre la note à 497. Voir aussi note complémentaire 2, p. 265.

    34 Répétition sans raison, conséquence d'une erreur de copiste.

    35 Sur cette lacune voir la version C et la conjecture de James, ci-contre note de 49 21.

    Précédent Suivant
    Table des matières

    Cette publication numérique est issue d’un traitement automatique par reconnaissance optique de caractères.

    Le texte seul est utilisable sous licence Licence OpenEdition Books. Les autres éléments (illustrations, fichiers annexes importés) sont « Tous droits réservés », sauf mention contraire.

    Voir plus de livres
    Alimentation carnée en Gaule du sud

    Alimentation carnée en Gaule du sud

    (VIIe s. av. J.-C. -XIVe s.)

    Philippe Columeau

    2002

    Création poétique chez l'enfant

    Création poétique chez l'enfant

    Aïno Niklas-Salminen

    1997

    Les métamorphoses de l'artiste

    Les métamorphoses de l'artiste

    L'esthétique de Jean Giono. De Naissance de l'Odyssée à l'Iris de Suse

    Jean-François Durand

    2000

    Spinoza et les Commentateurs Juifs

    Spinoza et les Commentateurs Juifs

    Commentaire biblique au Premier Chapitre du Tractus Theologico-Politicus de Spinoza

    Philippe Cassuto

    1998

    Échec et écriture

    Échec et écriture

    Essai sur les nouvelles de Henry James

    Annick Duperray

    1993

    L'imposture littéraire dans les Provinciales de Pascal

    L'imposture littéraire dans les Provinciales de Pascal

    Roger Duchêne

    1985

    L'Évolution littéraire d'Aleksandr Grin

    L'Évolution littéraire d'Aleksandr Grin

    De la décadence à l'idéalime

    Paul Castaing

    1997

    Histoire du vers français. Tome VII

    Histoire du vers français. Tome VII

    Troisième partie : Le XVIIIe siècle. Le vers et les idées littéraires ; la poétique classique du XVIIIe siècle

    Georges Lote

    1992

    Histoire du vers français. Tome III

    Histoire du vers français. Tome III

    Première partie : Le Moyen Âge III. La poétique. Le vers et la langue

    Georges Lote

    1955

    Parures d’or et de gemmes

    Parures d’or et de gemmes

    L’orfèvrerie dans les romans antiques du XIIe siècle

    Valérie Gontero

    2002

    Une théorie de l'État esclavagiste

    Une théorie de l'État esclavagiste

    John Caldwell Calhoun

    John Caldwell Calhoun et Gérard Hugues Gérard Hugues (éd.)

    2004

    Le contact franco-vietnamien

    Le contact franco-vietnamien

    Le premier demi-siècle (1858-1911)

    Charles Fourniau, Trinh Van Thao, Philippe Le Failler et al.

    1999

    Voir plus de livres
    1 / 12
    Alimentation carnée en Gaule du sud

    Alimentation carnée en Gaule du sud

    (VIIe s. av. J.-C. -XIVe s.)

    Philippe Columeau

    2002

    Création poétique chez l'enfant

    Création poétique chez l'enfant

    Aïno Niklas-Salminen

    1997

    Les métamorphoses de l'artiste

    Les métamorphoses de l'artiste

    L'esthétique de Jean Giono. De Naissance de l'Odyssée à l'Iris de Suse

    Jean-François Durand

    2000

    Spinoza et les Commentateurs Juifs

    Spinoza et les Commentateurs Juifs

    Commentaire biblique au Premier Chapitre du Tractus Theologico-Politicus de Spinoza

    Philippe Cassuto

    1998

    Échec et écriture

    Échec et écriture

    Essai sur les nouvelles de Henry James

    Annick Duperray

    1993

    L'imposture littéraire dans les Provinciales de Pascal

    L'imposture littéraire dans les Provinciales de Pascal

    Roger Duchêne

    1985

    L'Évolution littéraire d'Aleksandr Grin

    L'Évolution littéraire d'Aleksandr Grin

    De la décadence à l'idéalime

    Paul Castaing

    1997

    Histoire du vers français. Tome VII

    Histoire du vers français. Tome VII

    Troisième partie : Le XVIIIe siècle. Le vers et les idées littéraires ; la poétique classique du XVIIIe siècle

    Georges Lote

    1992

    Histoire du vers français. Tome III

    Histoire du vers français. Tome III

    Première partie : Le Moyen Âge III. La poétique. Le vers et la langue

    Georges Lote

    1955

    Parures d’or et de gemmes

    Parures d’or et de gemmes

    L’orfèvrerie dans les romans antiques du XIIe siècle

    Valérie Gontero

    2002

    Une théorie de l'État esclavagiste

    Une théorie de l'État esclavagiste

    John Caldwell Calhoun

    John Caldwell Calhoun et Gérard Hugues Gérard Hugues (éd.)

    2004

    Le contact franco-vietnamien

    Le contact franco-vietnamien

    Le premier demi-siècle (1858-1911)

    Charles Fourniau, Trinh Van Thao, Philippe Le Failler et al.

    1999

    Accès ouvert

    Accès ouvert

    ePub

    PDF

    PDF du chapitre

    Acheter

    Édition imprimée

    • amazon.fr
    • decitre.fr
    • leslibraires.fr
    • placedeslibraires.fr
    ePub / PDF

    1 M. R. James, Apocrypha Anecdota (Texts and Studies, II, 3), Londres 1893, p. 11-42 ; Th. Silverstein, Visio sancti Pauli. The History of the Apocalypse in Latin together with nine Texts (Studies and Documents, IV, éd. Lake), Londres 1935, p. 130-147.

    2 L. Delisle, Catalogue des fonds Libri et Barrois, Paris 1888, p. 108-110. Ce manuscrit portait le numéro 207 à la bibliothèque d'Orléans. Libri a sans doute lui-même inscrit, dans une partie libre du folio 26v, l'indication suivante : Monasterii Sancti Zenonis majoris Veronae.

    3 M. Mostert, The Library of Fleury, Hilversum 1989, p. 246. La date s. VIII avancée par Mostert nous semble erronée.

    4 Nous remercions monsieur Jean Vézin qui a bien voulu nous donner son opinion à cet égard.

    5 Nous avons correspondu à ce sujet avec monsieur l'abbé R. Etaix qui n'a pu lui non plus découvrir l'auteur de ce recueil. Qu'il soit ici remercié de son obligeance.

    6 Voir supra, p. 33-34.

    7 Voir PL 90 col. 799 ; A. Cordoliani, Les manuscrits de comput ecclésiastiques de l'abbaye de Saint-Gall dans Zeitschrift für schweizerischen Kirchengeschichte, 50 (1957), p. 166.

    8 Sacramentarium Gelasianum, I, XV, éd. Wilson, p. 14 ; éd. Moniberg, p. 17. On trouve aussi ce groupe de prières dans le Pontifical Romano-Germanique, Ordo CXXXVI, 29, 31, 32, 33, éd. Vogel-Elze, p. 243-244.

    9 Voir G. Scherer, Verzeichnis der Manuscripte und Incunabeln der Vadianischen Bibliothek, Halle 1875, p. 84-86.

    10 Éd. G. Waitz, MGH Scriptores rerum langobardicarum, p. 220-230.

    11 Nous reprenons ici la description de Th. Silverstein, Visio sancti Pauli, p. 131.

    12 Voir notre comparaison des deux manuscrits supra, p. 16-34, et surtout p. 25-31 pour l'ordonnance particulière de l'enfer dans SG.

    13 Phrase sans doute déplacée.

    14 Nous restituons prae caeteris à l'emplacement de la lacune : voir infra dans le texte latin 96-7.

    15 Nous restituons se au lieu de sed.

    16 Voir supra, p. 53.

    17 Voir infra, 16,2 où il est question des potestates.

    18 Lacune, sans doute de plusieurs mots, que nous restituons de façon certainement incomplète.

    19 Traduction conjecturale.

    20 Voir supra, p. 59.

    21 Voir ci-contre note à 2010.

    22 C'est-à-dire avant le temps du Jugement, cf. Mt 8, 29 et I Cor 4, 5.

    23 Voir supra, p. 47-48.

    24 Voir supra, p. 167.

    25 Circumire semble ici employé à contresens. L'auteur veut sans doute dire que les quatre fleuves divergent dans la direction des quatre points cardinaux. Cette topographie ne peut être que symbolique, dans la mesure où la cité du Christ est située au milieu du lac Acherusa.

    26 Voir note complémentaire 1, p. 264.

    27 Sur la signification des paragraphes 38, 1 et 2 voir supra, p. 111-112.

    28 Traduction conjecturale d'un texte sans doute corrompu.

    29 Allusion sans doute au baptême.

    30 C'est-à-dire l'habit des anges donc des moines, voir infra, 39,5.

    31 Fin de phrase incompréhensible. Nous traduisons d'après un sens possible.

    32 Moïse accusateur des juifs, voir Jn 5, 45-46.

    33 Nous traduisons suivant la conjecture de James. Voir ci-contre la note à 497. Voir aussi note complémentaire 2, p. 265.

    34 Répétition sans raison, conséquence d'une erreur de copiste.

    35 Sur cette lacune voir la version C et la conjecture de James, ci-contre note de 49 21.

    Eschatologie et au-delà

    X Facebook Email

    Eschatologie et au-delà

    Ce livre est cité par

    • Morgan, Nigel. (2012) The New Cambridge History of the Bible. DOI: 10.1017/CHOL9780521860062.025
    • Nicklas, Tobias. (2012) The Encyclopedia of Ancient History. DOI: 10.1002/9781444338386.wbeah05141
    • Marsden, Richard. Matter, E. Ann. (2012) The New Cambridge History of the Bible. DOI: 10.1017/CHOL9780521860062
    • (2014) The Apocalypse in the Early Middle Ages. DOI: 10.1017/CBO9781316084144.003
    • Treffort, Cécile. (1996) L'Église carolingienne et la mort. DOI: 10.4000/books.pul.18655
    • Bernstein, Alan E.. Katz, Paul R.. (2010) The Rise of Postmortem Retribution in China and the West. The Medieval History Journal, 13. DOI: 10.1177/097194581001300202
    • Valmarin, Luisa . (2020) Orthodoxy and Heterodoxy in the Mythologem of “Heavenly Customs”, between Rumanian Popular Books and Folklore. Studia Ceranea. Journal of the Waldemar Ceran Research Centre for the History and Culture of the Mediterranean Area and South-East Europe, 10. DOI: 10.18778/2084-140X.10.22
    • Bovon, François. (2010) The Soul's Comeback: Immortality and Resurrection in Early Christianity. Harvard Theological Review, 103. DOI: 10.1017/S0017816010000787

    Eschatologie et au-delà

    Vous pouvez vous connecter à votre bibliothèque à l’adresse suivante : https://freemium.openedition.org/oebooks

    Suggérer l’acquisition à votre bibliothèque Acheter ce livre aux formats PDF et ePub

    Si vous avez des questions, vous pouvez nous écrire à access[at]openedition.org

    Eschatologie et au-delà

    Vérifiez si votre bibliothèque a déjà acquis ce livre : authentifiez-vous à OpenEdition Freemium for Books.

    Vous pouvez suggérer à votre bibliothèque d’acquérir un ou plusieurs livres publiés sur OpenEdition Books. N’hésitez pas à lui indiquer nos coordonnées : access[at]openedition.org

    Vous pouvez également nous indiquer, à l’aide du formulaire suivant, les coordonnées de votre bibliothèque afin que nous la contactions pour lui suggérer l’achat de ce livre. Les champs suivis de (*) sont obligatoires.

    Veuillez, s’il vous plaît, remplir tous les champs.

    La syntaxe de l’email est incorrecte.

    Référence numérique du chapitre

    Format

    Carozzi, C. (1994). Annexe I. Apocalypse de Paul. In Eschatologie et au-delà (1‑). Presses universitaires de Provence. https://doi.org/10.4000/books.pup.1709
    Carozzi, Claude. « Annexe I. Apocalypse de Paul ». In Eschatologie et au-delà. Aix-en-Provence: Presses universitaires de Provence, 1994. https://doi.org/10.4000/books.pup.1709.
    Carozzi, Claude. « Annexe I. Apocalypse de Paul ». Eschatologie et au-delà, Presses universitaires de Provence, 1994, https://doi.org/10.4000/books.pup.1709.

    Référence numérique du livre

    Format

    Carozzi, C. (1994). Eschatologie et au-delà (1‑). Presses universitaires de Provence. https://doi.org/10.4000/books.pup.1695
    Carozzi, Claude. Eschatologie et au-delà. Aix-en-Provence: Presses universitaires de Provence, 1994. https://doi.org/10.4000/books.pup.1695.
    Carozzi, Claude. Eschatologie et au-delà. Presses universitaires de Provence, 1994, https://doi.org/10.4000/books.pup.1695.
    Compatible avec Zotero Zotero

    1 / 3

    Presses universitaires de Provence

    Presses universitaires de Provence

    • Plan du site
    • Se connecter

    Suivez-nous

    • Flux RSS

    URL : http://presses-universitaires.univ-amu.fr

    Email : pup@univ-amu.fr

    Adresse :

    29 avenue Robert Schuman

    13621

    Aix-en-Provence

    France

    OpenEdition
    • Candidater à OpenEdition Books
    • Connaître le programme OpenEdition Freemium
    • Commander des livres
    • S’abonner à la lettre d’OpenEdition
    • CGU d’OpenEdition Books
    • Accessibilité : partiellement conforme
    • Données personnelles
    • Gestion des cookies
    • Système de signalement